Läckande kulventil CIM med röd spak ansluten till ett rörsystem, visar tecken på korrosion och packningsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kulventilen CIM som öppnar flödet från mina extra acktanker läcker från packningen i stängt läge. Kan man underhåller utan att tömma och byta ut den?

Redigerat:
J
Under vredet sitter det nog en packbox ( mutter som dras in mot en tätning ) se efter om det är så och dra den liiite extra, kanske det hjälper

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Tack. Ska prova

Ska man kunna lätt plocka bort vridet?
Lossnade muttern men vridet verkar sitta fast. Vågade inte dra för hårt i fall jag fördärvade packningen ändå mer.

Eller menade du muttern som sitter utanpå vredet kan dras åt?

J
Vreden brukar sitta rätt bra i bland , det är under vredet som en mutter kan finnas , får du loss skruv/mutter som sitter som en gul grej där, vicka fram och tillbaka på vredet , kan bli många ggr och kanske rör sig bara 1 mm , det är en alu-legering i vredet och dom kan ärga till sig rätt bra, kanske spänna med en mejsel utåt samtidigt mellan ventil och vred .. Vredet sitter på en axel som går in i ventilen och ramlar inte ut

J jesper33 skrev:
Vreden brukar sitta rätt bra i bland , det är under vredet som en mutter kan finnas , får du loss skruv/mutter som sitter som en gul grej där, vicka fram och tillbaka på vredet , kan bli många ggr och kanske rör sig bara 1 mm , det är en alu-legering i vredet och dom kan ärga till sig rätt bra, kanske spänna med en mejsel utåt samtidigt mellan ventil och vred .. Vredet sitter på en axel som går in i ventilen och ramlar inte ut
Tack Jesper.
Återkommer med resultat.

Lyckades du få det tätt, dra sedan inte fast vredet hårt.

Hej, har inte behövt stänga den till nu men nu vill jag fixar den så att jag kan stänga ventilen och vill plockar bort handtaget men det är fast oxiderade till packningen. Om jag drar hårt så rör hela packningen med. Jag är rädd att jag kommer göra mer skada.
Tror jag måste köpa en en ventil och tömma tankarna om ni inte har några tips?
Närbild av en oxiderad ventil utan handtag, synlig skruv och ventilstam, med röda markeringar runt skruven.
Skapa konto

Läcker den i axelgenomgången, ser inte ut som att det går justera någon packbox, om det inte är en bricka den som är rödmärkt och kan tagas bort, annars blir det nog att byta till en ny, har för mig att det är samma mått på dom, är det fel gänga så går det kanske att knacka på muttern så brukar klämringen följa med ut

Tack för hjälp. Jag fick loss handvredet till slut och kunde täta insats delen ett varv. Det verkar som det har slutat droppa nu. Det var mycket kalk under. Röranslutning med kalkavlagringar där handvredet har tagits bort.
Skapa konto
Rörkoppling med handvred täckt av kalkavlagringar, indikerar vattenavstängning eller reparation.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.