Hej,
Har en krypgrund på ca 30m2 med en del berg. På fotot ser ni att det är utlagt enklare trädeck i en del av krypgrunden. Min tanke är (efter att jag röjt ut grill o dyliga grejer) att ha kvar trädecket och plasta in marken med plast och därefter slänga in en avfuktare. Jag förstår att alla säger att allt organiskt material först ska bort, men då har jag många m3 att fylla igen med makadam för att täcka igen hålet under trädecket. Vad är det värsta som kan hända om jag har trädecket kvar och plast ovanpå? Gissar att det inte finns ngt värde i att klä in delar av marken med plast men lämna delar utan?
Har en krypgrund på ca 30m2 med en del berg. På fotot ser ni att det är utlagt enklare trädeck i en del av krypgrunden. Min tanke är (efter att jag röjt ut grill o dyliga grejer) att ha kvar trädecket och plasta in marken med plast och därefter slänga in en avfuktare. Jag förstår att alla säger att allt organiskt material först ska bort, men då har jag många m3 att fylla igen med makadam för att täcka igen hålet under trädecket. Vad är det värsta som kan hända om jag har trädecket kvar och plast ovanpå? Gissar att det inte finns ngt värde i att klä in delar av marken med plast men lämna delar utan?
Om du plastar in trädäcket och har fukt underifrån kommer det nog att mögla och lukta. Vissa menar även att risken för svamp ökar.
Om du ska ha en avfuktare och lämnar delar utan plast kommer den nog att få arbeta extremt mkt mer med att även avfukta marken utan plast.
Om du ska ha en avfuktare och lämnar delar utan plast kommer den nog att få arbeta extremt mkt mer med att även avfukta marken utan plast.
T Tennis-star skrev:
Rädd för precis det svaret.... Kan man beställa lastbil med rör så de kan leverera in makadam rakt ner i hålet... Sjukt drygt att handdra säkert 15m3 makadam från uppfart till krypgrund...
Ja absolut. Sök tex på torrsugning, dom kan oftast vända på sugen å blåsa in makadam. Ganska dyrt dock, men går fort.D daho80 skrev:
Min tanke är bara att mäta fukten samt att ev fylla igen delen där jag inte har berg men jord med makadam. Men man blir ju lite nojig med allt man läser kring krypgrund...Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur rensa krypgrund från organiskt material?
Grund & Markarbeten -
Organiskt material i krypgrund - aldrig acceptabelt?
Grund & Markarbeten -
Utrensnig av organiskt material från krypgrund.
Fritidshus -
Organiskt material i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Kan inte få bort allt organiskt material i krypgrund
Grund & Markarbeten