Hej!
I samband med att jag behövde fästa några bordsben i vinkel i en sittbänk så unnade jag mig att köpa ett kvalitets borrstativ från FAMAG. Detta gjordes snabbt en sömndepraverad natt...
Stativet är verkligen gediget byggt med tydlig kvalitet och utan för träarbete märkbart spel. Världsvid skillnad jämfört med billigare Star-M stativ som jag tidigare lånat några gånger av en vän. Det som dock är lite suboptimalt för mig och anledningen till att jag funderar på att sälja det är att stativet är byggt för att borra med längre spiralborrar. Det är 13cm mellan skivan med bussningar och materialet som ska borras.
Jag lyckades låna till mig en spiralborr i rätt dimension från en annan vän för att fästa ovan ben i 10 graders vinkel. Det fungerade klockrent. Själv har jag dock framförallt en rätt bra uppsättning av forstnerborrar, "vanliga" träborrar, försänkare etc som därmed blir för korta. Går dock att delvis ful-lösa för de borrar som har ett hexskaft genom att använda en förlängare för bladborrar.
Eftersom stativet inte är kolckrent för mig givet dess relativt höga pris tänkte jag höra efter om intresset här. Vill man ha ett mobilt stativ för att borra med spiralborrar så finns det nog inget bättre på marknaden. Ett typ exempel skulle vara att borra djupt in i vagnstycken för att fästa ett handräcke. Festool har ju en egen motsvarighet till detta stativ som i sig också tillverkas av FAMAG.
Det jag har att sälja är själva stativet (FAMAG artikelnummer 1404.322), fästen för att hålla stativet på reglar/lister samt en extra bussningsskiva som gör att det finns bussningar för jämna mm mellan 6-20 mm samt 22,24 och 26mm.
Jag köpte paketet ovan för ett kampanjpris på 4100kr. På finetools.com så kostar t.ex. stativet utan den extra bussningsskivan för 350kr drygt 4500kr utan frakt.
Någon som är intresserad? Pris kan diskuteras men jag vill nog inte gå ner jätte många tusenlappar från inköpspriset. I så fall köper jag hellre en uppsättning spiralborr (alltid kul att ha..).
Finns att klämmas och kännas på i Mälarhöjden i Stockholm. Kan skickas.
Relevanta länkar:
https://www.fine-tools.com/bohrstaender.html ("Famag pivoting drilling jig with drill bushing plate, return spring and fixture")
https://www.famag.com/EN/Home/Products?pro=01e58f38-299b-4ced-89d7-86f064ed53ac