Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du att vi ska begränsa dem som har Downs syndrom från att leva ett så fritt och bra liv som möjligt.

Om inte hoppas jag att du inte missunnar andra som du ander är defekta samma möjligheter.

För om det nu finns genetiska variationer som skapar individer som inte ryms i våra gängse mallar för vad som är normalt, vad gör det?
KUB har ju snart löst problemet. Tror dock de flesta tycker att när barnet väl är fött har de samma rättigheter som alla andra.

Förutom polisen då, de gillar peppra downies full med hål.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
KUB har ju snart löst problemet. Tror dock de flesta tycker att när barnet väl är fött har de samma rättigheter som alla andra.

Förutom polisen då, de gillar peppra downies full med hål.
För Downs håller jag med dig, förhoppningsvis är det ett syndrom allt färre behöver födas med.

Men @Elendil använde ju bara Downs som jämförelse. Hen verkar dock ha problem med folk som avviker från normen avseende könskromosomer, och det löser väl inga KUB-test, eller?

För Downs håller jag med dig, förhoppningsvis är det ett syndrom allt färre behöver födas med.

Men @Elendil använde ju bara Downs som jämförelse. Hen verkar dock ha problem med folk som avviker från normen avseende könskromosomer, och det löser väl inga KUB-test, eller?
Den upptäcker alla former av kromosom-defekter

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Då antar jag att en rimlig screenings- och abortpolitik hanterar även det. Sen är förstås olika 47-kromosomutfall olika besvärliga att leva med. Och eftersom att de ökar i förekomst med ålder på mamman kan man ju tänka sig att de väljs bort i olika hög grad.

Claes Sörmland
Då antar jag att en rimlig screenings- och abortpolitik hanterar även det. Sen är förstås olika 47-kromosomutfall olika besvärliga att leva med. Och eftersom att de ökar i förekomst med ålder på mamman kan man ju tänka sig att de väljs bort i olika hög grad.
Det är bara ett några enstaka kromosomsegregeringsfel i meiosen som är kompatibla med fosterutveckling så de flesta slutar med en spontan abort.

Ja, jag känner mig ofta häpen och fascinerad att något alls funkar i detta komplexa system än att några saker inte funkar och några funkar sådär när jag tänker på sånt här.

Det är förstås en djup bekräftelsebias i att se på ett komplext naturligt system och inte förstå att slumpen utvecklat det stegvis just för att de fungerar och de ickefungerande processerna främst kraschar osynligt och i liten skala, men ändå.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
KUB har ju snart löst problemet.
Om man ser det som ett problem förstås.
Alla människor gör inte det och kommer inte nödvändigtvis utföra en abort om KUB-test visar hög sannolikhet för Downs, kanske man inte ens genomför ett test.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor
Man kan använda smeknamn vid fula namn, tex Gittan
Det kan man, om personen i fråga vill det. Men om en Birgitta vill bli kallad Birgitta, och inte Gittan, tycker jag att man skall respektera det. Det är liksom allmän hyfs.

• Gilla
  • Älska
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Den upptäcker alla former av kromosom-defekter
Är du säker?
Det verkar inte stämma med vad 1177 skriver om KUB-testet. Det är inte ens säkert att alla foster med Downs syndrom upptäcks.
KUB kan inte ge klart besked om kromosomavvikelser, eftersom undersökningen bara mäter hur stor eller liten sannolikheten är.
https://www.1177.se/Stockholm/barn-...teten/kub--kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man ser det som ett problem förstås.
Alla människor gör inte det och kommer inte nödvändigtvis utföra en abort om KUB-test visar hög sannolikhet för Downs, kanske man inte ens genomför ett test.
Isåfall borde man också tvingas frånsäga sig allmän sjukvård

BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker?
Det verkar inte stämma med vad 1177 skriver om KUB-testet. Det är inte ens säkert att alla foster med Downs syndrom upptäcks.

[länk]
Alla prover har felmarginalen. Ett negativt KUB betyder inte du är helt safe från att få ett litet miffo :heart:

• Arg
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Isåfall borde man också tvingas frånsäga sig allmän sjukvård
Tro det eller ej, det finns människor som inte tänker lika som du även i den frågan.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tro det eller ej, det finns människor som inte tänker lika som du även i den frågan.
Du är väl en av dem som ondgjorde dig i tråden om att man inte jobbar när man har barnen på dagis. Sådan jävla ironi. Hur många dagisdagar tror du vården för en enda av dessa individer kostar. Tusentals och åter tusentals

Fairlane
Alla prover har felmarginalen. Ett negativt KUB betyder inte du är helt safe från att få ett litet miffo :heart:
Synd att det inte fanns möjlighet att avgöra om ett foster skulle bli ett miffo som vuxen när din mamma var gravid. Jag utgår från att du gjort "det rätta" om de fått förvarningen.

Fairlane Fairlane skrev:
Synd att det inte fanns möjlighet att avgöra om ett foster skulle bli ett miffo som vuxen när din mamma var gravid. Jag utgår från att du gjort "det rätta" om de fått förvarningen.
App,app, app. Personligt angrepp. Nu trycker jag på anmäla knappen. Skojar bara, enbart tragiska individer som pysslar med sådant.
Vi hade absolut avbrutit graviditeten om det uppkommit.

Men i mitt fall såg man på ultraljudet att barnet både hade backslick och champagneglas i handen så vi körde

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.