Hej!
Är i tagen att bygga hus och ska ha bergvärme i huset med kulvert till garaget.
Sitter och kollar på lite olika kulvertar.
Lambda värdena varierar från en fyrvägs kulvert med VVC från rauheat på 0,04W/mK till 0,004w/mK för tex uponor ecoflex VIP två rörskulvert(finns ej som 4 rör).
Kan jag på hyfsat enkelt sätt beräkna effektskillnad på dessa kulvertar på årsbasis utan att behöva blanda in allt för mycket andra faktorer?
Med det två ovanstående valen ska enligt spec Uponor vara 10ggr effektivare?
Så även fråga kring VVc, vad är effektförlusten för att cirkulera vattnet under ett år? om behovet inte är stort kanske det är bättre att satsa på en bättre isolerad 2 vägskulvert och KV och en lite varmvattenberedare i garaget som kan slås igång vid behov?
Fakta:
Hus ca 180kvm BOA.
Garage ca 80kvm
Kulvert ca 15-25m beroende på placering av VP
Tack för eventuella svar
Lambda värdena varierar från en fyrvägs kulvert med VVC från rauheat på 0,04W/mK till 0,004w/mK för tex uponor ecoflex VIP två rörskulvert(finns ej som 4 rör).
Kan jag på hyfsat enkelt sätt beräkna effektskillnad på dessa kulvertar på årsbasis utan att behöva blanda in allt för mycket andra faktorer?
Så även fråga kring VVc, vad är effektförlusten för att cirkulera vattnet under ett år? om behovet inte är stort kanske det är bättre att satsa på en bättre isolerad 2 vägskulvert och KV och en lite varmvattenberedare i garaget som kan slås igång vid behov?
Fakta:
Hus ca 180kvm BOA.
Garage ca 80kvm
Tack för eventuella svar
ChatGPT brukar vara brar på sånt här:Seikli skrev:
Hej!
Fakta:
Hus ca 180kvm BOA.
Garage ca 80kvm
Tack för eventuella svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Seikli skrev:
r i tagen att bygga hus och ska ha bergvärme i huset med kulvert till garaget.
Så även fråga kring VVc, vad är effektförlusten för att cirkulera vattnet under ett år? om behovet inte är stort kanske det är bättre att satsa på en bättre isolerad 2 vägskulvert och KV och en lite varmvattenberedare i garaget som kan slås igå
Dito på den..... Nu blev jag faktiskt lite imponerad.Seikli skrev:
Antingen skippar man vvc å spolar så man får vv genom kulverten när man behöver vv eller så sätter man en elektrisk vv beredre i serie med vv från värmepumpen. Eller så drar man bara en kallvatten till garaget en beredare där. Ha vvc som går är bara slöseri med resurser å garage blir väl inget ställe det spolas vv i tid å otid
Nu är jag utanför strikt vetande men jag tänker så här.P PurreP skrev:
En kulvert i mark med fyra varma rör ger inte dubbel värmeförlust jämförd med kulvert för två varma rör. Yttemp och omkrets på kulverten mot mark styr värmeförlusten och yttemperaturen kommer rimligen inte att skilja så mycket, men kulvertens omkrets är större ju fler rör den innehåller.
Jag har en gäststuga med ca 20 m kulvert för vörme. Den används bara somartid så jag valde separat Vvb i stugan
Jag har varmvattenberedaren i källaren diagonalt så långt man kan komma från kökskranen, jag monterade en 10l beredare som matas med varmvatten från den stora under kökskranen.
Tar typ 1,5 sekunder att få varmvatten och efter lite meckande med termostaterna så märks ingen skillnad i temperatur om man spolar mycket heller.
Jag är sjukt nöjd över att jag gjorde så, för oftast spolar man bara någon liter varmvatten, men ganska ofta. Med lång ledning hade jag blivit galen.
Tar typ 1,5 sekunder att få varmvatten och efter lite meckande med termostaterna så märks ingen skillnad i temperatur om man spolar mycket heller.
Jag är sjukt nöjd över att jag gjorde så, för oftast spolar man bara någon liter varmvatten, men ganska ofta. Med lång ledning hade jag blivit galen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Beräkningsmodeller för Ellevios effekttariff
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur göra hållfasthetsberäkning på takstol.
Byggnadsfysik -
Hjälp! Hur täta källarvägg efter indragning av kulvert?
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkning av bärförmåga för innertak och bjälklag
Tak & Vind -
Kulvertdjup och värmeförlust
Värme allmänt