30 378 läst ·
19 svar
30k läst
19 svar
Kubikmeter vs ton bergskross?
Sida 1 av 2
Ska försöka räkna ut hur mycket jag behöver fylla för hus + garage för att komma upp i en bra nivå att börja göra grund på.
Antar det är bergskross som gäller när det ska upp 2m på ena kortsidan på huset? Vad mera exakt är benämningen och vad brukar priset utan leverans ligga på normalt? Om jag behöver fylla upp låt säga 30kubikmeter för huset vad motsvarar det i ton när jag har vibbat detta? Det är rent berg som jag ska börja fylla på så det bör inte försvinna så mycket.
Antar det är bergskross som gäller när det ska upp 2m på ena kortsidan på huset? Vad mera exakt är benämningen och vad brukar priset utan leverans ligga på normalt? Om jag behöver fylla upp låt säga 30kubikmeter för huset vad motsvarar det i ton när jag har vibbat detta? Det är rent berg som jag ska börja fylla på så det bör inte försvinna så mycket.
Detta kan andra bättre men rimligtvis så fyller du med lämplig makadam och inte bergkross. Krossen innehåller även den finaste fraktionen, makadam har detta bortsorterat. Bergkross är därför inte kapilärbrytande och funkar då inte som ett dränerande lager.
Makadam 16-32 är väl vanligt att använda under hus etc.
Vikten är ungeär 1600-1700kg per kubik.
Vikten är ungeär 1600-1700kg per kubik.
Redigerat:
Jaha trodde man skulle ha något i lite större bitar i botten när jag behöver fylla så mycket. För kostnadens skulle också. Antar lite större 5cm i diameters bitar är betydligt billigare än 16-32.MathiasS skrev:Detta kan andra bättre men rimligtvis så fyller du med lämplig makadam och inte bergkross. Krossen innehåller även den finaste fraktionen, makadam har detta bortsorterat. Bergkross är därför inte kapilärbrytande och funkar då inte som ett dränerande lager.
Vikten är ungeär 1600-1700kg per ton
Men om jag använder 16-32. Ton vs kubik?
Ett normalt pris utan frakt i gropen vad brukar det vara?
Redigerat:
Men om man ska fylla 2 meter använder man väl inte 16-32. Då kör man väl 0-90 som är mycket billigare och som bär lite bättre? Sen kör du de översta 15-20 cm med makadam eller kanske lite mindre typ 4-8 eller 8-16 så det är lätt att sätta ut kantelementen. 90 kr/ton när jag köpte 700 ton 0-90 förra året. Tror det går ca 2,2/ton packat.
Tanken är att fylla upp lite grovt någorlunda vågrätt i höjd med där berget sticker upp på min tomt så hela ytan är körbar och skapligt vågrät. Sedan när jag ska börja med grunden då blir det mera exakt och finare material.bumpaberra skrev:Men om man ska fylla 2 meter använder man väl inte 16-32. Då kör man väl 0-90 som är mycket billigare och som bär lite bättre? Sen kör du de översta 15-20 cm med makadam eller kanske lite mindre typ 4-8 eller 8-16 så det är lätt att sätta ut kantelementen. 90 kr/ton när jag köpte 700 ton 0-90 förra året. Tror det går ca 2,2/ton packat.
2.2ton packat menar du 2.2ton per kubikmeter? Alltså behöver jag 30kubik vibbat så blir det 2.2ton x 30kubikmeter x 90kr = 5940kr?
Känns som jag gjort en tankevurpa mer måste det bli.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg