Paul-Staffanstorp
Jag hävdar ingenstans att HTH är bäst men de är ett vettigt alternativ med GDS-sortiment och JO... jag hävdar bestämt att de är mycket enklare att sätta samman och montera än Ikea och till skillnad mot dig vet jag vad jag pratar om då jag monterat alla varianterna. 😉
Att deras standard försvunnit har du nog dålig koll på för merparten av köksleverantörer har fortfarande stommar som är 565mm djupa, 35mm överhäng på bänkskiva samt 870mm höjd på bänkskåpen. 😴😴😴

Det var ju väldigt enkelt att kolla upp djupen på bänkskivor

Ikea - 635 mm
HTH - 600 mm
Kvik XXL - 718 mm (upp till 1285 mm)

Info hämtad från respektive leverantörs hemsida.

anderssmåland. Mycket bra inlägg där.

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Det var ju väldigt enkelt att kolla upp djupen på bänkskivor

Ikea - 635 mm
HTH - 600 mm
Kvik XXL - 718 mm (upp till 1285 mm)

Info hämtad från respektive leverantörs hemsida.
Och...

Marbodal
Smedstorp
HTH
...med flera

600

😉

anderssmåland skrev:
Alla lågprisfabrikat som IKEA, HTH, Kvik m.fl är ungefär lika svåra eller lätta att montera. Jag har byggt både IKEA (den gamla och nya) och Kvik. Alla lågprisfabrikat använder Blum eller Hefele beslag även om det finns graderingar inom Blum där IKEA har en serie med en enkla konstruktion. De har ungefär samma densitet på skivorna. Ibland något lägre som kompenseras av tjockare skivor. Men sedan skiljer det sig. Paul försöker med en d...s envishet hävda att HTH är bäst i massor av forum oavsett fråga. Att han förnekar någon koppling till HTH är det få som tror på. Men undvik HTH. Deras mått bygger på en kökstandard som försvann 1997. Det innebär alldes för höga socklar som stjäl utrymme och bänkskivor som är 600 mm djupa. Sockeln bör vara mellan 80-100 mm hög. Att 150 mm krävs för VVS stämmer bara i ett fåtal mycket unika fall då avloppet är många meter bort. Längre bort än de flesta kök är i längd och även då går det att lösa på annat. Bänkskivor som är 600 mm som det var, i den tack och lov, försvunna köksstandarden är ofta för grunda för matlagning. När man förbereder mat måste man ofta ställa det som är klart eller förvara råvaror åt sidan med en sådan bänk. Med en djupare bänk ställer man det som är färdigt eller råvarar innanför beredningsytan och spar mycket plats i sidled. IKEA har gått över till 635 mm som är bättre men helst bör det var 670-700. KVIK har djupare skåp och även några andra om du lämnar lågprisfabrikaten. Allt i köksstandrarden är inte omodernt som vissa minimimått mellan skåpsrader och utrymme för köksbord. Men den tillkom strax efter kriget då man lagade mat på ett helt annat sätt och så många bostäder skulle byggas att all köksinredning hade ett SIS nummer så att köken gick fort att planera och bygga. Så tänk inte bara pris utan att du får ett kök som fyller de krav som ställs idag, inte de som ställdes på 50-talet. För det behöver du inte ge avkall på ett bra pris det gäller bara att tänka till lite extra. Och om du inte lagar mat regelbundet låt någon som gör det planera köket. Eller i alla fall ha sista ordet.
Dock vill man inte ha för låg höjd på arbetsytan (ska enligt flera källor vara 900mm i arbetshöjd), så då måste skåpen vara högre för att kompensera sockelhöjden. Då blir det ju andra mått på luckor och lådfronter eller?

Om du får ge 62 för ikea så kostar kvik 82 och marbodal 140. Kvik kan vara lite svårmonterat i vissa kombinationsskåp men om du jämför kvik och ikea lådfronter gångjärn etc så är ikea rent skräp å inte jämförbart på någe vis. Svågern har bytat luckor två gånger då dem inte tål att få vattenstänk på sig

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag har satt både HTH och IKEA. Det senaste blev HTH, främst därför att deras designverktyg gick att köra under Linux.

Men jag uppfattade kvaliteten som lägre än IKEAs. Stommarna var också enklare. Bl.a. fanns inte något justerbart beslag för upphängning som IKEA hade, utan det vara bara att dra en skruv rakt igenom en bräda.

Stommarna var också grundare än IKEAs. Jag hade en del lådinsatser och trådbackar sen tidigare, men de gick inte in i skåpen. Även garderoberna är grundare, så en skjorta på en galge får knappt plats.

Jag hade också väldigt mycket problem med leveranser och reklamationer. Deras krångel försenade säkert mitt bygge med en månad.

Detta var några år sedan. Det är möjligt att de konstruerat om sina stommar sedan dess.

Många nämner danskarna Kvik samt HTH. Någon som har erfarenhet av en annan dansk, Kitchn?
Vi har funderat på att köpa ett kök av dem men det verkar vara väldigt få som har något att säga om dem. Sjukt bra pris tycker vi . Så man undrar "what´s the catch"

andersmc skrev:
Jag har satt både HTH och IKEA. Det senaste blev HTH, främst därför att deras designverktyg gick att köra under Linux.

Men jag uppfattade kvaliteten som lägre än IKEAs. Stommarna var också enklare. Bl.a. fanns inte något justerbart beslag för upphängning som IKEA hade, utan det vara bara att dra en skruv rakt igenom en bräda.

Stommarna var också grundare än IKEAs. Jag hade en del lådinsatser och trådbackar sen tidigare, men de gick inte in i skåpen. Även garderoberna är grundare, så en skjorta på en galge får knappt plats.

Jag hade också väldigt mycket problem med leveranser och reklamationer. Deras krångel försenade säkert mitt bygge med en månad.

Detta var några år sedan. Det är möjligt att de konstruerat om sina stommar sedan dess.
Köpte mitt förra året med och reklamationer gick riktigt enkelt. Dock personalen var lite lustiga dock, när jag ringde och klagade på luckor hade defekter (var viss vit rand lim troligen när dom lista luckorna och listen på ett skåp satt lite snett).
Sa att det inte var något problem och maila över bilder, dagen efter skulle jag hämna lite grejer på HTH och visade upp en lucka och då var det helt annan tongång, då sa dom att det kanske inte godkänts. Men behövde inte bråka utan nya luckor kom senare (HTH ringde dock inte och sa dom nya kommit), fick ringa och då hade dom stått där i en vecka minst. Fick även en helt ny sockel gratis (bara för hon valt en kortare golvsockel som inte räckte hela vägen, hade blivit en ful skarv på framsidan annars).

Så tror det beror vad för personal man får, HTH själva verkar ju vara rätt frikostiga. Får hoppas även dom är bra att göra med när det gäller garanti med.

Sen vad jag läst här kan man inte justera överskåpen på IKEAs skåp (vad jag läst, tycker det borde gå).

Sen överskåpen är grunda, så är dom djupare än mina gamla (där tallrikar knappt gick in och min större pajform inte fick plats alls). Var något marbodal eller liknande billigt kök tidigare(vad jag fått höra).

Ikea alla dagar i veckan. Förutom bänkskivan. (Eller har dom komposit nu också) komposit är väl att föredra i mitt tycke då det är bänkskivan som slits mest. Och har man så mycket pengar att man inte vet vad man ska göra av dom.. stenskiva ☺Annars är det ju lådinredningen som är dyr i ett kök oavsett vilket kök du köper. Tar vi ett 60 skåp med 3 utdr lådor som exempel så kostar väl stommen ca 350kr. Men mjukstängande lådor kostar mer än hela stommen styckvis. Så det är ju där kostnaden ligger. Skulle väl säga 2000-2500 minst för ett underskåp komplett.
Ända nackdel med ikea som jag märkt är att folk oftast väljer "egna" vitvaror.. ej på ikea då.. kan bli lite trixande med höjd och eventuell passbit till högskåp ugn/micro. Ikea har ju sina ''standardhöjdmått"
Har varit de på alla kök jag satt från ikea med andras vitvaror.
Dock är det inga svårigheter att lösa.

Oavsett ... Ikea ☺

Redigerat:
Att många fabrikat har kvar de mått som gällde för svensk köksstandard är bara ren slöhet. Tänk på att den måttstandarden är över 50 år. Vare sig kökens utformning eller hur vi lagar mat är som på 50- och 60-talet. Om man skall tala om någon standard är det paradoxalt IKEA:s mått eftersom hälften av alla kök som säljs i Sverige kommer från IKEA. Tillsammans med kök av högre kvalitet, som inte heller har kvar den gamla köksstandarden då de måttanpassas för kunden, och några moderna kök i mellanprisläget så är de kök som byggs efter Svensk Köksstandard numera i minoritet. De flesta behöver numera exempelvis en bänkskiva som är högre än 900 mm. Enklast är att ta en strykbräda och prova att skära något som gör motstånd som morötter. Man känner rätt snart vilken höjd som är bekvämast. Högre skåp, lägre sockel och en bänkskiva på max 40 mm gör att förvaringen utökas på ett enkelt sätt. Kan man dessutom få plats med djupare (djupare än 565 i alla fall) skåp så blir ryms betydligt mer per löpmeter kök. Som bonus får bänkskivan ett bättre djup. För i tiden använde man även alldeles för många och smala skåp. Lådskåp på 80-100 och även 120 cm gör att utrymmet kan utnyttjas effektivare. Två 90 cm breda skåp rymmer mer än tre 60 cm då mellanväggar, gejdrar och lådsidor tar plats samt att utrymmespillet blir mindre när man förvara runda saker som kastruller och tallrikar. Det blir nästan alltid även billigare. När Svensk Köksstandard kom till fanns det inga fullutdragsgejdrar eller ens gejdrar som kunde ta belastning från djupare lådor. Idag finns bägge. Ibland ser man inlägg från personer som har monterat en massa kök och har synpunkter på kökens mått. Bara för att man har monterat en massa kök har man ingen som helst kunskap om hur ett kök skall planeras eller vilka mått som bör användas. Den som lagar mat regelbundet är den som sagt kan det, inte hantverkare vare sig de är proffs eller amatörer.

• Gilla
FritzFritz och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag är ganska säker på att min kompis inte ska hänga skjortor i köksskåpen. Men har inte nämnt något i frågan, så helt säker kan jag inte vara ;)

HTH känns inte riktigt som ett alternativ här. Ikea har ändå många fördelar med sin lättillgänglighet osv. och när priset är så känsligt så verkar Ikea oslagbart, särskilt i det att det är så pass enkelt att ändra sig om man upptäcker saker under installation/montering.

Tack alla, för alla tips och erfarenheter! Jag läser och suger i mig :)

Paul-Staffanstorp
andersmc skrev:

Då måste jag ha missat något för jag har inte sett att Ikea börjat med justerbara upphängningsbeslag. :rollekes:

Kan du inte länka till detta för det skulle vara intressant att se hur de fungerar.

Vad jag har hört så är det exakt samma stommar (o tydligen viss personal) hos epoc kök som ikea hade tidigare innan dom bytte till sitt egna nya system... har klämt o kännt mkt på det o skulle säga att det är väldigt likt ikea på många sätt o fortfarande nära i prisklass. Huruvida det är mkt reklamationer kan jag inte svara på...
Åk o kolla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.