Anna_H skrev:
Men - det är INTE tillåtet att skriva ett sånt här inlägg utan att ge bilder! Helst både före, under och efter. Det är inget direkt regelbrott men vi blir väldigt frustrerade! :D
Haha som sagt bilder kommer ! :)
Och även en ca materialkostnad , jag ska bara få tid till att sätta mig ner och räkna och leta upp bilderna . Men ni fick ett litet smakprov på hur det ser ut just nu , stämpet som står i mitten kommer att försvinna sen , det håller bara upp köket för tillfället :)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jobbet fortgår i mitt lilla kryp in , köket som ska var ovanför "källaren" kommer på fredag den 1/7 så jag har fått jobba för fullt för att få det klart där uppe . Men det är ju 24 timmar på ett dygn ;)

Som utlovat kommer det lite bilder på bygget :)

IMG_20160626_173922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är nergången, här kommer det vara en lucka i plexiglas med gaskolv, trappan som ska sitta här kommer från en gård här i närheten och är från slutet utav 1800-talet .

IMG_20160627_184142.jpg
Skapa konto

Nej det är inte fukt , det är tyvärr gjutet omgångar ..

IMG_20160627_184148.jpg
Skapa konto

Det är väl lika bra att påpeka att elen endast är provisoriskt, denna kommer att läggas i rör på väggen sen .

IMG_20160627_184201.jpg
Skapa konto

Sparade lite utav den gamla grundmuren, mest för att väggarna skulle få lite liv i sig :)

IMG_20160627_184206.jpg
Skapa konto

Borste från min vackra halva trappstege, men detta är uppgången , eller nergången ;)

All rå osb kommer att målas svart eller i någon annan mörk färg när tid finnes :) Golvet däremot, det vet jag inte alls vad jag ska göra med , kanske behålla som de e för att få den råa tequila källaren , eller måla . Som sagt, jag vet ej ännu :)

Pris och material åtgång kommer senare när spacklet torkar :)

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vad har du för höjd till tak och hur mycket hamnade du att gräva bort?

Takhöjden är 2meter och 5 cm . I runda slängar så vart det 40 ton som blev uppgrävt. . Jag behöver väl inte säga hur mycket öl det gick åt under tiden :D

• Gilla
tommib
  • Laddar…
IMG_20160724_173948.jpg
Skapa konto

Sådärja, grejer börjar komms på plats , barskåp med dricka :)

IMG_20160724_135142.jpg
Skapa konto

Egengjord tv bänk med hylla under till diverse nintendo spel .

IMG_20160724_135134.jpg
Skapa konto

Den gamla trappen , över 100'år gammal och hämtad från en gård i närheten .

IMG_20160717_161709.jpg
Skapa konto

Och luckan , 22 millimeters plexiglas , nu ska den bara lackas och någon smart lösning på öppning och stängning monteras .

Jag e nöjd , jag kommer att spendera många kvällar i min grotta :)

Blev bra det där. Vad som saknas är lite färg på väggarna och en hemlig utgång genom en tunnel:thumbup:

• Gilla
Benga360
  • Laddar…
Ja, jag är helt klart lite kluven om kag ska sätta lite färg på väggarna eller inte , så jag får nog smaka på detta ett tag , det kan ju bli ett vinter projekt annars :)
Vi snackar om att göra en gång till det planerade utbygget , i så fall kommer luckan att läggas igen och det blir en hemlig gång från den riktiga källaren :) men det är bara en tanke som jag sitter och leker med :)

Som utlovat kommer här en liten sammanställning utav material , jag hade lite problem att räkna ihop då jag hade lite hemma och jag har köpt på blocket . Men det blir ju på ett ca :)

Lecablock och bistål : 4000 kr ca 350 block .

Puts och murbruk b : 2685 kr 56 st säck .

Grovbetong : 2368 kr 67 st säck .

Cellplast ca 200mm : 2255kr 26 skivor.

Platummatta : 599kr 2x10meter.

Friskluftsventil . 299kr 1 st

Flytspackel. 1020kr 6 säckar .

Totalt : 13226 kr .

Givetvis har det gått åt murarspannar , hur många har jag ingen aning om , öl kontot ska vi inte ta upp här heller ;)
Ett par rullebörar gick med åt, likaså några skyfflar .

Tidsmässigt då, ja, låt oss säga att vi grävt i totalt 3 dagar ,Bortkörning av material 2 dagar, murning 3 dagar, gjuta platta och lägga ut cellplast 1 dag . Putsa väggar 1 dag , flyta golvet 1 dag .
När man räknar såhär så låter med snabbt , men i verkligheten har det tagit runt 2 månader från första spadtaget tills luckan kom på . Det e inte lätt när man jobbar 70-80h i veckan och försöker ha en fritid samtidigt.

Stora frågan många ställer sig , e det värt det ? Mitt svar är absolut ! Jag har redan planer på att gräva ut andra sidan av huset 😁

• Gilla
woda
  • Laddar…
H
Hur gick det med ytterligare utgrävning, ligger det fortfarande i planeringen eller blivit av?

H Hobby Bob skrev:
Hur gick det med ytterligare utgrävning, ligger det fortfarande i planeringen eller blivit av?
Det har inte blivit av, än. Men det ligger i fortfarande i planeringen. Det kom ett utbygge på 35 m2, nytt tak på hela huset och en liten knatte emellan, så orket har inte riktigt varit där på sistonde men utbyggnadsdelan är i vart fall förberedd för källare :)

H
B Benga360 skrev:
Det har inte blivit av, än. Men det ligger i fortfarande i planeringen. Det kom ett utbygge på 35 m2, nytt tak på hela huset och en liten knatte emellan, så orket har inte riktigt varit där på sistonde men utbyggnadsdelan är i vart fall förberedd för källare :)
Såg du hade en annan tråd kring utbyggnaden, toppen och steot grattis till knatten!

Angående din första utgrävning, vad hade du för höjd när du började gräva ur? Har själv krypgrund och är sugen på utgrävning även om man läst om att är många som avråder pga jobbet. Det är väl dock det som gör det mer spännande, utmaningen dvs.

H Hobby Bob skrev:
Såg du hade en annan tråd kring utbyggnaden, toppen och steot grattis till knatten!

Angående din första utgrävning, vad hade du för höjd när du började gräva ur? Har själv krypgrund och är sugen på utgrävning även om man läst om att är många som avråder pga jobbet. Det är väl dock det som gör det mer spännande, utmaningen dvs.

Tack! :)
Den dekan jag grävde ur låg under en veranda, så jag hade full stå höjd på den största biten. Det var bara ca 2 meter som var själva krypgrund en och där var ca 60-70 cm fri höjd. Där var det lite kämpigt att gräva innan man fick gjort ett hål man kunde stå nått sådär i

• Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.