15 631 läst ·
106 svar
16k läst
106 svar
Kunder som inte förstår eller betalar .
Så vitt jag vet, har jag inte hängt ut något företag alls. Till exempel försvarade jag en firma som tillverkat "industriväggar". Likadant med en person som kallas för " erimiten".V vvs facit skrev:
Men när folk helt utan grund kallar en TS för tjuv och kräk, är det lätt att ta parti.
Staffan
så vad gjorde jag fel?Staffan2000 skrev:
Vilken retorik är det du stör dig på?
Från första inlägget har du haft taggarna utåt .
du har själv ” överdebiterat ” kund Staffan
Under din tid som rörläggare .
min personliga erfarenhet under dom åren jag va anställd är att när firmans värsta timtjuv
Blev arbetsledare blev det ett djävla liv
Om tid och arbetsmoral .
Lite som en del skribenter håller på
Jag kallade en TS för tjuv, det gjorde jag för att ni kalla hantverkare, bedragare, skojare, lurendrejare överallt i detta forum .
TS i den tråden valde att helt enkelt ta 13000 av hantverkaren. Vad kallar du någon som tar 13000 av dig Staffan?
TS i den tråden valde att helt enkelt ta 13000 av hantverkaren. Vad kallar du någon som tar 13000 av dig Staffan?
Så i din iver att skydda dina okända kollegor, gav du TS Smillan en verbal högerkrok, bara för att hon råkade stå ivägen? För varken du eller jag, vet med säkerhet om hennes missnöje är befogat.C Calore skrev:
Smillan själv däremot, är tillräckligt säker på att hon blev lurad, och därför agerade genom att inte betala hela beloppet. Helt enligt regelboken, så vitt jag vet.
Så om Smillan tagit 13000:- vet vi inte.
Staffan
Och den verbala högerkroken blockades och kontringar delas ut .
Om nu någon far fram med det du anser vara dålig Retorik är det väll bättre att svara
Med Rätt retorik.
2 fel. Blir inte ett rätt
nu smutskastas den yrkeskår du själv tillhört
Och är det som du skriver efter egna erfarenheter så vet du att dom flesta
I ett hantverkare yrke är ärliga
Om nu någon far fram med det du anser vara dålig Retorik är det väll bättre att svara
Med Rätt retorik.
Hur har Staffan fel retorik? Att kalla det verbal högerkrok?V vvs facit skrev:Och den verbala högerkroken blockades och kontringar delas ut .
Med Rätt retorik.
Detta.... hur går det här ihop? Varför expanderas enskilda kunders upplevelser som att det gäller en hel yrkeskår...?
"smutskastas" en yrkeskår?
"flesta i ett hantverkare yrke är ärliga"
Ska avslöja en hemlighet, de flesta kunder är också ärliga....
Det finns inlägg från flera olika trådarL larka742 skrev:Hur har Staffan fel retorik? Att kalla det verbal högerkrok?
Detta.... hur går det här ihop? Varför expanderas enskilda kunders upplevelser som att det gäller en hel yrkeskår...?
"smutskastas" en yrkeskår?
"flesta i ett hantverkare yrke är ärliga"
Ska avslöja en hemlighet, de flesta kunder är också ärliga....
Som ingår . Jag förstår att det kan misstolkas
Om man har hela historien
ja det finns en massa ärliga trevliga roligt
Kunder att jobba med
Det håller jag absolut med dig om
Det har företaget upplevt i snart 60
År
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 926 inlägg
För att återgå till startfrågan i tråden.C Calore skrev:Eftersom man ofta läser om kunder som är missnöjda med hantverkare så tänkte jag att vi kunde vända på det och diskutera kunder som aldrig blir nöjda , som inte betalar, som inte förstår mm.
Är jag en gnällig gubbe som inte tycker det är ok att kunder håller inne pengar för att dem inte tycker att del fått en genomgång av ditt värmesystem, fast dem fått det 5 ggr ? Hur många gånger måste jag förklara samma sak ?
Jag tycker kunden gör helfel här. En genomgång av systemet ska räcka, och kanske en chans att ställa en snabb fråga på telefon efteråt då jag tror att vi alla glömmer eller missförstår något. Efter det bör kunden betala för din tid.
Ett konkret tips (då jagvet att du vill ha skriftliga kontrakt, vilket ärvettigt) kan kanske vara att när systemet är installerat och klart så går du igenom det med kunden och ber sen kunden skriva på att de fått allt installerat och att de fått en genomgång. Kommer de med mer saker eller påstår att de inte förstått eller attdu inte förklarat eller vad det nu är efter det så har du deras påskrift?
Verkligen kunden?Fairlane skrev:
För att återgå till startfrågan i tråden.
Jag tycker kunden gör helfel här. En genomgång av systemet ska räcka, och kanske en chans att ställa en snabb fråga på telefon efteråt då jag tror att vi alla glömmer eller missförstår något. Efter det bör kunden betala för din tid.
Ett konkret tips (då jagvet att du vill ha skriftliga kontrakt, vilket ärvettigt) kan kanske vara att när systemet är installerat och klart så går du igenom det med kunden och ber sen kunden skriva på att de fått allt installerat och att de fått en genomgång. Kommer de med mer saker eller påstår att de inte förstått eller attdu inte förklarat eller vad det nu är efter det så har du deras påskrift?
Kunden tar ju emot vad han får, gratis är gott....svarar ts på kvällen, bra service tänker kunden. Han tänkte kanske bara tala in ett meddelande....
Ok, kunden verkar inte ha nåt samvete, och utnyttjar det för mycket... men men grundfelet ligger ju på ts som borde sagt ifrån långt tidigare....
Smillan valde att inte betala, ivrigt påhejad av hantverkshatar pöbeln på byggahus. Ni vet likaledes inte skit om situationen precis dom jag inte gör det.Staffan2000 skrev:
Så i din iver att skydda dina okända kollegor, gav du TS Smillan en verbal högerkrok, bara för att hon råkade stå ivägen? För varken du eller jag, vet med säkerhet om hennes missnöje är befogat.
Smillan själv däremot, är tillräckligt säker på att hon blev lurad, och därför agerade genom att inte betala hela beloppet. Helt enligt regelboken, så vitt jag vet.
Så om Smillan tagit 13000:- vet vi inte.
Staffan
Men jag VET att 56 timmar är skäligt för den typen av jobb.