Hej
Någon måleriexpert som kan hjälpa med att förstå merkostnader.

I vår byggentreprenad (141kvm 1-plan) ingår vit färg (inne) som standard.
Om vi vill ha något annat än vitt (vi står ev själv för färgen) vill man lägga på en merkostnad för arbete o material.
Vad består merkostnaden i. Maskeringstejp rollers o penslar o jobbet sätta upp ta ner? Eller är det något jag missar som gör kulörta väggar kostsammare att måla.

Pigmentet kostar. Sedan kan det vara mer jobb att måla snyggt mot lister osv. Det är även så att somliga kulörer är svårare att få fint än andra.

J J Vos skrev:
Pigmentet kostar. Sedan kan det vara mer jobb att måla snyggt mot lister osv. Det är även så att somliga kulörer är svårare att få fint än andra.
Fast vi står ev för färgen själva (proffsfärg) så det här gäller mest rena merkostnader. För att vara tydligare pratar vi om ca 10.000 i merkostnader för alla utrymmen inne som skall målas. Men det är kanske en rimlig siffra för merarbetet. Tycker bara det verkar mastigt för vad det faktiskt handlar om

shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Fast vi står ev för färgen själva (proffsfärg) så det här gäller mest rena merkostnader. För att vara tydligare pratar vi om ca 10.000 i merkostnader för alla utrymmen inne som skall målas. Men det är kanske en rimlig siffra för merarbetet. Tycker bara det verkar mastigt för vad det faktiskt handlar om
Låter lite som ett sätt att tjäna extra. Åt andra sidan är det ungefär 20 timmar man köper för 10000. Per m2 vägg blir det kanske 4 minuter?

J J Vos skrev:
Låter lite som ett sätt att tjäna extra. Åt andra sidan är det ungefär 20 timmar man köper för 10000. Per m2 vägg blir det kanske 4 minuter?
Ja själva jobbet att måla ingår ju så de 10000 är enbart för merkostnader pga kulör. Antagligen mer än faktiska merkostnader men å andra sidan, betalar jag nu kanske 5000 för mycket lär jag ju ändå få hantverkare som forsätter göra ett bra jobb utan att gena på jobbet för att jag är "snål" ;-) . Så det är väl bara att lägga på den stigande högen av obudgeterade extrakostnader under bygget.

Så tack för input.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.