A
K Kane skrev:
Från och med nu skall däcken förvaras i sovrummet tillsammans med golfklubborna. Visst, det blir trångt i sängen men de behöver kärlek och omsorg.
Helt rätt men pensionärs klubborna kan man förpassa till vedboden eller annan ledig plats😉

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sen kan man ju fundera på behovet att sätta hjul på hjulen. Det är ju inte direkt så att de är svåra att rulla runt, även om man får ta 1-2 i taget.
Har mina staplade på varandra på ett rullbart underrede vilket möjliggör att jag kan rulla in dom i ett "dött hörn" 18" mudders väger sina kilon så skönt att kunna rulla in dom i hörnet istället för att stapla dom inne i ett trångt hörn.

Men annars håller jag med dig,
P-plats P-plats skrev:
Kul med olika kreativa lösningar.
Själv har jag ett antal plattor av golspån och fötter under.
På dessa staplar jag hjulen och hanterar med min magasinkärra, supersmidigt.

[bild]

[bild]
Det där var ju sjukt smart! Enkelt att rulla över terräng om man inte är inne i ett garage!

För övrigt så tvättar jag fälgarna noga med både kallavfettning och flygrostlösare innan jag ställer bort dom, sjukt trevligt att få smälla på rena däck och bara dra på lite däckglans och rulla ut

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det där var ju sjukt smart! Enkelt att rulla över terräng om man inte är inne i ett garage!
Har ett gäng plattor i källaren så man lätt kan flytta runt på hjul och andra tyngre saker. 👍

B
C cpalm skrev:
22 st däck! Shit, värsta däckhotellet. Hur många bilar har ni?
Fyra bilar och två släp just nu (finns nog några fler däck).

K Kane skrev:
Däcken längst till höger borde kanske vara förpassade till däckkyrkogården.
Jo, de ska till tippen i vår när nya sommarsulor ska köpas. Sen ska det flyttas lite däck mellan fälgar innan fulaste fälgarna ska väck. Sen har grabben någon extra uppsättning som följde med en bil han köpte.

C
L Lutte skrev:
Har mina staplade på varandra på ett rullbart underrede vilket möjliggör att jag kan rulla in dom i ett "dött hörn" 18" mudders väger sina kilon så skönt att kunna rulla in dom i hörnet istället för att stapla dom inne i ett trångt hörn.
Jo, det var mer det ironiska med att sätta hjul på hjulen. Helt klart min sorts humor 🙂

Vi har en lätt lastbil med "steelies" och de väger också sina duktiga kilon, men jag rullar fram första och välter ner det i hörnet, sen får man så klart skjuva upp de andra ovanpå, men det får man ju göra iallafall i nåt läge om man skall trava dem. Klart lättare om de ligger på fast underlag och inte nåt som rullar omkring tänker jag dock.

Rejäl skrev:
Helt rätt men pensionärs klubborna kan man förpassa till vedboden eller annan ledig plats😉
Lider du av samma avundsjuka som Pete?
En glad golfare på en grön bana omgiven av publik; text från tweet om framgång och status visas i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hybro skrev:
Aldrig sett nåt problem med att för hand rulla hjul till eller från bil.
Möjligen lite skit på fingrarna. Men det finns bra vadderade handlar.
Går ju att muta g
C cpalm skrev:
Jo, det var mer det ironiska med att sätta hjul på hjulen. Helt klart min sorts humor 🙂

Vi har en lätt lastbil med "steelies" och de väger också sina duktiga kilon, men jag rullar fram första och välter ner det i hörnet, sen får man så klart skjuva upp de andra ovanpå, men det får man ju göra iallafall i nåt läge om man skall trava dem. Klart lättare om de ligger på fast underlag och inte nåt som rullar omkring tänker jag dock.
Köpa hjul till julrabatt innan julen?

Rejäl skrev:
Förutfattade meningar kan ju alla ha.
Golfspelare i Sverige 2024. Snittålder 48,2 år.
Graf över åldersfördelning av svenska golfspelare 1932-2016, med kvinnor i blått och män i orange, topp runt födda 1960-1970.

denna lösningen är ju också fyndig. Att förvara däcken stående är inget dåligt. Och att rulla fram är smidig.

Själv gjorde jag så här. Plats för minst hjul för 3 bilar.

Golvyta är bristvara så jag vill använda helst upp till taket. Högre up är kanske smidigare med lösa däck utan fälg.
Tyngsta däcken längst ner.

Att stå är bra för däck. De bär ju bara sin egen vikt.

Sedan är det bra att de står mörkt och sval. Det sista är svårare på sommaren men ändå bra att täcka de.

• Stående däck förvarade på hyllor i garage, med en bänk och verktyg vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Kane skrev:
Förutfattade meningar kan ju alla ha.
Golfspelare i Sverige 2024. Snittålder 48,2 år.
[bild]
48 år i snittålder för en sport (om man nu anser att golf är en sport) är väl högt!

M mpostma skrev:
denna lösningen är ju också fyndig. Att förvara däcken stående är inget dåligt. Och att rulla fram är smidig.

Själv gjorde jag så här. Plats för minst hjul för 3 bilar.

Golvyta är bristvara så jag vill använda helst upp till taket. Högre up är kanske smidigare med lösa däck utan fälg.
Tyngsta däcken längst ner.

Att stå är bra för däck. De bär ju bara sin egen vikt.

Sedan är det bra att de står mörkt och sval. Det sista är svårare på sommaren men ändå bra att täcka de.
Det är fullständigt onödigt att täcka däcken om de står inomhus, även vinterdäck får magnituder mer ljus på sig när de används. Utomhus är en annan femma.

Täckning skyddar mot gummimasken, som angriper från ovansidan.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
De bildäck som inte sitter på bilen staplas ofta i en trist hög i garaget. Den här däckförvaringen skruvar du ihop på under en timme. Några reglar och fyra hjul är allt som behövs.

Du kan läsa artikeln här: Kvarterets enklaste däckställ - gör det själv
Däck ska aldrig förvaras stående utan liggande samt gärna svalt o mörkt

Det vet ju alla att däck ALLTID ska förvaras leviterande i vakuum så fort man inte kör med dom. Så köra, montera av, levitera i vacumkammaren, montera på och sen köra.

Eller så förvarar man dom bäst man vill för det lär aldrig vara förvaringen som dödar dom om det inte är för veteranbilar som kör 70 mil per år..

• Gilla
  • Haha
Pen och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
continental tycker de skall stå upp eller hänga på väggen

[länk]
"Tires mounted on rims? Stacking is actually preferable in this case."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.