Finns det något till badrummet som man absolut inte skall köpa på billigare ställen?
Anledningen till att jag frågar är för att jag är en prisjägare, dvs försöker alltid hitta varor till billigare priser. Ex har jag hittat ett tassbadkar på Silvan och Hornbach som ligger under 5000:- På de flesta andra ställen jag har sett kostar dem 5000-15000:- vad gör det billigare sämre?

Jag är också på jakt efter en blandare i gammal stil. Har exempelvis hittat en på stilhem för 1500:- Normalt ligger dom på ca 2000:- och uppåt. Vad kan skillnaden vara?

Anledningen till att jag undrar är för att jag exempelvis läst följande:

"Då vi skulle välja blandare till köket valde jag en designad, snygg blandare i gammal stil. med en kran för kallt och en för varms (ni vet?) Märket har jag glömt, men den var billig och jag var nöjd...så långt.
När så rörmokaren monterat den och vi skulle sätta på vattnet så lossnade hela "skiten" och vi fick en fontän i köket. "

"Många gånger är det samma fabrikat (samma platta) som säljs på båda ställena fast till ett mycket dyrare pris i kakelbutiken.
Summa sumarum, det är inte sämre kvalitet hos lågprisvaruhusen!"

Man kan ju inte annat än att bli förvirrad!

Hur är egentligen kvalitén på Hornbach, Silvan, K-rauta, Bauhaus, Byggmax. Är det något företag som är big no? Jag är helt ny i renoveringsträsket och vill som sagt inte råka ut för massa dåliga köp pga av att jag varit dumsnål.

Redigerat:
Det där hänger ju också ihop med vad man har för förväntningar. På många produkter är ju priset styrande. Dyrare = bättre kvalité. Men samtidigt så är det klart att de stora byggmarknaderna ju kan sälja produkter med lägre förtjänst än den fina kakelbutiken eller rörinstallatören.

Hos ex. flertalet av de byggmarknader du räknar upp säljs ju också premiummärken av ex. VVS-armaturer (kranar etc.). De är ju samma som de som rörinstallatören köper. Inom just VVS så kan det ibland dock vara svårt att få tag i någon som vill installera egenköpt material (installatören går miste om förtjänsten på materialet).

Vill du ha konkret feedback på en produkt du tänkt köpa, så var specifik och konkret kring just den produkten. Bifoga gärna en länk om möjligt.

Vad gäller kvalitet och prisskillnader på exempelvis badkar, har jag läst nånstans att det bland annat handlar om emaljen, hur pass hård och slät den är. Läs lättstädad.
Det toalettstol jag har hemma, är köpt som andra sortering, till synes ingen direkt skillnad mot en första sortering, men när det är dags att städa märks det. Emaljeringen har på några ställen "noppor", som man kan riva sig på och trasan fastna på. Och i kröken känns det mer svårstädat än vanligt, kanske även där beroende på att ytskiktet inte är lika slätt.

På övervåningen gjorde vi nyss en punktinsats och bytte ut den gamla tvågreppsblandaren som droppade, till en ny engreppsblandare från Rusta. Den ser snygg ut, och man tänker, hur stor skillnad kan det vara? Jo, det är skillnad. Det är den enda vattenkran jag har hört som låter! Antaligen är det konstruktionen i den som gör att vattnet inte flödar optimalt, och skapar ett högt brusande ljud.
Men den droppar i vart fall inte, och vi får leva med ljudet tills vi rustar ordentligt.

En pryl som jag inte rekomnderar att köpa för billigt, är duschstången, den som håller duschmunctycket i rätt vinkel.

Billigare sådana har ofta en simpel skruv som i spänt läge håller rätt vinkel på duschen.

Men när någon försökt justera vinkeln så blir skruven lös och det hela vippar ner. Lite trist att man skall behöva ha en skruvmejsel placerad i badrummet som standardinredning.

GoForIt: Vad menar du med premiummärken?

En sak att tänka på innan man investerar i till exempel blandare. Blandaren kommer att sitta fast monterad i ditt hus ansluten till ca 6 kilos tryck i många år framöver (förutsatt att det är ett permanent boende med kommunalt vatten) är det dessutom enda eller huvudbadrummet så räkna ut hur ofta du använder blandaren och slå ut det på fem år till exempel, då blir kostnaden marginell och skillnaden mellan en "billig" blandare (då pratar vi Biltema, Rusta osv samt 159,90 på Bauhaus etc) och en kvalitetskran. Man kan tycka att det är mycket pengar för en mässingsklump, men jag lovar att det lönar sig. Bor man på Gotland eller Uppsala kan det vara läge att fundera extra på vilken blandare man ska välja beroende på vattenkvalitet.

Samma sak med till exempel en WC jämför en 1295:- på de stora varuhusen mot en ex Ifö för 3500:-? Hur ofta spolar du och hur många år skall du ha den? Det lönar sig i de flesta fall att köpa kvalitet speciellt när det sitter fast installerat. Sen kan det vara svårt att veta exakt vad som är kvalitet... Men det är en annan femma och där behöver man vara mer specifik kanske.

Är man händig, alltid hemma och stänger av vattnet på under 10 sekunder samt byter en kran glatt kan man köpa Rusta ;)

För att ta exemplet badkar är det ett ganska bra exempel på något som är lite lättare att testa ett fabrikat som man inte är helt säker på - förutsatt att det inte sitter fast är det bara att langa ut och svälja eventuell stolthet och köpa ett nytt.

Linisen_01 skrev:
GoForIt: Vad menar du med premiummärken?
Ja, det finns ju ganska många tillverkare. Men exempelvis FMM, Mora, Gustavsberg, Vårgårda för att nämna några.

Hafa, hur är dem?

Linisen_01 skrev:
Hafa, hur är dem?
Inte i toppsnittet, utan mer i mellanskiktet enligt min åsikt.
Mycket fräscha idéer, men varierande kvalité.

Tapewell, mporterade blandare av varierad kvalitet, är "IKEA" för blandare det vill säga "kopierar/inspireras" andra och tillverkar egna billigare i massor till hyfsad kvalitet, helt okej numera men långt ifrån premium.

Westerbergs, se tidigare tråd.

Badex, en gammal importör som funnits´länge nu i ny regi och med lite mer studs i. Importerar varierade märken från i huvudsak Storbrittanien (åtminstone har det vart så traditionellt). Säkerligen bra scervice men svårt att säga vilken kvalitet på produkterna eftersom det är olika men genomgående har man tidigare haft GOD kvalitet på sina märken.

Den sista har jag ingen erfarenhet.

Glöm inte bort att kolla priserna på Sigro.se och rinkabyror.se , de har alla riktiga fabrikat på porslin och armaturer men kan vara betydligt billigare..

Hittade på rinkabyror 2 likadana blandare, "MoraClassic tvättställsblandare" och "MoraClassic köksblandare". Det som skiljer dom åt enligt texten är att tvättställblandaren har text "C. Med lyftventil". Vad är det?

Linisen_01 skrev:
Hittade på rinkabyror 2 likadana blandare, "MoraClassic tvättställsblandare" och "MoraClassic köksblandare". Det som skiljer dom åt enligt texten är att tvättställblandaren har text "C. Med lyftventil". Vad är det?
Det är spaken bakom kranen som lyfter/sänker avloppsproppen i handfatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.