Planerar ny eldragning utanpåliggande, men först ska väggar målas, nya lister upp osv och jag kommer förbereda så mycket som möjligt. Önskade först slippa kulodosor överallt men läser lite här och funderar över om det är nödvändigt ändå. Om kulon ska dras genom typ 16 mm hål i väggen blir böjradien väldigt snäv jämfört med vad som verkar vara tillverkares rek runt 5x diameter. Och större hål vill man ju inte ha.
Hur löser de duktiga kulodragarna det egentligen på bästa sätt? Skulle gärna sett bild på om det kan bli snyggt klamrat osv. Tänkte förutom att slippa dosorna borde obruten kabel vara att föredra. Vad är minst dåligt - att ha lite för snäva böjar in/ut genom vägg eller koppla i kulodosa vid alla väggenomföringar med 90' böj, kanske som max 3 st på väg till förbrukare? Ser inget kring praxis här i de inlägg som gjorts i ämnet förutom att någon skrev att det inte var tvunget med dosa på var sida om väggen. Är det något kopplingsförfarande i dosan som gör från eller till m.a.p hur man ser på bruten kabel gentemot obruten, tänker Wago snabbkoppling eller plint osv.
Hur löser de duktiga kulodragarna det egentligen på bästa sätt? Skulle gärna sett bild på om det kan bli snyggt klamrat osv. Tänkte förutom att slippa dosorna borde obruten kabel vara att föredra. Vad är minst dåligt - att ha lite för snäva böjar in/ut genom vägg eller koppla i kulodosa vid alla väggenomföringar med 90' böj, kanske som max 3 st på väg till förbrukare? Ser inget kring praxis här i de inlägg som gjorts i ämnet förutom att någon skrev att det inte var tvunget med dosa på var sida om väggen. Är det något kopplingsförfarande i dosan som gör från eller till m.a.p hur man ser på bruten kabel gentemot obruten, tänker Wago snabbkoppling eller plint osv.
Redigerat:
Det går bra att dra kulo genom vägg, däremot inte i vägg. Genom ska förstås som kortaste vägen, typ. Det ska vara tydligt att kabeln är där.
Rent praktiskt löser man vad jag förstår böjradien genom att karva ut lite på kabelsidan av hålet så att man kan minska radien, dvs man gröper ur väggmaterialet under kabeln. På samma sätt gör man i ytterhörn, man skär bort lite av hörnet.
Rent praktiskt löser man vad jag förstår böjradien genom att karva ut lite på kabelsidan av hålet så att man kan minska radien, dvs man gröper ur väggmaterialet under kabeln. På samma sätt gör man i ytterhörn, man skär bort lite av hörnet.
Jag har en, låt oss säga lite flexibel, halvpensionerad elektriker som hjälper mig. Med det mesta måste man veta själv vad man vill ha, hur man vill ha det. Han sa dock inget om att det inte skulle gå dra genom vägg men nu tänker jag själv när googlat lite bilder på dragning för att bestämma hur det ska göras snyggast.Ulltand skrev:
Också läst i inlägg här att det kanske om man tolkar reglerna hårdast endast är "ok:ish" men de flesta verkar tycka det är ok enligt inlägg här också.
Tack, skulle väldigt gärna se bild på det där, eller tillvägagångssätt för det är precis det här jag kommer behöva fixa till själv, om inte annat slutfinishen. Låter ju som att det blir ett rätt så fult hål, ska man spackla in kabeln där då sen, foga eller nåt för att få en bra finish? Lutar mer åt min kulodosa-tanke om det blir för grova hål. Det är inne i bostadshus iaf. Finns det någon no-no med för många dosor/kopplingar på vägen? Hellre dosor än grova hål som är svåra få snygga tänker jag.tommib skrev:
Det går bra att dra kulo genom vägg, däremot inte i vägg. Genom ska förstås som kortaste vägen, typ. Det ska vara tydligt att kabeln är där.
Ta ett 12 mm hål och gröp ur skivan som beskrivits. Naturligtvis ska du spackla/foga in och måla kulon för att få det snyggt, dosor sätter man enbart vid avgreningar och finishen är nog det som du ska bekymra dig minst om. Lägg tid på att i förhand räkna ut EXAKT i sin helhet trådarna ska dras och kopplas, för det är där som du kan få problem.
Tack för tydligt svar, får öva lite mjuk kurvtagning låter det som...E elmont skrev:Ta ett 12 mm hål och gröp ur skivan som beskrivits. Naturligtvis ska du spackla/foga in och måla kulon för att få det snyggt, dosor sätter man enbart vid avgreningar och finishen är nog det som du ska bekymra dig minst om. Lägg tid på att i förhand räkna ut EXAKT i sin helhet trådarna ska dras och kopplas, för det är där som du kan få problem.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Åtminstone i vårt hus (gammalt) så satte man en kulodosa på var sida om väggen vid de flesta genomföringarna. Då är det ibland en förgrening till en strömbrytare också. Men inte alltid. Har man dosor så kan ju också genomföringen göras med EKK eller FK i rör. Men alla genomföringar var med gamla papperskulo så de byts ut när allt annat byts.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Vad talar emot att borra hålet i 45 graders vinkel så får du rätt radie mycket enklare.
Den g:a kulon var mycket svår att böja, den gick inte böja över tummen utan man var tvungen att använda en "kulotång" och då blev böjradien så stor att det inte fungerade att göra "tvära" böjar efter en vägggenomgång.imported_Benno skrev:
Åtminstone i vårt hus (gammalt) så satte man en kulodosa på var sida om väggen vid de flesta genomföringarna. Då är det ibland en förgrening till en strömbrytare också. Men inte alltid. Har man dosor så kan ju också genomföringen göras med EKK eller FK i rör. Men alla genomföringar var med gamla papperskulo så de byts ut när allt annat byts.
Ps
Dom flesta i dag aktiva vet inte vad en kulotång är utan kallar helt felaktigt "klipptången" för kulotång.
Här finns en (av flera) modeller, märk att ena sidan är skålad.
https://www.europeana.eu/sv/item/2032001/SE_MURBERGET_OBJECT_M27456
Jag har sett att det är så här också i de gamla dragningarna. Men då var det inte lika tunga förbrukare man hade och jag tänkte att praxis för det eventuellt ändrats och man mer försöker ha obrutet idag + att kabeln åtminstone GÅR att böja, sen om det är så bra eller ej om man gör det för skarpt.. .imported_Benno skrev:
så jag frågade lite tidigare i tråden om max antal dosor osv. Eller så är det så få som jobbar med kulodragning idag att det försvunnit både praxis och själva hantverkets kunskap? Har bara haft kontakt med en firma men de verkade bara måttligt intresserade av jobbet.
Redigerat:
Tänkt på det du skrev om att ta upp hål, foga osv. Jag är lite fundersam hur bra det blir... även om man tar in någon som ÄR elektriker 100% men inte jobbar så mycket med utanpåliggande dragning i hus där man vill ha ett fint resultat. Om det är mest safe att göra som det såg ut förr med kulodosor på var sida av väggen. Det ger åtminstone mindre variation i resultatet... Känner att det andra alternativet kräver någon som både har erfarenhet och lite extra vilja att få det snyggt.E elmont skrev:Den g:a kulon var mycket svår att böja, den gick inte böja över tummen utan man var tvungen att använda en "kulotång" och då blev böjradien så stor att det inte fungerade att göra "tvära" böjar efter en vägggenomgång.
Ps
Dom flesta i dag aktiva vet inte vad en kulotång är utan kallar helt felaktigt "klipptången" för kulotång.
Här finns en (av flera) modeller, märk att ena sidan är skålad.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Sant att det ursprungligen var låg belastning med kanske någon glödlampa i varje rum. Jag har inte sett någon begränsning i antal dosor i serie (länge sedan jag läste "blå boken") och kan inte tänka mig att det påverkar resistansen särskilt mycket om terminalerna är fräscha och dras åt korrekt. Det kan ju mätas upp innan idrifttagning att man ligger inom gränsen.mcr108s skrev:
Jag har sett att det är så här också i de gamla dragningarna. Men då var det inte lika tunga förbrukare man hade och jag tänkte att praxis för det eventuellt ändrats och man mer försöker ha obrutet idag + att kabeln åtminstone GÅR att böja, sen om det är så bra eller ej om man gör det för skarpt.. .
så jag frågade lite tidigare i tråden om max antal dosor osv. Eller så är det så få som jobbar med kulodragning idag att det försvunnit både praxis och själva hantverkets kunskap? Har bara haft kontakt med en firma men de verkade bara måttligt intresserade av jobbet.
Kan man begära referenser på elektrikern och se hur de lyckats tidigare med kulodragning? Någon lär ju ha jobbat med k-märkta hus och med bra resultat. Det är ju inte så svårt om man tar lite tid på sig och sneglar på hur man gjorde förr.
Tack för bilder, jag har dock behov av 2 kablar från elcentral i hall, längs hall till kök som då helst vill ha utan dosa på vägen + 1 som slutar i hallen. Då inser jag att det är bäst om kan dra hall-kabeln längs motsatt vägg för att inte ha 3 st bredvid varandra och dessutom behöva dra 2 av dessa förbi en dosa på nåt vis vilket jag tänker blir svårt få till bra intill listen.K Kurtivan skrev:
Eventuellt tänkt foga och måla in dessa, söker lite allmäna råd och exempel där också om det är vettigt eller ej.