81 137 läst ·
55 svar
81k läst
55 svar
Krysskolvning eller kortling
Jag minskade svajjet i vårt stora sovrum på övervåningen genom att krysskolva - lite meckigare att såga reglarna än "vanlig" kottling:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juni/06-15/web/IMG_3369.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juni/06-15/web/IMG_3370.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juni/06-15/web/IMG_3369.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juni/06-15/web/IMG_3370.jpg
Tack för det, precis vad jag behövde......Fasting65 skrev:
Trodde att jag fattade men förstod inte hur det skulle kunna göra så stor nytta........trodde att krysset skulle vara på andra ledden :-[
Detta förstår man ju gör stor skillnad
Att bara limma och skruva räcker inte.cubix skrev:
I mitt hus har dom bara govlspånskiva spikad och limmad utan att lägga krysskolvning eller kortlingar, det knarrar och knäpper när man går
Jag kommer att riva upp hela golvet på övervåningen under nästa år för att göra om och göra rätt.
Mitt förslag är:
Gammalt hus med ojämna golvbjälkar? Kortla....det blir enklare att kapa och enklare att montera.
Nybygge? Definitivt krysskolva! Enligt min erfarenhet blir det styvare och bättre, även om det är lite knåpigare att få till. Men när man ändå bygger nytt så är det värt att ta den tiden.
Gammalt hus med ojämna golvbjälkar? Kortla....det blir enklare att kapa och enklare att montera.
Nybygge? Definitivt krysskolva! Enligt min erfarenhet blir det styvare och bättre, även om det är lite knåpigare att få till. Men när man ändå bygger nytt så är det värt att ta den tiden.
jag tycker att alla som undrar hur besvärligt det är att krysskolva, PROVA ETT FACK så kommer ni att märka att det inte var så svårt som man trdde. Jag var själv en kortlare innan men även om man har c/c 600mm och kapar alla kortlingar exakt 55,5 cm så barkar det iväg när man spikar fast dom ,så efter ett par meter så får man kapa av dem lite ändå. >
jag körde med spillverke - typ 45*70.
I boken Byggteknik av Gösta Hamrin så säger han att vid spännvidder på 3-4 meter så räcker det med en krysskolvning mitt i spannet, och vid större spännvidder så används två rader.
I boken Byggteknik av Gösta Hamrin så säger han att vid spännvidder på 3-4 meter så räcker det med en krysskolvning mitt i spannet, och vid större spännvidder så används två rader.
http://upl.silentwhisper.net//index.phpcubix skrev:
Lyfter en gammal tråd.
Har svikt i ett gammalt golv med endast 145 mm regelhöjd och ca 900 mm cc. (Bjälkarna är från 1700-talet även om huset inte är fullt så gammalt.)
Planen är att först limma och skruva 145x45 parallelt med existerande bjälkar för att rikta govet och förstyva det något för att sedan kortla eller möjligen krysskolva.
I steg två skall det bli vattenburen golvvärme i spånskiva eller gles. Bör jag med tanke på detta kortla på 600 mm cc eller funkar det med färre kortlingar? Känns som om det skulle bli ytterligare svikt i det senare fallet om det effektiva regelavståndet blir 900 mm.
Har svikt i ett gammalt golv med endast 145 mm regelhöjd och ca 900 mm cc. (Bjälkarna är från 1700-talet även om huset inte är fullt så gammalt.)
Planen är att först limma och skruva 145x45 parallelt med existerande bjälkar för att rikta govet och förstyva det något för att sedan kortla eller möjligen krysskolva.
I steg två skall det bli vattenburen golvvärme i spånskiva eller gles. Bör jag med tanke på detta kortla på 600 mm cc eller funkar det med färre kortlingar? Känns som om det skulle bli ytterligare svikt i det senare fallet om det effektiva regelavståndet blir 900 mm.
