BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Alltså stämmer inte ditt tidigare påstående:AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Så du tycker att om ett par har försökt i flera år att få barn och det till slut blir något så måste det fostret aborteras för att ett prov är positivt fast det finns en chans att fostret har en vanlig kromosomuppsättning?AndersMalmgren skrev:
Vilken otrevlig människosyn!
Inte undra på att de olika föreningarna för dem med funktionsvariationer fortfarande måste kämpa så väldigt mycket för att bli respekterade och behandlas väl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Jag tror faktiskt inte jag var involverad i tråden mer än möjligen något enstaka inlägg. I den frågan lär jag knappast uttryckt mig så om jag skrev något, men det är ju inte helt ovanligt att du påstår att folk har åsikter som de inte har.AndersMalmgren skrev:
Hur mycket vården kostar varierar rejält. Det är individer vi talar om, där vissa behöver mycket hjälp andra mindre.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Bara för att ett test är positivt eller negativt betyder inte det att resultat stämmer. Men jo den kan upptäcka alla former av kromosomfelBirgitS skrev:
Alltså stämmer inte ditt tidigare påstående:
Så du tycker att om ett par har försökt i flera år att få barn och det till slut blir något så måste det fostret aborteras för att ett prov är positivt fast det finns en chans att fostret har en vanlig kromosomuppsättning?
Vilken otrevlig människosyn!
Inte undra på att de olika föreningarna för dem med funktionsvariationer fortfarande måste kämpa så väldigt mycket för att bli respekterade och behandlas väl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
En del av KUB-testet är nackuppklarningen (NUPP), vilket endast är till för att upptäcka Downs syndrom. Om blodprovet hade någorlunda tillförlitlighet skulle man inte behöva NUPP-delen. Båda delarna tillsammans ger 95 % säkerhet för Downs syndrom. Det lär innebära att chansen för att andra kromosomvariationer kan hittas med blodprovet är ändå osäkrare och det har därmed liten betydelse som diagnosverktyg.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag har för mig NUPP innebär risk för fostret så den gör man bara om det finns misstankar. Var några år sedan man hade gravid sambo sist så kan minnas fel. Hur som helst har antalet downies minskat drastiskt så något rätt måste ju KUB ändå göraBirgitS skrev:
En del av KUB-testet är nackuppklarningen (NUPP), vilket endast är till för att upptäcka Downs syndrom. Om blodprovet hade någorlunda tillförlitlighet skulle man inte behöva NUPP-delen. Båda delarna tillsammans ger 95 % säkerhet för Downs syndrom. Det lär innebära att chansen för att andra kromosomvariationer kan hittas med blodprovet är ändå osäkrare och det har därmed liten betydelse som diagnosverktyg.
Edit: lite ironiskt då NUPPA lite är ett förkrav för det ska bli något foster
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Nej, NUPP-undersökningen görs med ultraljud. Däremot så innebär t.ex. fostervattensprov en risk för missfall.AndersMalmgren skrev:
Och när jag var gravid så fanns inte KUB ens. Däremot är det ju väldigt lätt att kolla upp vad saker och ting är, brukar kallas för att googla. Du har kanske hört talas om det?AndersMalmgren skrev:
Tackar för tankeläsningen. Har inga problem, dock tänker jag inte låtsas att verkligheten inte är verkligheten pga nuvarande mode.Nötegårdsgubben skrev:
Ang mongon och abort:
1. Abort är mord.
2. Downs syndromisar förtjänar att leva sina liv fullt ut presis om alla andra människor. Dvs från befruktning till sista andetag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Abort är inte mord är du religös fundamentalist?E Elendil skrev:Tackar för tankeläsningen. Har inga problem, dock tänker jag inte låtsas att verkligheten inte är verkligheten pga nuvarande mode.
Ang mongon och abort:
1. Abort är mord.
2. Downs syndromisar förtjänar att leva sina liv fullt ut presis om alla andra människor. Dvs från befruktning till sista andetag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Se även https://www.byggahus.se/forum/threa...rrekt-anvaendning.487036/page-94#post-5250802 för fler inlägg åt det hållet.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Bra argument Anders!AndersMalmgren skrev:
Varför går man och gör en abort? Jo för att man har en bäbis i magen. Dvs man vill att det inte ska födas en bäbis. Dvs man mördar en bäbis. Det är faktiskt väldigt enkelt. Och bäbisens utvecklingsfas, storlek eller ålder spelar ingen roll.
På samma sätt som om du bakar en kaka, men presis när du satt in den i ugnen så tar jag ut den ur ugnen och slänger den i sopen.
Sedan när du frågar: "Men vafan Elendil varför förstörde du min kaka?! Vad är det för fel i huvudet på dig?!"
Så kan jag då svara: "Me nanders det var ingen kaka. Det var bara lite smet helt utan värde!!"
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Nej fram till vecka 20 är det knappt ett foster. Ingen hjärnaktivitet.E Elendil skrev:Bra argument Anders!
Varför går man och gör en abort? Jo för att man har en bäbis i magen. Dvs man vill att det inte ska födas en bäbis. Dvs man mördar en bäbis. Det är faktiskt väldigt enkelt. Och bäbisens utvecklingsfas, storlek eller ålder spelar ingen roll.
På samma sätt som om du bakar en kaka, men presis när du satt in den i ugnen så tar jag ut den ur ugnen och slänger den i sopen.
Sedan när du frågar: "Men vafan Elendil varför förstörde du min kaka?! Vad är det för fel i huvudet på dig?!"
Så kan jag då svara: "Me nanders det var ingen kaka. Det var bara lite smet helt utan värde!!"
Ni pro-lifers är egentligen anti-lifers. Ni ser hellre att en oönskad bebis födds in i ett hushåll som kanske inte ens kan ta hand om den än att man avslutar graviditeten.
Abort är abort, inte mord. Misshandla gravida kvinnor som får missfall borde dock räknas som mord.