29 844 läst ·
45 svar
30k läst
45 svar
Kvarlämnad utrustning efter arbete
Kanske skulle bli billigare o bet för nån som gör det och sen få massa gratis efter men tyvärr så vill jag och beh förstå vad jag ska göra och hur jag kan få det fungera på mitt vis, tar tid och en massa misstag på vägen men resultatet blir betydligt mer tillfredstallande. Så chansen att det ska hända mig är minimal, men vem vet?H hstmd skrev:
M mgranbom skrev:Precis så gjorde jag när jag var i samma situation.
"Om ni inte hämtat utrustningen innan XXX begär jag handräckning av kronofogden på er bekostnad".
Det tog ett par timmar så var den borta...
Det kan vara bra att veta utifall entreprenören inte betalar fakturan från kronofogden kommer själv bli betalningsansvaret. Konstigt regelverk, men så fungerar det.
kolla ordentligt att företaget är juste och att det inte är så att ett enmansföretag har ägaren på sjukhus. sök dom från ett annat telefonummer än ditt eget och berätta att man vill anlita dom för att få tag på dom för att se om det verkligen är oanträffbara eller om det bara är mot dig för dom vet vad du vill.. kolla vart företaget är skrivet och kolla den adressen..
Om det finns plats på nån allmänning eller liknande i närheten så hade jag sett till att parkera skiten där , ja det får man inte men det gör man såklart när ingen ser en med keps och huvtröja så man är omöjlig att identifiera.. och sen har man "ingen aning" varför skiten står där.. man får inte heller glömma skiten på en arbetsplats.. Allt beror såklart lite på hur man bor hur svårt det är..
Om man inte betalat företaget ännu så är det ju ett effektivt påtryckningsmedel men annars är det ju tyvärr bara småpengar och mycket krångel för att tvinga av dom några tusenlappar för kanske månaders felparkering.. lagen är uddlös mot sånt här dumpande av grejer på nåns mark..och det är svårt att tvinga dom att betala om dom vägrar vilket ju ofta är fallet..och det är tidsödande och tar lång tid innan det händer nåt..
fulaste varianten jag sett som lösning vilket inte rekomenderas då det är olovligt såklart är att beställa trailertransport hem till ägarens privata tomt och många trailer chaufförer vet både hur man tjuvkopplar grävmaskiner för att larva på dom eller hittar nycklarna som ofta ligger gömda på maskinerna och dom ringer från en telefon som inte kan spåras och beställer frakten och vart den ska men man har tyvärr inte tid att lasta den..
kreativt och roligt men straffbart OM nån lyckas bevisa vem det var..
Om det finns plats på nån allmänning eller liknande i närheten så hade jag sett till att parkera skiten där , ja det får man inte men det gör man såklart när ingen ser en med keps och huvtröja så man är omöjlig att identifiera.. och sen har man "ingen aning" varför skiten står där.. man får inte heller glömma skiten på en arbetsplats.. Allt beror såklart lite på hur man bor hur svårt det är..
Om man inte betalat företaget ännu så är det ju ett effektivt påtryckningsmedel men annars är det ju tyvärr bara småpengar och mycket krångel för att tvinga av dom några tusenlappar för kanske månaders felparkering.. lagen är uddlös mot sånt här dumpande av grejer på nåns mark..och det är svårt att tvinga dom att betala om dom vägrar vilket ju ofta är fallet..och det är tidsödande och tar lång tid innan det händer nåt..
fulaste varianten jag sett som lösning vilket inte rekomenderas då det är olovligt såklart är att beställa trailertransport hem till ägarens privata tomt och många trailer chaufförer vet både hur man tjuvkopplar grävmaskiner för att larva på dom eller hittar nycklarna som ofta ligger gömda på maskinerna och dom ringer från en telefon som inte kan spåras och beställer frakten och vart den ska men man har tyvärr inte tid att lasta den..
Vad har ni avtalat om och har du betalat slutsumman?H HCR skrev:Anlitade en entreprenör i december förra året för arbete på tomten som nu snart 2 månader senare inte fortfarande inte har hämtat utrustning. Och det är inte lite heller utan en hel grävare, staket, skopor etc. Har påtalat detta flera gånger nu både på mail och på telefon men möts antingen av inget svar (mail) eller att de ska titta på det och återkomma.
Börjar bli aningens trött på det hela nu. Kollade på allabolag.se och det ser ut som att bolaget fortfarande är aktivt annars hade en ju kunnat misstänka konkurs.
Är det ngn här som har erfarenhet av liknande och löst bortforsling själv och sedan ställt krav på ersättning eller liknande?
Det hela beror på hur viktigt det är att få bort grejerna och när. Om t ex att vänta två månader till för att få bort grejerna OCH att det är troligt att grejerna verkligen kommer bort då OCH att det inte är ett alltför stort problem för dig, då är det kanske acceptabelt att vänta för att spara tid och pengar (för att handskas med myndigheter och firman mm).
Annars är det dags att leta fram vad du kan göra ur juridisk synpunkt. Och agera snabbt då legala kvarnar tenderar att arbeta långsamt.
Här antar jag att allt är avslutat vad gäller uppdraget du hade med firman, inklusive betalning.
Annars är det dags att leta fram vad du kan göra ur juridisk synpunkt. Och agera snabbt då legala kvarnar tenderar att arbeta långsamt.
Här antar jag att allt är avslutat vad gäller uppdraget du hade med firman, inklusive betalning.
Men snälla, vem avtalar om att företagets utrustning ska tas bort från arbetsplatsen när jobbet är klart? Sluta med dom här idiotiska ”vad har avtalats” som görs precis överallt här på byggahus för minsta grej. Om man ska avtala om precis allting så blir avtalet flera tusen sidor och inte ett enda företag skulle vilja ha med dig som kund att göra.A asf skrev:
Det är lika tröttsamt med härskartekniker som du kör med. ”Att förklara för någon som inte förstår”.A asf skrev:Att förklara för någon som inte förstår är inte alltid så lätt men låt mig förtydliga.
Vad är avtalat.. ex. schaktningsarbete under en viss tid begränsad tid med en ekonomisk uppgörelse, vilket betyder när arbetet är klart och utfört ska arbetet besiktigas och alla arbeten godkännas även att entreprenads området är städat är det inte så utfaller först och främst inte slutlikviden samt att om man har avtalat så kan även viten utgå per påbörjad vecka eller vad man nu har avtalat om. Ett sådant här avtal får plats på en A 4.
Sluta med såna idiotiska kommentarer. Hela internet håller på med sånt här skit. Alla är våldsamt otrevliga på nätet, något som inte skulle hända om man stod face to face med någon.
Jag blir precis likadan, men det är för man blir triggad av nötter som kör såna här tekniker.