BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla prover har felmarginalen.
Alltså stämmer inte ditt tidigare påstående:
Den upptäcker alla former av kromosom-defekter
Isåfall borde man också tvingas frånsäga sig allmän sjukvård
Så du tycker att om ett par har försökt i flera år att få barn och det till slut blir något så måste det fostret aborteras för att ett prov är positivt fast det finns en chans att fostret har en vanlig kromosomuppsättning?
Vilken otrevlig människosyn!

Inte undra på att de olika föreningarna för dem med funktionsvariationer fortfarande måste kämpa så väldigt mycket för att bli respekterade och behandlas väl.

• Gilla
bygging_1919 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Du är väl en av dem som ondgjorde dig i tråden om att man inte jobbar när man har barnen på dagis. Sådan jävla ironi. Hur många dagisdagar tror du vården för en enda av dessa individer kostar. Tusentals och åter tusentals
Jag tror faktiskt inte jag var involverad i tråden mer än möjligen något enstaka inlägg. I den frågan lär jag knappast uttryckt mig så om jag skrev något, men det är ju inte helt ovanligt att du påstår att folk har åsikter som de inte har.

Hur mycket vården kostar varierar rejält. Det är individer vi talar om, där vissa behöver mycket hjälp andra mindre.

Man kan använda smeknamn vid fula namn, tex Gittan
Har de riktigt fula namn kan man kalla dem Fru Nassedirren med Tischan på Ballen.

BirgitS BirgitS skrev:
Alltså stämmer inte ditt tidigare påstående:

Så du tycker att om ett par har försökt i flera år att få barn och det till slut blir något så måste det fostret aborteras för att ett prov är positivt fast det finns en chans att fostret har en vanlig kromosomuppsättning?
Vilken otrevlig människosyn!

Inte undra på att de olika föreningarna för dem med funktionsvariationer fortfarande måste kämpa så väldigt mycket för att bli respekterade och behandlas väl.
Bara för att ett test är positivt eller negativt betyder inte det att resultat stämmer. Men jo den kan upptäcka alla former av kromosomfel

BirgitS
Bara för att ett test är positivt eller negativt betyder inte det att resultat stämmer. Men jo den kan upptäcka alla former av kromosomfel
En del av KUB-testet är nackuppklarningen (NUPP), vilket endast är till för att upptäcka Downs syndrom. Om blodprovet hade någorlunda tillförlitlighet skulle man inte behöva NUPP-delen. Båda delarna tillsammans ger 95 % säkerhet för Downs syndrom. Det lär innebära att chansen för att andra kromosomvariationer kan hittas med blodprovet är ändå osäkrare och det har därmed liten betydelse som diagnosverktyg.

BirgitS BirgitS skrev:
En del av KUB-testet är nackuppklarningen (NUPP), vilket endast är till för att upptäcka Downs syndrom. Om blodprovet hade någorlunda tillförlitlighet skulle man inte behöva NUPP-delen. Båda delarna tillsammans ger 95 % säkerhet för Downs syndrom. Det lär innebära att chansen för att andra kromosomvariationer kan hittas med blodprovet är ändå osäkrare och det har därmed liten betydelse som diagnosverktyg.
Jag har för mig NUPP innebär risk för fostret så den gör man bara om det finns misstankar. Var några år sedan man hade gravid sambo sist så kan minnas fel. Hur som helst har antalet downies minskat drastiskt så något rätt måste ju KUB ändå göra

Edit: lite ironiskt då NUPPA lite är ett förkrav för det ska bli något foster

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så höjer man sig över sånt trams.
Men det är så svårt att inte mata ett så hungrigt troll! :oops:

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har för mig NUPP innebär risk för fostret så den gör man bara om det finns misstankar.
Nej, NUPP-undersökningen görs med ultraljud. Däremot så innebär t.ex. fostervattensprov en risk för missfall.
Var några år sedan man hade gravid sambo sist så kan minnas fel.
Och när jag var gravid så fanns inte KUB ens. Däremot är det ju väldigt lätt att kolla upp vad saker och ting är, brukar kallas för att googla. Du har kanske hört talas om det?

E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För Downs håller jag med dig, förhoppningsvis är det ett syndrom allt färre behöver födas med.

Men @Elendil använde ju bara Downs som jämförelse. Hen verkar dock ha problem med folk som avviker från normen avseende könskromosomer, och det löser väl inga KUB-test, eller?
Tackar för tankeläsningen. Har inga problem, dock tänker jag inte låtsas att verkligheten inte är verkligheten pga nuvarande mode.

Ang mongon och abort:
1. Abort är mord.
2. Downs syndromisar förtjänar att leva sina liv fullt ut presis om alla andra människor. Dvs från befruktning till sista andetag.

E Elendil skrev:
Tackar för tankeläsningen. Har inga problem, dock tänker jag inte låtsas att verkligheten inte är verkligheten pga nuvarande mode.

Ang mongon och abort:
1. Abort är mord.
2. Downs syndromisar förtjänar att leva sina liv fullt ut presis om alla andra människor. Dvs från befruktning till sista andetag.
Abort är inte mord är du religös fundamentalist?

BirgitS BirgitS skrev:
Se även [länk] för fler inlägg åt det hållet.
Livets ord eller liknande galenskap

E Elendil skrev:
Abort är mord.
Det var för att se om du skulle skriva det jag uttryckte mig som jag gjorde. Jag har ingen lust att diskutera medicinsk etik med en dogmatisk religiös person. Vi kommer aldrig förstå varandra.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
E
Abort är inte mord är du religös fundamentalist?
Bra argument Anders! :D
Varför går man och gör en abort? Jo för att man har en bäbis i magen. Dvs man vill att det inte ska födas en bäbis. Dvs man mördar en bäbis. Det är faktiskt väldigt enkelt. Och bäbisens utvecklingsfas, storlek eller ålder spelar ingen roll.

På samma sätt som om du bakar en kaka, men presis när du satt in den i ugnen så tar jag ut den ur ugnen och slänger den i sopen.
Sedan när du frågar: "Men vafan Elendil varför förstörde du min kaka?! Vad är det för fel i huvudet på dig?!"
Så kan jag då svara: "Me nanders det var ingen kaka. Det var bara lite smet helt utan värde!!"

E Elendil skrev:
Bra argument Anders! :D
Varför går man och gör en abort? Jo för att man har en bäbis i magen. Dvs man vill att det inte ska födas en bäbis. Dvs man mördar en bäbis. Det är faktiskt väldigt enkelt. Och bäbisens utvecklingsfas, storlek eller ålder spelar ingen roll.

På samma sätt som om du bakar en kaka, men presis när du satt in den i ugnen så tar jag ut den ur ugnen och slänger den i sopen.
Sedan när du frågar: "Men vafan Elendil varför förstörde du min kaka?! Vad är det för fel i huvudet på dig?!"
Så kan jag då svara: "Me nanders det var ingen kaka. Det var bara lite smet helt utan värde!!"
Nej fram till vecka 20 är det knappt ett foster. Ingen hjärnaktivitet.

Ni pro-lifers är egentligen anti-lifers. Ni ser hellre att en oönskad bebis födds in i ett hushåll som kanske inte ens kan ta hand om den än att man avslutar graviditeten.

Abort är abort, inte mord. Misshandla gravida kvinnor som får missfall borde dock räknas som mord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.