Hur skall en solcellsanläggning producera en dag med fullt solsken? Är vanlig med avbrott i produktionen?
Fick rekommendationen av elektrikern som installerade växelriktaren att ladda ned appen "eSolar Air" till telefonen för att hålla reda på produktionen. Jag är INTE imponerad. Ständiga "Grid voltage high". Ofta avbrott på i regel flera minuter, ibland flera timmar efter detta - under de bästa timmarna. Se bifogade urval av bilder. Dagar med i stort sett fullt solsken.
Har 10 Kw solceller med 10 Kw växelriktare, allt enligt säljarens rekommendation.
De ständiga avbrotten känns riktigt fel.
Vid några enstaka tillfällen, enstaka spikar, produceras >10Kw. Inte heller detta känns riktigt.
Har givetvis kontaktat säljaren som skyller på semestrar och att svar därför kan dröja. Kommer påminna inom kort, men vill gärna ha mer kunskap om vad felet kan vara. Gissar själv på att växelriktaren är ett måndagsexemplar.
Fick rekommendationen av elektrikern som installerade växelriktaren att ladda ned appen "eSolar Air" till telefonen för att hålla reda på produktionen. Jag är INTE imponerad. Ständiga "Grid voltage high". Ofta avbrott på i regel flera minuter, ibland flera timmar efter detta - under de bästa timmarna. Se bifogade urval av bilder. Dagar med i stort sett fullt solsken.
Har 10 Kw solceller med 10 Kw växelriktare, allt enligt säljarens rekommendation.
De ständiga avbrotten känns riktigt fel.
Vid några enstaka tillfällen, enstaka spikar, produceras >10Kw. Inte heller detta känns riktigt.
Har givetvis kontaktat säljaren som skyller på semestrar och att svar därför kan dröja. Kommer påminna inom kort, men vill gärna ha mer kunskap om vad felet kan vara. Gissar själv på att växelriktaren är ett måndagsexemplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som växelriktaren bryter pga. för hög nätspänning. Din produktionsanläggning lyfter nätets spänning pga för lite uttag i din del av nätet förmodligen i kombination med svagt nät och liten transformator. Vad är skyddsinställningarna inställda på i växelriktaren? Det är överspänning som är intressant...
Finns det flera hus med solceller i närheten till ert?
Finns det flera hus med solceller i närheten till ert?
Antingen är den inte inställd efter rätt elnät. Kan du se i appen eller bättre om du loggar in på datorn om det står något om grid code?
Eller så har du väldigt hög nätspänning där du bor bitvis. Då behöver installation kolla av med tillverkaren om det är ok att höja tröskelvärdet (för garantin) och sedan göra det.
Jag har ingen koll på det fabrikatet du har, så kan inga detaljer.
Men en sådan förtjusande dag som idag eller igår ska du ha en sockertopp utan hack.
Eller så har du väldigt hög nätspänning där du bor bitvis. Då behöver installation kolla av med tillverkaren om det är ok att höja tröskelvärdet (för garantin) och sedan göra det.
Jag har ingen koll på det fabrikatet du har, så kan inga detaljer.
Men en sådan förtjusande dag som idag eller igår ska du ha en sockertopp utan hack.
VR är en SAJ.
46 paneler dvs ca 215Wp/styck.
Vet inte om de är i en sträng eller flera. Är detta möjligt avgöra vid ett besök på taket eller ligger det dolt?
Antalet strängar du har inkopplat ska du ha fått i dokumentationen från leverantören (förmodar det är TelgeEnergi ?)
Sen behöver vi få veta vilken VR från Saj det är samt specifikationen (t.ex datablad) på solpanelerna för att ge dig en gissning i rätt riktning
Sen behöver vi få veta vilken VR från Saj det är samt specifikationen (t.ex datablad) på solpanelerna för att ge dig en gissning i rätt riktning
Bor du på landet? Har hört om problem hos de som sitter långt ut på ledningen från en liten transformator. I så fall är det nog nätägaren som ska fixa, eftersom det är deras jobb att se till att spänningen hålls på 230±23 volt.
Klicka här för att svara