3 553 läst ·
67 svar
4k läst
67 svar
KUB-test
Sida 1 av 5
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
KUB har ju snart löst problemet. Tror dock de flesta tycker att när barnet väl är fött har de samma rättigheter som alla andra.Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du att vi ska begränsa dem som har Downs syndrom från att leva ett så fritt och bra liv som möjligt.
Om inte hoppas jag att du inte missunnar andra som du ander är defekta samma möjligheter.
För om det nu finns genetiska variationer som skapar individer som inte ryms i våra gängse mallar för vad som är normalt, vad gör det?
Förutom polisen då, de gillar peppra downies full med hål.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
För Downs håller jag med dig, förhoppningsvis är det ett syndrom allt färre behöver födas med.AndersMalmgren skrev:
Men @Elendil använde ju bara Downs som jämförelse. Hen verkar dock ha problem med folk som avviker från normen avseende könskromosomer, och det löser väl inga KUB-test, eller?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Den upptäcker alla former av kromosom-defekterNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Då antar jag att en rimlig screenings- och abortpolitik hanterar även det. Sen är förstås olika 47-kromosomutfall olika besvärliga att leva med. Och eftersom att de ökar i förekomst med ålder på mamman kan man ju tänka sig att de väljs bort i olika hög grad.
Det är bara ett några enstaka kromosomsegregeringsfel i meiosen som är kompatibla med fosterutveckling så de flesta slutar med en spontan abort.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Ja, jag känner mig ofta häpen och fascinerad att något alls funkar i detta komplexa system än att några saker inte funkar och några funkar sådär när jag tänker på sånt här.
Det är förstås en djup bekräftelsebias i att se på ett komplext naturligt system och inte förstå att slumpen utvecklat det stegvis just för att de fungerar och de ickefungerande processerna främst kraschar osynligt och i liten skala, men ändå.
Det är förstås en djup bekräftelsebias i att se på ett komplext naturligt system och inte förstå att slumpen utvecklat det stegvis just för att de fungerar och de ickefungerande processerna främst kraschar osynligt och i liten skala, men ändå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 855 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 855 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Är du säker?AndersMalmgren skrev:
Det verkar inte stämma med vad 1177 skriver om KUB-testet. Det är inte ens säkert att alla foster med Downs syndrom upptäcks.
https://www.1177.se/Stockholm/barn-...teten/kub--kombinerat-ultraljud-och-blodprov/
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Du är väl en av dem som ondgjorde dig i tråden om att man inte jobbar när man har barnen på dagis. Sådan jävla ironi. Hur många dagisdagar tror du vården för en enda av dessa individer kostar. Tusentals och åter tusentalsFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 855 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 855 inlägg
Synd att det inte fanns möjlighet att avgöra om ett foster skulle bli ett miffo som vuxen när din mamma var gravid. Jag utgår från att du gjort "det rätta" om de fått förvarningen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
App,app, app. Personligt angrepp. Nu trycker jag på anmäla knappen. Skojar bara, enbart tragiska individer som pysslar med sådant.Fairlane skrev:
Vi hade absolut avbrutit graviditeten om det uppkommit.
Men i mitt fall såg man på ultraljudet att barnet både hade backslick och champagneglas i handen så vi körde