Hej, ny dag nya problem. Vi har fått det väldigt kvavt hemma, varmt och tung luft. Allt känns lite klibbigt. Har nu noterat att handdukarna inte torkar över natten i badrummet. Första sommaren i huset och inte haft detta problem förns denna värmebölja kom för +nån vecka sedan. Jag går igång och läser trådar och oroar mig för dålig ventilation och mögel, medans min sambo tycker det är vad som kan förväntas med klimatet som råder utomhus nu dvs lika kvavt. Ventilationen är mekanisk frånluft. Bör jag vara fortsatt orolig?
Som sagt, väldigt varm och fuktig luft nu. Inget att direkt oroa sig för när det bara är kortvarigt men bor man tropikerna kan man behöva tänka till. Vill man ha fräschare luft hemma så skaffa AC, det torkar också luften.
Vi är ingång till rötmånad nu, så all luft som sugs in utefrån av tex. den mekaniska ventilationen gör att luften inomhus också blir fuktig, särskilt om det är kallare inomhus än utomhus och Rh-halten ökar.
En kondensavfuktare om det är speciell tvättstuga och där man hänger upp kläderna för tork skall bli torrare fortare..
Om det är belastande med fukt och och mår dåligt för att man är för varm svetten klibbar och inte kyler så är som sagt en portabel AC en väg att gå, har man råd och behov samt eget hus där man får sätta saker på utsidan och borra hål i vägg - LLVP då detta kör utmärkt även i AC-läge och kan avfukta med stor kapacitet.
portabel AC enda valet om man bor i BRF eller lägenhet - egen hus är valet givet, en splitmaskin/LLVP - även om uppvärmningen sker på annat sätt. Ingen ångrar att man satte upp en LLVP-som AC när den väl är uppsatt och fakturan är betald.
En kondensavfuktare om det är speciell tvättstuga och där man hänger upp kläderna för tork skall bli torrare fortare..
Om det är belastande med fukt och och mår dåligt för att man är för varm svetten klibbar och inte kyler så är som sagt en portabel AC en väg att gå, har man råd och behov samt eget hus där man får sätta saker på utsidan och borra hål i vägg - LLVP då detta kör utmärkt även i AC-läge och kan avfukta med stor kapacitet.
portabel AC enda valet om man bor i BRF eller lägenhet - egen hus är valet givet, en splitmaskin/LLVP - även om uppvärmningen sker på annat sätt. Ingen ångrar att man satte upp en LLVP-som AC när den väl är uppsatt och fakturan är betald.
Tack för lugnande och informativa svar. Blir definitivt att skaffa en portabel AC och läsa på om llvp till kommande år
Ja rötmånadens charm.
Men visst är detta tiden på året när handdukar surnar (om man inte hänger dem i solen efter användning) och möglet plötsligt växer till i det normalt torra badrummet som aldrig hinner torka mellan duscharna.
Men visst är detta tiden på året när handdukar surnar (om man inte hänger dem i solen efter användning) och möglet plötsligt växer till i det normalt torra badrummet som aldrig hinner torka mellan duscharna.
Vi får oxå en fuktig och lite sämre luft nu. Vi har FTX ventilation men jag är rätt känslig.
Luftvärmepumpen mitt i huset gick på avfuktning inatt som var och jag upplever att det gör skillnad till det bättre.
Nån gång kör vi handdukstorken i badrummet för att få torra handdukar.
Luftvärmepumpen mitt i huset gick på avfuktning inatt som var och jag upplever att det gör skillnad till det bättre.
Nån gång kör vi handdukstorken i badrummet för att få torra handdukar.
Här är det ganska torrt inne, men det är väl för att termometern visar 28...skulle jag få ner temperaturen stiger ju den relativa fuktigheten 😅
Perfekt väder för att göra projekt i verkstaden längst ner i källaren.
Perfekt väder för att göra projekt i verkstaden längst ner i källaren.
Nåt man bör ha i åtanke gällande detta mögel? Förebygga, eftersanera? Aldrig upplevt detta förut. Men också alltid bott i lägenhet och aldrig trähus.Claes Sörmland skrev:
LLVP = LuftLuftVärmePump. Ger värme på vintern och kyla på sommaren. Kostar relativt lite för att vara värmesystem och är mycket populärt att installera. Exempel: https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/hero Alltså en innerdel och en utedel med smala rör och kablar emellan.Pernilla Bengtsson3 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Luftluftvärmepump!Pernilla Bengtsson3 skrev:
En underbar sak som ger bl.a. mig värme på vintern (sänkte min elförbrukning med närmare hälften) och behagligt inomhusklimat vid sådan äcklig klibbig värme som råder nu.
Dock behöver jag sällan köra den även när vädret är som nu då mitt hus ändå håller sig relativt svalt på nedervåningen (blir aldrig mer än 22 grader där men på övervåningen blir det desto varmare).
Fuktigt blir det dock och då är LLVP en ovärderlig sak.
Övervåningen får jag sval genom kraftfulla fläktar som startar vid 21 och sedan får gå hela natten i två av fönstren. På morgonen är det nere under 20 grader men FUKTIGT som tusan.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Försök hålla badrum med dusch torr. Skrapa och torka noga bort vattendroppar efter dusch. Skrubba väggarna regelbundet, kanske en gång i veckan med diskborste och Yes. I länder med varma klimat är Klorintorkning en gång i veckan standard. Det är inte en slump, det håller mögel och svamp stången.Pernilla Bengtsson3 skrev:
Snart är värmen över så det blir inte så många badrumsrengöringar. Och är man bortrest på semester blir det ju ännu färre...
Bra tips ska tänka på detta! En kanske väldigt dum fråga. Bör man hålla öppet och vädra/korsdrag (finns fönster i badrummet) , eller bör man hålla stängt och lita på utsuget? Läser både och om detta 🙄Claes Sörmland skrev:
Försök hålla badrum med dusch torr. Skrapa och torka noga bort vattendroppar efter dusch. Skrubba väggarna regelbundet, kanske en gång i veckan med diskborste och Yes. I länder med varma klimat är Klorintorkning en gång i veckan standard. Det är inte en slump, det håller mögel och svamp stången.
Snart är värmen över så det blir inte så många badrumsrengöringar. Och är man bortrest på semester blir det ju ännu färre...
Värmen kan jag tåla, men känslan av att inte kunna andas pga klibb ger mig många sömnlösa nätter.N Nalleman64 skrev:Luftluftvärmepump!
En underbar sak som ger bl.a. mig värme på vintern (sänkte min elförbrukning med närmare hälften) och behagligt inomhusklimat vid sådan äcklig klibbig värme som råder nu.
Dock behöver jag sällan köra den även när vädret är som nu då mitt hus ändå håller sig relativt svalt på nedervåningen (blir aldrig mer än 22 grader där men på övervåningen blir det desto varmare).
Fuktigt blir det dock och då är LLVP en ovärderlig sak.
Övervåningen får jag sval genom kraftfulla fläktar som startar vid 21 och sedan får gå hela natten i två av fönstren. På morgonen är det nere under 20 grader men FUKTIGT som tusan.
Vad hade du för uppvärmning innan om det sänkte kostnaden såpass, om man får fråga?