J jimmie.p skrev:
Jag satte dom direkt i puts, lägger på lite extra och knackar in dom i putsen. Sätter 3-4 stycken och sen slår jag upp putsen mellan dom första och arbetar mig framåt och flyttar sedan med pinnarna en efter en när jag putsar vidare. Jag kollade också att alla pinnar linjerar med en rätskiva då jag putsade en lång mur och ville undvika att det blir vågigt i släpljus.

Fukta upp pinnarna lite när dom är nya, annars kan dom suga lite fukt från putsen och ev. släppa.
Så hade jag också gjort om jag var proffs :) Om några år kanske...

X xLnT skrev:
Bauhaus har avdragsbanor i metall som du kan spika upp lite lätt och flytta med dig efterhand.
De ser identiska ut med de jag länkade i första posten, men där står de som kvarsittande... :thinking:

Jag har använt dom för putsning av en vägg med Weber gypsum och där syntes dom inte efteråt och inga sprickor. Gipsputs tål kanske mer?

joakim_j joakim_j skrev:
De ser identiska ut med de jag länkade i första posten, men där står de som kvarsittande... :thinking:
Missade att du hittat dom :)
Finns ju inget som säger att du inte kan ta bort dom.
Så gjorde vi iaf :)

C
joakim_j joakim_j skrev:
Det verkar perfekt för mig, eftersom jag då kan väga in dem i lugn och ro och inte behöva jobba mot klockan medan bruket brinner.
Allt hänger ju på hur snabb man är, men jag skulle inte oroa mig så mycket, du har rätt gott om tid på dig.

X xLnT skrev:
Missade att du hittat dom :)
Finns ju inget som säger att du inte kan ta bort dom.
Så gjorde vi iaf :)
Nä, det är ju faktiskt sant. Sedan börjar jag tro att mina farhågor kanske är ogrundade. Profilen har ju hål, som jag gissar gör att den blir lite som armering, så att den håller ihop sidorna så att säga.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag har använt dom för putsning av en vägg med Weber gypsum och där syntes dom inte efteråt och inga sprickor. Gipsputs tål kanske mer?
Gipsputs lär väl vara mjukare än KC-puts. Men det skulle säkert funka för mig också. Jag menar, någon måste ju ha testat att det funkar innan de börjar sälja produkten.

C cpalm skrev:
Allt hänger ju på hur snabb man är, men jag skulle inte oroa mig så mycket, du har rätt gott om tid på dig.
Ja, jag kanske oroar mig i onödan, men jag ogillar den typen av jobb som när man väl har börjat så finns det liksom ingen återvändo.

Men jag tror att jag skall göra så att jag skall testa lite olika metoder på olika väggar och se vad som funkar bäst. Jag har några småväggar som hamnar inuti förråd och så, så där är det ju inte så noga. Sedan skall det mesta ändå kaklas över, så blir det inte perfekt får man väl spackla upp det med lite husfix eller något

Kör med metall skenor. Limma klickar med tex smältlim fast eller/och skruva dem exakt i nivå med varandra och i våg och lod och putsa sedan in dem....blir 100 resor bättre och lättare med kaklingen om väggen är rak och i våg...
Man ser endast en smal metall linje efter putsningen...

• Gilla
joakim_j
  • Laddar…
ja, det blir nog så jag gör, åtminstone första väggen. Men jag är sugen på att testa varianten med skruvade träibbor också

Trä lister använder man nog mest när man ska måla på putsen eftersom det blir slätare yta efter man rivit bort dem och fyllt igen men mera jobb...,

joakim_j joakim_j skrev:
Och masoniten har ju liksom ingen stadga, det ser man ju på de som ligger på golvet, så det funkar väl bara om man redan har raka väggar, vilket jag inte har.
Knappt då heller.. De föll lös när jag fäst upp dem med puts.

C
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, jag kanske oroar mig i onödan, men jag ogillar den typen av jobb som när man väl har börjat så finns det liksom ingen återvändo.
Ja, men se inte så på den här typen av jobb. Om du inte använder någon sorts snabbprodukt har du flera timmar på dig innan det blir svårt att få bort det du slagit på. Om det blir lite fult när du river bort ribban så är det inte heller hela världen. Det skall ju ändå putsas i sedan.

C cpalm skrev:
Ja, men se inte så på den här typen av jobb. Om du inte använder någon sorts snabbprodukt har du flera timmar på dig innan det blir svårt att få bort det du slagit på. Om det blir lite fult när du river bort ribban så är det inte heller hela världen. Det skall ju ändå putsas i sedan.
Ja, det kanske inte är så svårt som jag har fått för mig. Men det är en sådan där grej som ser så enkel ut när någon gör det på youtube, att det måste vara skitsvårt i verkligheten tänker jag mig.

Hur som helst så skall jag nog testa lite av varje, börjar nog med väggsnutten under trappan att öva på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.