Byggahus.se
Vi har en sommarstuga i Roslagen. Följaktligen är marken tämligen full av sten. När vi gör i ordning tomten blir det mycket sten över. I ett hörn av tomten har jag samlat sten till en liten kulle, kanske bara 50 cm hög. Tanken är att fylla den med någon fyllmassa och jord så att det blir grönt, jämnt och fint. Vi har tyvärr en del orm på tomten. Jag är rädd att även om jag fyller ut mellanrummen mellan stenarna så kommer ormarna att kunna gräva ut håligheter till sig. Är min oro befogad? Finns det några förslag på hur jag ska kunna få en liten kulle utan att få ett ormhotell?

S
Ormar gillar håligheter och gör egna håligheter.

Ormar finns nästan överallt i Sverige. Det får man lära sig att leva med.

De gillar dock inte när vegetationen är kort, håll gräsmattan klippt osv.

Ormar gräver inte själva. De utnyttjar befintliga hålrum etc i stenmurar, grunder etc. Så om du täcker kullen med jord är faran minimal. Kullen kommer också bli kall o fuktigt som en jordkällare så ingen orm vill bo så. De vill ha varmt o torrt.

S
M manner skrev:
Ormar gräver inte själva. De utnyttjar befintliga hålrum etc i stenmurar, grunder etc. Så om du täcker kullen med jord är faran minimal. Kullen kommer också bli kall o fuktigt som en jordkällare så ingen orm vill bo så. De vill ha varmt o torrt.
Ormar gräver visst själva. Men nyttjar främst håligheter och hålrum i huvudsak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.