1 636 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kvaltetsdokument
Hej!
Hoppas det är Ok att jag lånar tråden?
Jag har nu fått kvalitetsdokument på mina badrum som gjordes innan sommaren och fick då det gamla dokumnetet (Bilaga A)med PERs regler där de skrivit in båda badrummen på samma dokument.
Har det någon betydelse att båda badrummen står på samma?
Är detta dokument tillräckligt eller ska jag kräva ett BBV-intyg?
Mvh
Bambi
Hoppas det är Ok att jag lånar tråden?
Jag har nu fått kvalitetsdokument på mina badrum som gjordes innan sommaren och fick då det gamla dokumnetet (Bilaga A)med PERs regler där de skrivit in båda badrummen på samma dokument.
Har det någon betydelse att båda badrummen står på samma?
Är detta dokument tillräckligt eller ska jag kräva ett BBV-intyg?
Mvh
Bambi
Som jag uppfattar det har det ingen betydelse att båda badrummen står på samma intyg. Bara det klart framgår att det är två utymmen.Bambi skrev:
Ett traditionellt PER-intyg är tillräckligt.
Om du gjort en bygganmälan av ditt bygge före 070701 så duger ett PER intyg bra.Bambi skrev:
Om du däremot gjort bygganmälan därefter så uppfyller inte kraven i PER mundighetskraven i BBR 2006 och är därför inte rätt utförande.
Dock skiljer sig BBV (som är de nyare reglerna) från PER, så det handlar om mer än att bara få ett annat papper. Det är ett annat utförande som krävs.
Då vårat hus hade slutbesiktning 5/7-2007 så antar jag att det gjorts bygganmälan tidigare då vi har totalentreprenad. Men nu gjordes båda våra badrum om innan sommaren 2008 efter en särskild besiktning, kallas det då renovering eller nybyggnation, vilka regler gäller då?
Hur mycket skyldighet har man som novis privatperson, får man ett slutbevis så kan man vara lugn? eller måste man lära sig alla regler så man kan granska till punkt å pricka?
Hur mycket skyldighet har man som novis privatperson, får man ett slutbevis så kan man vara lugn? eller måste man lära sig alla regler så man kan granska till punkt å pricka?
Eftersom det, när det gäller våtrumsintyg, är försäkringsbilagen som ställer krav vär man får en fuktskada så kan det vara vist att vända sig till sitt försäkringsbolag för att höra om de anser att du har erhållit tillräckligt bra dokumentation så at din försäkring kommer att gälla vid en ev. framtida vattenskada.Bambi skrev:Då vårat hus hade slutbesiktning 5/7-2007 så antar jag att det gjorts bygganmälan tidigare då vi har totalentreprenad. Men nu gjordes båda våra badrum om innan sommaren 2008 efter en särskild besiktning, kallas det då renovering eller nybyggnation, vilka regler gäller då?
Hur mycket skyldighet har man som novis privatperson, får man ett slutbevis så kan man vara lugn? eller måste man lära sig alla regler så man kan granska till punkt å pricka?
Klicka här för att svara