833 läst · 3 svar
833 läst
3 svar
Kulle utan orm?
Vi har en sommarstuga i Roslagen. Följaktligen är marken tämligen full av sten. När vi gör i ordning tomten blir det mycket sten över. I ett hörn av tomten har jag samlat sten till en liten kulle, kanske bara 50 cm hög. Tanken är att fylla den med någon fyllmassa och jord så att det blir grönt, jämnt och fint. Vi har tyvärr en del orm på tomten. Jag är rädd att även om jag fyller ut mellanrummen mellan stenarna så kommer ormarna att kunna gräva ut håligheter till sig. Är min oro befogad? Finns det några förslag på hur jag ska kunna få en liten kulle utan att få ett ormhotell?
Ormar gräver inte själva. De utnyttjar befintliga hålrum etc i stenmurar, grunder etc. Så om du täcker kullen med jord är faran minimal. Kullen kommer också bli kall o fuktigt som en jordkällare så ingen orm vill bo så. De vill ha varmt o torrt.
Ormar gräver visst själva. Men nyttjar främst håligheter och hålrum i huvudsak.M manner skrev:
Liknande trådar
-
Yale doorman byta kod utan masterkod?
Teknik -
Grannen byter vattenledningar och kopplingar i mitt pumphus utan att informera/fråga!
Vatten & Avlopp -
Kan jag ta ner den här duschväggen utan att det skulle orsaka skada eller vattenläcka i badrum?
Badrum -
Yale Doorman - svårt att stänga utan kraft. Vad är fel?
Fönster & Dörrar -
Skulle du använda en tjänst som samlar information om din bostad och påminner dig om nödvändigt underhåll?
Studenter