Eftersom både Biggan och Anders inte verkar vilja bemöta de argumenten jag presenterat så undrar jag istället:
Vad för argument skulle övertyga er att byta åsikt?
Om ni inte kan komma på nått så frågar jag istället det här: Tänk er att ni debatterar med en bekant som tycker att det är OK att döda barn mellan födseln och innan deras ettårsdag. Vad för argument skulle ni konstruera för att visa för denna person att detta är mord.
Om ni inte kan komma på nått så frågar jag istället det här: Tänk er att ni debatterar med en bekant som tycker att det är OK att döda barn mellan födseln och innan deras ettårsdag. Vad för argument skulle ni konstruera för att visa för denna person att detta är mord.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Argumentet att baka en kaka och sedan kasta den känns inte så relevant.E Elendil skrev:Eftersom både Biggan och Anders inte verkar vilja bemöta de argumenten jag presenterat så undrar jag istället:
Ett barn har starka mänskliga rättigheter. Ett foster har det inte. Speciellt inte före vecka 20. Ett foseter har dock rättigheter via den som bär det.
Tänk istället för att känna min vän.AndersMalmgren skrev:
Börja med denna övning: Tänk dig att du debatterar med en bekant som tycker att det är OK att döda barn mellan födseln och innan deras ettårsdag. Vad för argument skulle du konstruera för att visa för denna person att detta är mord?
Jag är ärligt nyfiken på hur du och biggan skulle argumentera i en sådan situation.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det är du som inte tänker. Ett barn är en människa, en individ. Ett foster är inte en tänkande människa med känslor. Kvinnans mänskliga rättigheter väger allså tyngre än hjärnlöst foster.E Elendil skrev:Tänk istället för att känna min vän.
Börja med denna övning: Tänk dig att du debatterar med en bekant som tycker att det är OK att döda barn mellan födseln och innan deras ettårsdag. Vad för argument skulle du konstruera för att visa för denna person att detta är mord?
Jag är ärligt nyfiken på hur du och biggan skulle argumentera i en sådan situation.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Att hindra ett foster att utvecklas till ett liv är inte mord. Fram till vecka 20 är därför kvinnans mänskliga rättigheter att själv bestämma över sin kropp och sitt liv viktigare än fostret.E Elendil skrev:
Hur är det inte mord att hindra en mänsklig varelse från att utvecklas, födas, och sedan leva ett hundra årigt liv? att det är en väldigt liten människa vi talar om betyder inte att den inte har några rättigheter, det betyder snararae att den behöver starkare beskydd då vi ska skydda de svagaste, de som inte ännu ens kan föra sin egen talan.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det är ett mänskligt foster, inte en människa. Den har rättigheter, men kvinnans rättigheter är starkare speciellt före vecka 20. Men även efter vecka 20 fram tills den föds och kan kallas människa.E Elendil skrev:Hur är det inte mord att hindra en mänsklig varelse från att utvecklas, födas, och sedan leva ett hundra årigt liv? att det är en väldigt liten människa vi talar om betyder inte att den inte har några rättigheter, det betyder snararae att den behöver starkare beskydd då vi ska skydda de svagaste, de som inte ännu ens kan föra sin egen talan.
Om man slår en kvinna så hon får missfall är det inte mord utan grov misshandel. Dock kan jag nästan i detta fallet tycka straffet borde likställas med mord.
Vad blir ett foster till om du bara väntar lite? Vad var du en gång i tiden?AndersMalmgren skrev:
Hela grejjen är att du inte fattar att en handlings moraliska värde ligger i dess följder. Alla vet att den enda anledningen man gör abort är för att förhindra att en människa ska få leva. Det finns INGEN annan orsak till at göra abort. Istället för att fejsa detta faktum gömmer du dig bakom struntsnack om luddiga rättigheter samtidigt som du är tyst om ansvar. Eller dra godtyckliga gränser så som vecka 20 istället för att tala om faktiska konsekvenserna av handlingen abort.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det är ju du som inte fattar att det moraliska är att låta kvinnan styra över sin kropp..E Elendil skrev:Vad blir ett foster till om du bara väntar lite? Vad var du en gång i tiden?
Hela grejjen är att du inte fattar att en handlings moraliska värde ligger i dess följder. Alla vet att den enda anledningen man gör abort är för att förhindra att en människa ska få leva. Det finns INGEN annan orsak till at göra abort. Istället för att fejsa detta faktum gömmer du dig bakom struntsnack om luddiga rättigheter samtidigt som du är tyst om ansvar. Eller dra godtyckliga gränser så som vecka 20 istället för att tala om faktiska konsekvenserna av handlingen abort.
Frågan är ju om det är mord eller ej, vilket det är då en person inte får födas. Så eventuellt självbestämmande är självklart underordnat mord. Desustom hade kvinan i majoriteten av fallen 100% kontroll över vem hon hade sex med. Och även om hon inte hade det så förtjänar inte ett oskyldigt barn att dö.AndersMalmgren skrev:
Verkar som om du inte har med ansvar eller plikt i din världsvy för övrigt. Tror du kvinnor är helt inkapabla av att agera ansvarsfullt? OCh tror du inte de har några plikter utan bara rättigheter?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag har själv gjort två tjejer gravida innan jag ens var 20 år gammal. Ungdomar gör dumma saker. Det är grovt anti-life att tvinga ett barn till världen som inte är önskat. Det finns massor med lämpliga föräldrar som kan axla det ansvaret istället.E Elendil skrev:Frågan är ju om det är mord eller ej, vilket det är då en person inte får födas. Så eventuellt självbestämmande är självklart underordnat mord. Desustom hade kvinan i majoriteten av fallen 100% kontroll över vem hon hade sex med. Och även om hon inte hade det så förtjänar inte ett oskyldigt barn att dö.
Verkar som om du inte har med ansvar eller plikt i din världsvy för övrigt. Tror du kvinnor är helt inkapabla av att agera ansvarsfullt? OCh tror du inte de har några plikter utan bara rättigheter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag tycker dina argument är felaktiga i grunden.E Elendil skrev:
Det finns inga argument som kan få mig att byta åsikt. Det vet jag efter flera årtionden som vuxen och därmed hört en massa argument från båda sidor.
Nej, det är inte mord. Det är du som har en konstig definition av vad ett mord är.E Elendil skrev:
Nej, det är inte definitionen av mord.E Elendil skrev:
Det är inte ett barn som dör.E Elendil skrev:
En tonårsabort kan göra att kvinnan vill föda flera barn i framtiden medan att tvingas att vara gravid samt därefter föda fram ett oönskat barn kan göra att kvinnan blir paniskt rädd för graviditet och förlossning, t.ex. steriliserar sig därför. Dvs. aborten gör att fler människor får leva. Vem är det nu som vill förhindra barn från att födas, den som är för eller emot aborter?
Det är inga kvinnor som bestämmer sig för abort lättvindigt. De överväger noga och ansvarsfullt vad som är bäst.E Elendil skrev:
Kvinnor har definitivt ingen plikt att föda barn de inte vill ha. Är du helt för ett samhälle som Homemaid¨s tale?E Elendil skrev:
Det märks så tydligt att du har bristande erfarenhet av olika livssituationer och dålig förmåga att tänka dig in i hur andra människor har det. Du verkar sitta för dig själv och tänka fram alla möjliga konstigheter som du sen tror är sanningar.