11 683 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Kvarsittande avdragsbanor puts
Så hade jag också gjort om jag var proffsJ jimmie.p skrev:Jag satte dom direkt i puts, lägger på lite extra och knackar in dom i putsen. Sätter 3-4 stycken och sen slår jag upp putsen mellan dom första och arbetar mig framåt och flyttar sedan med pinnarna en efter en när jag putsar vidare. Jag kollade också att alla pinnar linjerar med en rätskiva då jag putsade en lång mur och ville undvika att det blir vågigt i släpljus.
Fukta upp pinnarna lite när dom är nya, annars kan dom suga lite fukt från putsen och ev. släppa.
Jag har använt dom för putsning av en vägg med Weber gypsum och där syntes dom inte efteråt och inga sprickor. Gipsputs tål kanske mer?
Nä, det är ju faktiskt sant. Sedan börjar jag tro att mina farhågor kanske är ogrundade. Profilen har ju hål, som jag gissar gör att den blir lite som armering, så att den håller ihop sidorna så att säga.X xLnT skrev:
Gipsputs lär väl vara mjukare än KC-puts. Men det skulle säkert funka för mig också. Jag menar, någon måste ju ha testat att det funkar innan de börjar sälja produkten.Solvskaftet skrev:
Ja, jag kanske oroar mig i onödan, men jag ogillar den typen av jobb som när man väl har börjat så finns det liksom ingen återvändo.C cpalm skrev:
Men jag tror att jag skall göra så att jag skall testa lite olika metoder på olika väggar och se vad som funkar bäst. Jag har några småväggar som hamnar inuti förråd och så, så där är det ju inte så noga. Sedan skall det mesta ändå kaklas över, så blir det inte perfekt får man väl spackla upp det med lite husfix eller något
Ett liter tips om du ska kakla är dessa skivor
https://www.tebo.se/-Nu-byter-vi-till-BACboard-vatrumsskivor/news
Lätta att jobba med, inte så dyrt och perfekt resultat.
https://www.tebo.se/-Nu-byter-vi-till-BACboard-vatrumsskivor/news
Lätta att jobba med, inte så dyrt och perfekt resultat.
Kör med metall skenor. Limma klickar med tex smältlim fast eller/och skruva dem exakt i nivå med varandra och i våg och lod och putsa sedan in dem....blir 100 resor bättre och lättare med kaklingen om väggen är rak och i våg...
Man ser endast en smal metall linje efter putsningen...
Man ser endast en smal metall linje efter putsningen...
Ja, men se inte så på den här typen av jobb. Om du inte använder någon sorts snabbprodukt har du flera timmar på dig innan det blir svårt att få bort det du slagit på. Om det blir lite fult när du river bort ribban så är det inte heller hela världen. Det skall ju ändå putsas i sedan.joakim_j skrev:
Ja, det kanske inte är så svårt som jag har fått för mig. Men det är en sådan där grej som ser så enkel ut när någon gör det på youtube, att det måste vara skitsvårt i verkligheten tänker jag mig.C cpalm skrev:
Hur som helst så skall jag nog testa lite av varje, börjar nog med väggsnutten under trappan att öva på...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
20 år gammal fasad med putsade isoblock
Stenhus -
Ommurad samt putsad murstock, två frågor!
Byggnadsvård -
Ny puts i källare, spricka mellan betonghålsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga insidan av källarvägg i 60-tal hus, sprickor, puts, etc.
Byggmaterial & Byggteknik -
Avdragsbanor vid befintlig putsad innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik