Har nu läst igenom ganska många trådar ang krypgrunder, men funderar fortfarande på en del saker... Har alltså en krypgrund under kedjehus drygt 60 kvm. Anticimex gjorde en besiktning nyss där fuktkvoten i blindbotten uppmättes till ca 20%, vilket jag förstår är alldeles för högt. Även anmärkning på att han kunde känna fukt i gruset under väggen där utekranen sitter i förrådet (det rinner förmodligen ner lite vatten ibland). Åtgärd, såklart installation av avfuktare, plast på marken osv. Fick dock känslan av denna gubben att jag inte riktigt litade på honom... Frågade om eventuell påväxt, och visst när jag frågade så hade han förmodligen sett sådan ja :rolleyes: Har även kollat själv men har svårt att bedöma detta. Känner svag "källarlukt" men inte mögel. Så, har bokat en till kontroll av annan firma samt beställt en fuktmätare för att kolla luftfuktigheten. Men min fråga är, om det nu visar sig vara fukt som behöver åtgärdas med en adsorptionsavfuktare - hur akut är detta? Kan det vänta till våren eller senare, eller behöver jag göra det innan vintern (enligt Anticimex behöver detta göras NU:thinking:)? Ska jag mäta luftfuktigheten under en längre period innan vidare åtgärder, och i så fall under hur lång tid? Det handlar såklart om att detta kan bli ganska dyrt (har fått ett par prisförslag, ligger runt 40 000...) så jag vill inte ut med massa pengar nu som inte är nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.