Krilleman Krilleman skrev:
Jättebra att det fungerat för dig.

Men då kvarstår faktumet:
Varför i detta läget att ens bemöda sig att ha en vattenutkastare?
Därför att den kom med huset. Jag tog dock bort den helt i somras efter en läcka i anslutningen till den. (Vattenskada i två sovrum ledde detta till). Jag ledsen om rören in i garaget så där finns det idag en kulventil istället Jag har numera PEM-slang till utsidan, en slang som sedan är ansluten till gardena-slangar. Jag dränerar detta när det är kallt ute, men jag använder vattnet även på vintern då jag fyller min badtunna med en av dessa slangar.

J JSten skrev:
Haft en 2 år gammal Gardena slang som läg i solen med tryck på en riktigt varm sommardag, blev blåsa som sprak vid kopplingen. Vi har dock relativt högt vattentryck, 5-7 bar.
Angående FM Mattsons utkastare, åtminstone den vi har inköpt 2020, den är det ungefär 2 varv från att den släpper trycket och dränerar sig tills att den går i botten, så inte direkt finlir för att lyckas stänga rätt. Helnöjded den utkastaren.
Min gardenaslang är 20 år till sommaren. Den billiga slang jag hade först höll inte alls i solen, den blev platt. Men den äkta Gardena av högre kvalitet jag bytte till verkar hålla nästintill för evigt.

F Fideliox skrev:
Det är dålig design från början, som gjort för att användaren ska göra fel. Man ska inte behöva lära sig stänga en vattenkran. Sen har man barn osv som inte förstår och drar åt hårt.
Det är ingen dålig design utan det är exakt samma design som har funnits på alla tappkranar sedan "urminnes tider", alltså en ventilkägla med gummipackning.

Förr, tex på 60-talet, så hade man en tappkran för kallvatten & en för varmvatten, på var sin sida av tvättstället. Senare kom tvågreppsblandarna, fortfarande med ventilkägla med gummipackning.

När engreppsblandarna blev vanliga så började folk att tappa kunskaperna hur en ventil med ventilkägla med gummipackning ska stängas.

Gällande självdränerande vattenutkastare så är det väldigt enkelt att lära sig när ventilen är tillräckligt stängd, det är när den börjar dränera.
Det gör heller inget om man skruvar ventilen i botten (mjukt) om man sen "öppnar" ventilen "lite".

De som får problem med vattenutkastaren är oftast dom som tror att ventilen inte är stängd eftersom utkastaren sjäövdränerar sig och då drar åt ventilen ännu hårdare.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min gardenaslang är 20 år till sommaren. Den billiga slang jag hade först höll inte alls i solen, den blev platt. Men den äkta Gardena av högre kvalitet jag bytte till verkar hålla nästintill för evigt.
Jag har Gardena Classic som Killeman har bild på ovan. Vad jag har noterat så kryper ameringen i plasten.

J JSten skrev:
Jag har Gardena Classic som Killeman har bild på ovan. Vad jag har noterat så kryper ameringen i plasten.
Jag har denna och har inte upplevt några problem som sagt.

Trädgårdsslang Gardena High Flex, 30 meter, diameter 13 mm, med Power Grip-design och frost- och UV-skydd, märkning för stabila kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapar iofs ett par centimeter i vardera änden varje år och byter kopplingar om plasten ser skör ut. Jag kör oftast inte med Gardenas kopplingar utan med Clas Ohlsons lite kraftigare modell som jag gillar.

Vi har original gardena märkta W.Germany i drift fortfarande 😅

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen dålig design utan det är exakt samma design som har funnits på alla tappkranar sedan "urminnes tider", alltså en ventilkägla med gummipackning.

Förr, tex på 60-talet, så hade man en tappkran för kallvatten & en för varmvatten, på var sin sida av tvättstället. Senare kom tvågreppsblandarna, fortfarande med ventilkägla med gummipackning.

När engreppsblandarna blev vanliga så började folk att tappa kunskaperna hur en ventil med ventilkägla med gummipackning ska stängas.

Gällande självdränerande vattenutkastare så är det väldigt enkelt att lära sig när ventilen är tillräckligt stängd, det är när den börjar dränera.
Det gör heller inget om man skruvar ventilen i botten (mjukt) om man sen "öppnar" ventilen "lite".

De som får problem med vattenutkastaren är oftast dom som tror att ventilen inte är stängd eftersom utkastaren sjäövdränerar sig och då drar åt ventilen ännu hårdare.
om man har problem med självdräneringen (det kan ju bli ett rejält sprut om man har en lång trycksatt slang ansluten som ska självdräneras genom ventilen) så är det smidigt att sätta en backventil på utkastaren innan gardenakopplingen. Då dräneras bara utkastaren och sprutet blir betydligt mindre.

https://rorfokus.se/produkt/fmm-backventil/

• Gilla
  • Wow
Hemnare och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
FM Mattson utkastarna verkar ju hålla dåligt och funderar på en lösning. Kunde man inte satt någon slags kulventil efter utkastaren så sliter man inte på den? T ex

[länk]
Eller
[länk]

Så skruvar man bara på en gardena koppling efter ventilen. Så stänger man på ventilen istället.
För vintern får man givetvis stänga på utkastaren.

Någon som provat?
Jag har det så på sommaren. Funkar bra. Anledningen var att utkastaren spändes sönder och jag tröttnade på att köpa nya...

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
P Peter71peter skrev:
Jag har det så på sommaren. Funkar bra. Anledningen var att utkastaren spändes sönder och jag tröttnade på att köpa nya...
Får bli ett besök hos Jula!

F
F Fideliox skrev:
FM Mattson utkastarna verkar ju hålla dåligt och funderar på en lösning. Kunde man inte satt någon slags kulventil efter utkastaren så sliter man inte på den? T ex

[länk]
Eller
[länk]

Så skruvar man bara på en gardena koppling efter ventilen. Så stänger man på ventilen istället.
För vintern får man givetvis stänga på utkastaren.

Någon som provat?
Köpte denna tillslut:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...stallation/kul-tappventiler/kulventil-034695/

Funkar bra förutom att det läcker. Vet inte vad jag gör för fel. Provat två olika packningar.
IMG_20260607_125823.jpg
Skapa konto

IMG20260606115134.jpg
Skapa konto

IMG_20260607_125844.jpg
Skapa konto

tommib
Den där ventilen är gjord för att täta i gängan, inte med packning. Använd lin+pasta, eller gängsnöre eller gängtejp.

Jag är fascinerad av tråden, men om du och alla andra tycker att detta är ett bra koncept så kör på det.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
F Fideliox skrev:
Köpte denna tillslut:

[länk]

Funkar bra förutom att det läcker. Vet inte vad jag gör för fel. Provat två olika packningar.
[bild]
[bild]
[bild]
Med den lösningen har du ju vatten stående i röret i väggen hela tiden, vilket utkastare är konstruerade just för att vid korrekt användning undvika. Visst, det fungerar under sommaren men det gäller att komma ihåg att koppla loss inför för varje vintersäsong.

tommib
Nej, så blir det inte med nödvändighet. Man öppnar kulventilen och stänger utkastaren. Då dränerar det som det ska utan att något behöver kopplas bort. Glömmer man däremot, då blir det tråkigt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Den där ventilen är gjord för att täta i gängan, inte med packning. Använd lin+pasta, eller gängsnöre eller gängtejp.

Jag är fascinerad av tråden, men om du och alla andra tycker att detta är ett bra koncept så kör på det.
Jag får prova med gängsnöre då, inget fan av att bevattna med teflontejp. 😆

Undrar om loctite 55 även funkar bra för t ex poolkopplingar i plast?

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Jag får prova med gängsnöre då, inget fan av att bevattna med teflontejp. 😆

Undrar om loctite 55 även funkar bra för t ex poolkopplingar i plast?
Jag har kört med gängsnöre i kopplingarna till min badtunna utan problem (än så länge).

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.