Har du ingen vinkelhake? Då kan du ju bara kontrollera om det är 90 grader eller ej.

falkn skrev:
Har du ingen vinkelhake? Då kan du ju bara kontrollera om det är 90 grader eller ej.
Problem är löst:)

nu ligger hela listbandet, ska limma det strax, så det får ligga över natt. Sen i morogn så ska resten göras, oma jag hinner är dop kl 14. men det ska nog hinnas med.

Nu är jag glad:)

https://www.youtube.com/watch?v=S-MsW89nyfM

såg det här klippet, och ser ut det golvet ser ut.. då ska jag vara nöjd med min läggning:)

Funderar på om jag skulle göra det här INNAN dom kommer och slipar golvet, för min tid är billig:P
men tror ni det gör något om dom har slipat ett ek golv som är lackat, och man använder det? eller tror ni det kommer synas då min hårdvaxolja är väldigt mörk, tänker så det blir färgat.

Vad kallar man det i sverige för filler? är det lim eller vad kan det vara?

Ett ruskigt stor tack till alla som har hjälpt mig!!!! :thumbup:

Utan er så hade mitt golv legat på tippen, å billig laminat hade legat där.
Är näst intill färdig. Upptäckte att jag har klantat mig lite... Med dom girade hörnen. Får inte rikigt ihop de. Men det är bara 3st stavar kvar som ska girars. Sen är det klart.

Dom ska komma i nästa vecka och slipa golvet.

Börjar dock få kalla fötter över mitt val av färg, börjar tveka:(

D
Vad skönt! Men vi vill se bilder!

Det låter bra :) Vad är det för infärgning du har tänkt dig? Är det hårdvaxolja du ska använda?

falkn skrev:
Det låter bra :) Vad är det för infärgning du har tänkt dig? Är det hårdvaxolja du ska använda?
japp köpte Rubio Monocoat Oil Plus 2C..
och färgen är charcoal
men börjar fundera på om jag vill ha den eller inte, det kommer väldigt mörkt, å jag vill u att man ska se fiskbenen så det inte bara uppfattas som mörkt trägolv

http://www.rubiomonocoatshop.se/sv_b2c/catalog/product/gallery/id/299/image/261/

Vänder mig till experterna...

På något konstigt sätt så får jag inte samma mått i ena hörnet. Vilket det då blir så här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har Ni några tips?

Har kollat dom andra hörnen och dom har alla samma mått på
Båda sidorna.... Men inte här. Hade stavarna varit bredare så hade det inte varit något problem.

Några tips? Bara riva upp de å göra om?

Måste du inte klyva ner den vänstra biten bara? Eller ta staven till vänster om den och klyva så får du 2 lika stora bitar i hlrnet

berne88 skrev:
Vänder mig till experterna...

På något konstigt sätt så får jag inte samma mått i ena hörnet. Vilket det då blir så här:
Är det tankevurpa eller diffar verkligheten så mycket mot det ideala?

För att rädda situationen skulle jag backa den högra frisen några stavar och fixa en eller två korrekturstavar så att hörnskarven blir rätt.

arneri68 skrev:
Är det tankevurpa eller diffar verkligheten så mycket mot det ideala?

För att rädda situationen skulle jag backa den högra frisen några stavar och fixa en eller två korrekturstavar så att hörnskarven blir rätt.
Den högra måste väl bli större för att det ska stämma?
Då får man ju backa rätt mycket och kapa ner många stavar för att få i ytterligare en, den vänstra ska bli mindre så där akn man nog ta allt på en stav?

nino skrev:
Den högra måste väl bli större för att det ska stämma?
Då får man ju backa rätt mycket och kapa ner många stavar för att få i ytterligare en, den vänstra ska bli mindre så där akn man nog ta allt på en stav?
Ja, du har rätt, ditt förslag är minst en stav mer ekonomiskt än mitt.

Det gick att lösa tack vare dig... Nino:) Det tackar vi för.... blev så nöjd med det så jag rev upp ett annat hörne och. Det var det första, som jag skämdes över, men nu är det strax klart, ska lägga 2stavar, sen är det bara dom jätte små bitarna kvar i toppen i varje hörne kvar.

Måste dra ut på de nu så jag har något att göra i helgen:)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Så nu ligger dom jätte små bitarna som ska vara i alla hörne, och torkar, då det inte går att spika dom, så jag har limmat ihop dom å väntar lite innan jag limmar dom på golvet.

Men skulle verkligen behöva ha eran hjälp...

1. Val av behandling.... tror ni det kommer för mörkt? att fiskbenen kommer inte synas så mkt?
2. Finns det någon annan produkt än Bona fix & fill?

Lägg gärna upp en bild på hur mörkt du har tänkt dig. Jag hade nog inte gjort det svart på ett nytt golv. Mörka fiskbensgolv tycker jag själv är jättesnyggt även om vi själva valde att inte göra så. Jag kan varmt rekommendera Osmos produkter. Då färgar du först in med en pigmenterad hårdvaxolja och lägger sedan slutlagret med en vanlig matt osmo hårdvaxolja original.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.