8 207 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Kulodragning, böjradie
Oavsett hur du gör med dosor så spika kulon INNAN målning och tapetsering, dvs tapetsera över och spackla in kulon. Lägg lite tid på det så får du en fin anläggning. Tex latexfog mellan kulo och vägg utjämnad med en liten pensel doppad i vatten.mcr108s skrev:
Tänkt på det du skrev om att ta upp hål, foga osv. Jag är lite fundersam hur bra det blir... även om man tar in någon som ÄR elektriker 100% men inte jobbar så mycket med utanpåliggande dragning i hus där man vill ha ett fint resultat. Om det är mest safe att göra som det såg ut förr med kulodosor på var sida av väggen. Det ger åtminstone mindre variation i resultatet... Känner att det andra alternativet kräver någon som både har erfarenhet och lite extra vilja att få det snyggt.
Bra tänkt att dra på olika väggar för att minimera flera bredvid varandra. Att lägga en sträng fog mellan lister och kabel gör det hela snyggt och ser välarbetat ut tycker jagmcr108s skrev:
Tack för bilder, jag har dock behov av 2 kablar från elcentral i hall, längs hall till kök som då helst vill ha utan dosa på vägen + 1 som slutar i hallen. Då inser jag att det är bäst om kan dra hall-kabeln längs motsatt vägg för att inte ha 3 st bredvid varandra och dessutom behöva dra 2 av dessa förbi en dosa på nåt vis vilket jag tänker blir svårt få till bra intill listen.
Eventuellt tänkt foga och måla in dessa, söker lite allmäna råd och exempel där också om det är vettigt eller ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Hos oss har man spacklat in kulon mot taklister och dörrfoder. OK tills man vill ändra något. Inte kul att byta kablar när det rasar spackel. Skruvklamrar är inspacklade och övertapetserade.
Tänk på att det ofta går bra med en delad trefas-grupp vid utvidgning av anläggning. Då räcker det med en femledarkulo från centralen som du kan fördela i första dosan till tre olika faser (alltså till tre st treledarkulo). Dessa får då gemensam nolla. Då behöver du inte dra flera kablar från centralen.mcr108s skrev:
Tack för bilder, jag har dock behov av 2 kablar från elcentral i hall, längs hall till kök som då helst vill ha utan dosa på vägen + 1 som slutar i hallen. Då inser jag att det är bäst om kan dra hall-kabeln längs motsatt vägg för att inte ha 3 st bredvid varandra och dessutom behöva dra 2 av dessa förbi en dosa på nåt vis vilket jag tänker blir svårt få till bra intill listen.
Eventuellt tänkt foga och måla in dessa, söker lite allmäna råd och exempel där också om det är vettigt eller ej.
Tack, med fasförskjutningen kan man dra gemensam nolla... jag har fokat med att speca var och hur det ska borras och dras och hur många baserat på förbrukare, uttag mm... kanske att elgubben hade kokat ner det åt mig till en gemensam men inte säkertD datja skrev:Tänk på att det ofta går bra med en delad trefas-grupp vid utvidgning av anläggning. Då räcker det med en femledarkulo från centralen som du kan fördela i första dosan till tre olika faser (alltså till tre st treledarkulo). Dessa får då gemensam nolla. Då behöver du inte dra flera kablar från centralen.
Ja, vi gjorde så när vi byggde ut vårt hus för 10 år sen. Vi elektrifierade 100 m2 via en kulo 5g1,5 som drogs 15-16 m genom gamla huset till första kopplingsdosan i utbygget, varifrån det fördelades vidare. Fungerar utmärkt.mcr108s skrev:
Tack, med fasförskjutningen kan man dra gemensam nolla... jag har fokat med att speca var och hur det ska borras och dras och hur många baserat på förbrukare, uttag mm... kanske att elgubben hade kokat ner det åt mig till en gemensam men inte säkertDet här löser mycket av problematiken i mitt huvud iaf.
Man använder inte skruvklammer till kulo, Till kulo använder man endera typTKK eller typ Lettiimported_Benno skrev:
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Idag använder väl ingen skruvklammer till kulo. Men i vårt hus är det genomgående i den ursprungliga installationen. Fördelen är att de går att återanvända. Nackdelen att de måste skruvas loss och spåren i skruvskallarna är fyllda med spackel eller färg.E elmont skrev:
Redigerat:
Man använder vit spikplugg till typ TKK och den speciella vita pluggen till Letti. Det finns ju liksom inget alternativ och målar man in kulon så syns ju knappt någon plugg.C cpalm skrev: