15 631 läst ·
106 svar
16k läst
106 svar
Kunder som inte förstår eller betalar .
Fö, jag hade en kort men intensiv karriär som elmontör i början på 90-talet, och jag skulle kunna dra ett antal historier på temat "korkade kunder". De finns.
Staffan2000 skrev:
Calore! Behandlar du dina uppdragsgivare på samma nedlåtande sätt ifall de inte uppfattar allt du säger? Om så, är det inte konstigt att de blir irriterade och börjar trilskas.
Det kan bero på att du inte förklarar, på ett för kunden begripligt sätt. Din raljerande attityd kan påverka kundens förmåga att förstå.
Staffan
Det är konstigt att du alltid kan säga nedlåtande saker om andra, men om någon nämner något om dig då blir det direkt raderat eller så blir man stoppad att kommentera i tråden.
Är du gift med den där Marlen?
Jag gick igenom datorn och påfyllning och sådana basala saker. Jag redovisade även vart förångningen låg och hur jag säkerställt kondenseringen och hur fina hetgaser det blev pga valet av maskin.Staffan2000 skrev:
Calore! Behandlar du dina uppdragsgivare på samma nedlåtande sätt ifall de inte uppfattar allt du säger? Om så, är det inte konstigt att de blir irriterade och börjar trilskas.
Det kan bero på att du inte förklarar, på ett för kunden begripligt sätt. Din raljerande attityd kan påverka kundens förmåga att förstå.
Staffan
Jag visade hur jag kopplat GV som en underkylare och förklarade den funktionen.
Ofattbart att man måste göra det 5 ggr, eller förlåt. Det kommer ju bli några gånger till .
Jodå, det finns både korkade kunder, liksom att det finns sluga beräknande som man kommer få svårt att få fullt betalt ifrån.Fotografen skrev:
Men det är ändå typ samma osäkerhet som alla som vill anlita en hantverkare lever med, man vet inte ifall man får ett riktigt stolpskott till hantverkare, en som gör skitjobb och/eller luras och bedrar.
Så terrorbalansen är åtminstone helt OK.
Själv har jag en rätt liten andel i privatkundsmarknaden, så jag har inte så mycket input. Fram till förra veckan så har faktiskt alla mina privatkunder (går att räkna på båda händernas fingrar) varit riktigt bra att ha att göra med.
Men nu har jag ett uppseglande problem framför mig, första privatkunden som det verkar bli strul med.
Jaja, jag får se hur det avlöper, det är inga stora problem, men lite jobbigt och irritation ...
Men jag kan inflika vad en som drivit byggfirma i 17 år sagt till mig (jag gör lite jobb åt dom), han menar att det är väldigt viktigt med kontrakt och avtal hela tiden. Han gör aldrig något extra utan att åtminstone bekräftat åtgärden i epost (som bevis) eller skriva papper om ÄTA.
Han anser att han gått på tillräckligt många nitar, för att inte lita på muntliga överenskommelser och handslag.
Utan avtal och papper är det som gäller.
Och någon skulle kanske förvånas av att höra att det är en invandrare ifrån de baltiska länderna här, som propsar på väldigt mycket om att det ska upprättas ordentliga avtal och andra papper.
Redigerat: