krilleman_215 skrev:
Så är ju dock livet format för oss alla ibland!
Det har du rätt i

Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Hade varit skönt att kunna göra det men som jag förstått det så kan man av någon i min mening konstig anledning ej göra så. Jag kan ju tycka att om dom ej betalar så ska dom ej ha nått heller.

Konsumentköplagen är stark, vilket är väldigt bra, men kanske lite väl stark ibland kan man tycka
Den konstiga anledningen heter "egenmäktigt förfarande".

Och det finns av en massa olika skäl.
- Du har en kund som ej betalat, för en sak som sitter på en annan persons hus. Om du river ner det så förstör du ju huset för en annan person.

- Vad händer om du gör det en dag då dom precis åkt på semester. Sen regnar det kopiöst en vecka, och förstör hela kåken. Vem tror du deras hemförsäkringsbolag är sugen att regressa mot? ;)

- Tänk om den täckning du satt dit redan har blivit bortriven och ersatt av en annan från en annan hantverkare (rent hypotetiskt). Då river du bort material som du inte har något med att göra.
- Eller om dom fortsatt med ytterligare arbete som blir förstört av din åtgärd.

Allt detta jag skrev går att översätta till alla möjliga andra situationer.
* Däcksfirman som åker och skruvar av obetalda fälgar från kunden.
* Jag själv som ser och tillgriper en cykel som jag är säker på att det är den jag blev bestulen på förut.
* Herr Nilsson som förskottsbetalt ett fönsterparti som ej kommer och åker därför och tar ett från leverantörens lastkaj.
osv.
Det är denna möjliga anarki som lagen mot "egenmäktigt förfarande" ska skydda mot.

Det är kronofogden som ska anlitas för att utföra alla sådana här slags åtgärder, så det sker rättssäkert.

Och det gav mig en ide.
Undrar om kronokalle kan ställa upp på att tillsammans med dig åka till huset en dag, så du kan ta väck det du monterat under hans överinseende.
Du kan i alla fall kolla med kfm om det är möjligt.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Den konstiga anledningen heter "egenmäktigt förfarande".
Jag har inte mycket att tillföra till Mikael_Ls i mitt tycke kloka resonemang ovan mer än att jag inte är så säker på att det bara är brottet "egenmäktigt förfarande" som kan komma ifråga om man helt sonika "tar tillbaka grejorna".

Konsumentköplagen eller kanske snarare konsumenttjänstlagen är ju rätt överspelade i detta läge. Du har utfört en tjänst, givit kredit och har nu en "kund" som nu inte kan/vill betala. Då har du en fordran på denne som du via "normala" kanaler som betalningsföreläggande, domstolsbeslut och kronofogde kan försöka driva in.

Väljer du att i stället "driva in det" genom att hämta gods som inte längre har en självklar koppling till fordran och kanske inte ens ägs av din kund/gäldenär, skulle jag tippa på att ett antal brott kan anses utföras. "Egenmäktigt förfarande" alternativt "självtäkt" är ett men även "stöld" eller möjligen "snatteri" respektive "hemfridsbrott" eller "olaga intrång" samt "skadegörelse", torde kunna vara aktuella. Kan säkert även finnas andra tillämpliga brottsrubriceringar.

Så även om du i detta fall tycker dig ha en självklar moralisk rätt att hämta "grejorna" så är jag övertygad om att det är viktigt för rättssäkerheten att inte envar efter eget gottfinnande kan agera kronofogde. Det finns alltid två sidor i en tvist och även om detta fall säkert är så solklart som det framställs, så tror jag inte att samhällsordningen skulle gynnas av en mer "vildavästerninspirerad" lagstiftning.

Ingen här som vet vad som gäller om man som företagare skriver på räkningen att varorna tillhör XX tills full betalning är erlagd?

Sälja fakturan var den bästa idén hittils. Kan du få någon firma att köpa fakturan så har du blivit av med svarte petter på ett billigt sätt. Många av de bolag som sysslar med inkasso är rena rufflare och håller samtidigt på med ockerlån till folk som inte borde låna pengar, så att snyta dem på lite pengar är närmast att betrakta som en god gärning.

Om inte, så kolla upp ifall personen är i personlig konkurs eller inte. Om personen inte är i konkurs - åk dit och förklara för personen och sambon att du inser att personen är skuldsatt och att det är svårt för dig att få ut pengarna den vägen, men att du ändå tänker begära personen i personlig konkurs om de inte betalar fakturan. Alt kan du erbjuda dig att stryka fakturan mot att du får med dig TV:n, ljudanläggningen och cykeln.

Försök lägga hämndbegäret åt sidan och istället extrahera så mycket pengar (eller prylar) som möjligt ut paret.

D09
Lite så är det att för varje minut du lägger på denna person går du miste om en minut du kunde gjort något annat, baksidan är ju att om alla resonerar så kommer "boven" leva gott på andra hela livet.

Tror att personen kan välja att bestrida fakturan gång på gång och då faller inkassosystemet. Det blir med andra ord stämning där inget finns att hämta pga skulder. Kolla så personen inte uppbär skuldsanering, då borde denne vara motiverad om att behålla denna.

Försök samla info som knyter sambon till beställningen, risken finns ju att sambon blir lika utnyttjad av "boven" som alla andra.
Denne kanske kämpar för att hålla sig borta från/lösa sambons problem men är för hemmablind för att lämna personen åt sitt öde... Tyvärr..

En stor annons i lokaltidningen kanske ;) med risk för "mothugg" av okänd karaktär.

Jag skulle skicka fakturan i sambons namn. Sen stå på dig och vara irriterande påstridig kring denna direkt emot sambon.

MathiasS skrev:
Tycker inte alls att det ingår i spelets regler att gå på en nit. Det är förstås oundvikligt i långa loppet men aldrig i spelets regler.
Om man inte i förväg tar reda på huruvida kunden har betalningsförmåga så tar man en given risk. På mitt jobb krävs i princip alla nya kunder på förskottsbetalning, om det inte är väldigt stora företag som har god kreditvärdighet. Och då snackar vi ändå om belopp på 30 000 och uppåt.

Så man får helt enkelt välja: antingen gör man kreditkoll av alla sina kunder eller så chansar man (och ser till att ha marginaler så man kan klara av att en kund inte betalar).

Kom på en sak som kanske funkar.

Åk dit när bara sambon är där. Be denne fylla i ett "rotavdragsformulär" för att du ska kunna begära pengar av skatteverket. Se till att formuläret innehåller ditt företagsnamn, vad jobbet avser, beställaruppgifter (fastighetsbeteckning, personnummer) samt en rad för underskrift (där det står att du medges rätt att begära rotavdrag). Skicka sedan fakturan till sambon i vanlig ordning. Tvingas du dra detta till tingsrätten så borde sambon få svårt att säga att denne inte är beställare då du har det underskrivna formuläret.

• Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Det har redan sagts, och det är inget att gräma sig över det handlar ju bara om småpengar så glöm. Gå vidare för du får inget av någon bara en massa arbete med skriftväxling som kan pågå i evighet och skulden läggs på gäldenärens hög som redan är betydande. Låt det bli läropengar för nästa gång handlar det kanske om hundratusentals kronor och då blir det surt när moms och skatter på uteblivna fordringar skall betalas. De personer som redan har betydande skulder får som privatpersoner även skuldsanering och det ger dig inget, bara dåliga minnen av en förfallen faktura, personlig KK kan du glömma för har han redan stora skulder så hade nog det alternativet redan prövats och även det ger ingenting. Så strunta i alla goda råd om vad du kan tänkas hitta på för det ger inget.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
En personlig KK ger inga pengar men det ger den som är skyldig en notis i tidningen så att alla känner till honom, och mig skulle det var värt rätt mycket att få se den med skulderna bli känd i området och av sina bekanta. Sätt honom i konkurs.

• Gilla
Morten Alper och 1 till
  • Laddar…
Du får tyvärr se detta som lite läropengar.
Framöver bör du göra följande:
*Kontrollera kundens kreditvärdighet.
*Skriv avtal ALLTID och lägg till en klausul att du äger materialet tills full betalning har skett, då kan du via kronofogden få materialet hämtat.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Om du skriver ihop en konkursansökan och presenterar den för husägaren. Meddelar att den kommer att lämnas in på fredag om han inte betalar innan dess. Vad jag kan läsa mig till kostar det 500 kr och det kan det vara värt att jävlas tillbaka.
http://www.domstol.se/Skuld--konkurs/Ansoka-om-konkurs/

Hyr en sommarjobbare som får ringa på en gång i timmen :-)

Jag tror företag som köper fakturor har någon klausul kring om den inte blir betald, eller kollar upp betalningsförmågan först.

Jag undrar en sak som ingen verkar tagit upp i tråden. Men när en privatperson drabbas av fuskbyggare sägs det ofta: tog du inte referenser? Det bör man väl göra som företagare också, kolla upp sina kunder, potentiella kunder, genom att betala nån hundring för en UC. Om du gjort detta hade du sett läget och kanske enbart jobbat mot förskott?

Att åka dit och ev orsaka skador på huset för betydligt mer än värdet av materialet ter som en urbota dum ide. Det kan leda till skadestånd och kanske polisamnälan. Jag har imina dagar varit så fbanad på hantverkare som lurat mig, men tiden läker. Skit i huven, gå vodare, lär dig en läxa....att undersöka kunden.

Du har hambat i samma sits som de tusentals svenskar som drabbas av hantverksformor som gär i konkurs. Inget att göra helt enkelt, trist men sant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.