3 427 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Kvalité badrumsinredning?
Hej!
Vi bygger nytt hus och ska nu köpa badrumsinredningen själv. Vad ska man tänka på när man köper inredning, kvalitén på luckor osv. I och med att det är ett rum där det kommer i kontakt med vatten vill man ju inte att det ska bli fult om det råkar komma vatten på. Alltså att det spricker och "bubblar" sig. Vilket material ska man välja och vilket ska man undvika?
Vi bygger nytt hus och ska nu köpa badrumsinredningen själv. Vad ska man tänka på när man köper inredning, kvalitén på luckor osv. I och med att det är ett rum där det kommer i kontakt med vatten vill man ju inte att det ska bli fult om det råkar komma vatten på. Alltså att det spricker och "bubblar" sig. Vilket material ska man välja och vilket ska man undvika?
Problemen uppstår ju ofta i skarvar, kanter och liknande runt handfatet, så det gäller att vara noga vid monteringen. De allra flesta (om inte alla..) stommar består ju i grunden av spånskiva som är laminerad eller fanérad.
I jämförelse med köksinredning, som ju i princip ofta är samma material vad gäller stommar, så är ju badrumsinredning rejält mycket dyrare. Men inte mycket bättre, tycker jag. Kanske jag som har haft dålig erfarenhet..?
I jämförelse med köksinredning, som ju i princip ofta är samma material vad gäller stommar, så är ju badrumsinredning rejält mycket dyrare. Men inte mycket bättre, tycker jag. Kanske jag som har haft dålig erfarenhet..?
Tack för ditt svar! Jo de inredningar vi tittat på är spånskiva som som är laminerad. Finns väl massiva, om det nu är bättre men de är väl också betydligt dyrare... Vi har tittat på Vedum, hittat en inredning Basic i vitt som vi tycker är snygg. Skulle gå på runt 12 000 tror jag och det känns som en prisnivå vi kan tänka oss. Men samtidigt vill man ju att det ska hålla, kan visst tänka mig att lägga mer pengar på det, men man vill ju veta att det håller i så fall! Kanske någon som har erfarenhet av Vedum, främst då inredningen Basic?
Jag skulle bra gärna vilja se skillnaden mellan dessa olika spånskivor. Vi har ingen lågprisinredning, men jag tycker ändå att spånskivan verkar vara av billigaste typ..tiwood skrev:
Vad gäller priset, så är jag inte enig med dig alls.
Som med så många andra produkter så får man också betala för design, märke etc. som inte påverkar produktens kvalité nämnvärt.
Vad gäller priset, så är jag inte enig med dig alls.GoForIt skrev:
Som med så många andra produkter så får man också betala för design, märke etc. som inte påverkar produktens kvalité nämnvärt. [/quote]
Precis.. De gjorde ett test av jeans för ett antal år sedan... De jeansen som var bäst i test när det gällde slitstyrka och liknande var jeans från obs, maxi o liknande prisklass runt 3-400 kr... Det stora Märket som börjar på L fick sämst beryg i alla tester.. Ett klassikst exempel på att varan säljs på märket...
Det är helt sjukt ett par badrumsskåp kostar mer än ett kök på Ikea likaså kakel på typ Höganäs kan jag köpa via firman för mer än halva priset snacka om påslag.
Som med så många andra produkter så får man också betala för design, märke etc. som inte påverkar produktens kvalité nämnvärt. [/quote]
Precis.. De gjorde ett test av jeans för ett antal år sedan... De jeansen som var bäst i test när det gällde slitstyrka och liknande var jeans från obs, maxi o liknande prisklass runt 3-400 kr... Det stora Märket som börjar på L fick sämst beryg i alla tester.. Ett klassikst exempel på att varan säljs på märket...[/quote]
Vad gäller priset, så är jag inte enig med dig alls.Stefan_h skrev:
Precis.. De gjorde ett test av jeans för ett antal år sedan... De jeansen som var bäst i test när det gällde slitstyrka och liknande var jeans från obs, maxi o liknande prisklass runt 3-400 kr... Det stora Märket som börjar på L fick sämst beryg i alla tester.. Ett klassikst exempel på att varan säljs på märket...[/quote]
badrums priserna kan man bli gråhårig av
. jag är fortfarande i planeringsstadiet av renovering och försöker begränsa möbelköp till mitt lilla badrum. Jag ser på mina gamla badrumsmöbler att det som åldrades först och inte alls vacket är en Balingslöv kommod anno 1987 där färgen flagnar av den målade spånskivan.
Det är bra med mycket förvaring men kan man begränsa det på något sätt? Jag tror jag kan begränsa mej till en handvask med pelare( utan kommod) och förflyttar förvaringen högre upp på väggen = ett spegelskåp + en skåp ovan toa( för toapapper osv). Vill hellre ha en bänk+ krokar att lägga ifrån kläder än en stående skåp för handdukar. Dom som används kan lika gärna hänga eller ligga på en hylla och resten som finns i huset kan magasineras på annat håll. Ja, då blir det inte så många möbler där inne och ingen stor hål i ekonomi heller, hoppas jag. Hoppas att jag lyckas få det att fungera utan att handla hela badrumsmöblemanget i stil som utställning :-/. Jag vägrar investera mera i mitt bad än i min bil
.
gaia
Det är bra med mycket förvaring men kan man begränsa det på något sätt? Jag tror jag kan begränsa mej till en handvask med pelare( utan kommod) och förflyttar förvaringen högre upp på väggen = ett spegelskåp + en skåp ovan toa( för toapapper osv). Vill hellre ha en bänk+ krokar att lägga ifrån kläder än en stående skåp för handdukar. Dom som används kan lika gärna hänga eller ligga på en hylla och resten som finns i huset kan magasineras på annat håll. Ja, då blir det inte så många möbler där inne och ingen stor hål i ekonomi heller, hoppas jag. Hoppas att jag lyckas få det att fungera utan att handla hela badrumsmöblemanget i stil som utställning :-/. Jag vägrar investera mera i mitt bad än i min bil
gaia
Jag tycker också priserna är hutlösa. Vi planerar endel ombyggnationer i huset, bla en toalett o där har jag faktiskt funderat på om man inte ska bygga förvaringen själv. Ev mha skåpluckor från ngn köksleverantör. Är det ngn som har erfarenhet av det??
Klicka här för att svara