25 121 läst ·
113 svar
25k läst
113 svar
Krypande bebis (snart) och kass (?) el
Ett förtydligande om du inte redan har koll på det. En jordfelsbrytare kräver inte att du har jord så du behöver inte dra om någon el alls för att installera en jordfelsbrytare då den bara använder fas och nolla. Ett lättförståeligt missförstånd då det heter JORDfelsbrytare, men den har inget med jorden att göra förvirrande nog. Sen är jag bara en glad hemmapulare så jag överlåter till någon annan här att förklara exakt hur jordfelsbrytaren fungerar om du inte redan vet och vill lära dig mer om det. 
Sätt en ojordad förgreningssladd i de uttag ni använder mycket och ställ om möjligt någon tung hylla eller liknande framför uttaget. Övriga uttag kan du ha ett nödanvändningskit till om ni skulle behöva. Men som flera här har skrivit skulle jag se till att först byta uttagen mot moderna ojordade uttag. Känner du dig tillräckligt säker på vad du gör så får du göra det själv och annars borde det inte kosta många kronor att få en elektriker att göra jobbet.
Sätt en ojordad förgreningssladd i de uttag ni använder mycket och ställ om möjligt någon tung hylla eller liknande framför uttaget. Övriga uttag kan du ha ett nödanvändningskit till om ni skulle behöva. Men som flera här har skrivit skulle jag se till att först byta uttagen mot moderna ojordade uttag. Känner du dig tillräckligt säker på vad du gör så får du göra det själv och annars borde det inte kosta många kronor att få en elektriker att göra jobbet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
Elprylarna har blivit avsevärt bättre, men de (2) uttag som visas är inte bra ur ett säkerhetsperspektiv.S Stefan1972 skrev:Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
När det gäller olyckor kommer jag tänka på Hasse Alfredson, deras son lyckades trycka in banankontakterna som fanns på bandkabel till små inomhus-antenner i ett eluttag, det slutade inte lyckligt.
Precis, Mats Alfredsson (4-5 år ung) dog.
Petskydd på uttagen tycker också jag är det viktigaste, särskilt när det är barn med i bilden.
Så blockera de farliga uttagen, sätt gärna en liten grendosa, som har petskyddade uttag i vägguttaget och blockera sen på något vis detta arrangemang från att avlägsnas.
Eller köp några nya uttag och byt ut. Hjälp fås från forumet om behov föreligger.
Skicka upp lite bilder och för en dialog, så kommer denna bit ordna sig.
Petskydd på uttagen tycker också jag är det viktigaste, särskilt när det är barn med i bilden.
Så blockera de farliga uttagen, sätt gärna en liten grendosa, som har petskyddade uttag i vägguttaget och blockera sen på något vis detta arrangemang från att avlägsnas.
Eller köp några nya uttag och byt ut. Hjälp fås från forumet om behov föreligger.
Skicka upp lite bilder och för en dialog, så kommer denna bit ordna sig.
Ett enkelt och billigt sätt att "blockera" uttag är att köpa IKEA:s skydd. Tror de finns bland de flesta hus med småbarn som kryper eller lärt sig gå. Kom ihåg att spara ett skydd för att få ut de andra.
https://www.ikea.com/se/sv/p/patrull-petskydd-vit-20098963/
https://www.ikea.com/se/sv/p/patrull-petskydd-vit-20098963/
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Är det här ett stort problem i Sverige? Barn som springer runt med två spikar och petar in dom i uttaget? Det finns nog en halv miljon lägenheter med gamla taskiga uttag som dom på bilden. Jag har aldrig hört att nått barn skulle ha varit där och petat så det fick en kyss. Det måste vara tusentals gånger större risk att man får en stöt ifrån trasig elektronik.
Klart man vill det ska vara tryggt men jag tycker risken överdrivs nått helt otroligt.
Klart man vill det ska vara tryggt men jag tycker risken överdrivs nått helt otroligt.
Ja, sannolikheten är väldigt liten.S Stefan1972 skrev:Inte för att jag vill förringa farorna med el men hur många olyckor sker det egentligen med små barn och rena uttag där de på något vis fått in nåt ledande i uttaget? Jag har själv aldrig petsäkrat nåt och kan inte påstå jag sett nåt hos de jag känner heller så är det egentligen mest skrämselpropaganda att allt ska skyddas in i minsta detalj? Barn kan ju även gnaga sönder sladdar men ingen drar dem i rör efter golv? Man ser ju fler barn som tuggar på allt möjligt än stoppar metallpinnar i kontakter iallafall........
Men konsekvenserna är fruktansvärda.
Jag har svårt att tro att jag skulle kunna förlåta mig själv om ett barn dör på grund av en sak som jag skulle ganska enkelt (och billigt) kunna ha förhindrat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
ja visst kan jag hålla med om det men barn som tuggar på kablar då?lnilsson skrev:
tommib skrev:
I stort sett inget. De flesta apparater man har i hemmet idag är dubbelisolerade, dvs de är inte beroende av jord för felskydd. Du ser om en apparat är dubbelisolerad på stickproppen, som är av den platta sorten "Europlugg" eller en rund helgjuten stickpropp med jack där jordblecken ska sitta (CEE 7/17, vanlig på dammsugare och hårtorkar som drar mer än 2,5 A). Du kan också leta efter dubbelkvadratsymbolen på apparatens typskylt.
Om du har saker som ska jordas så är det ett mindre problem så länge rummen inte har något med jordpotential, man kan helt enkelt inte få en stöt eftersom det inte finns någonstans att leda strömmen. Ändock kan det vara bra att undvika saker med jordade kontakter eftersom denna "isolerade miljö" kan ha satts ur spel. Vissa jordade saker, framför allt stationära datorer med switchade nätdelar, kan få en potential på skalet om de inte jordas via störskyddskondensatorer. Detta ska inte vara farligt men kan vara obehagligt.
Det farligaste felfallet är att lille Nils tar två spikar och kör in i hålen på ett eluttag. Varken jordfelsbrytare eller säkring skyddar mot det felet, därav petskydden som är det absolut viktigaste.
Kan bara instämma. Jag har satt ett par billiga uttag i taken på källaren som används till en frysbox och ett kylskåp. Med andra ord så drar jag i princip aldrig ur kontakten eller nyttjar uttagen till något annat. MEN, de uttagen är krångligare och montera och skulle jag behöva använda dem regelbundet skulle jag bli tokig. Hade jag gjort om samma installation idag hade jag nog ändå valt Schneider eller Elko eller liknande.lnilsson skrev:
Jag rekommenderar att köpa kvalitetsuttag (elko, schneider, ABB etc.), dom:
- Kostar inte så mycket mer (50-100kr mer)
- Är robustare.
- Har även ett visst skydd även om kåpan lossnar (petskydden sitter i uttaget, inte i kåpan, skruvarna sitter i djupa hål, har man snabbanslutning går det knappt alls att komma åt strömförande delar). I och för sig inte så sannolikt att kåpan lossnar, men det kan ju hända att man tappar nåt på dom, eller stöter i dom när man flyttar möbler etc.
- Är mycket lättare att montera, både för elektriker och lekmän, mindre risk för att det blir fel eller glappkontakt.
- Är mycket lättare att sätta i stickproppar i. Själv blir jag vansinnig om man är stressad och det krånglar att sätta i en stickpropp.
Jag har bytt ut alla uttag hemma till kvalitetsuttag, inte värt att spara några kronor för att bli frustrerad...
Edit: Billiga dåliga uttag enligt min erfarenhet är Biltema, Rutab (På jula), Cotech (Clas Ohlssons egna märke, men dom har Elko också), Byggmax billiga uttag (Men dom har bra schneider uttag där också), Malmbergs samt no-name uttag.
Nån kanske har fler förslag på bra uttag samt erfarenhet av dåliga uttag?
Vissa saker kan man snåla in på när det gäller huset, detta är dock fel område.
Det första steget är att installera jordfelsbrytare. Då bryts strömmen omedelbart om någonting sticks in i kontakten till exempel. Till detta petskydd som är en enkel åtgärd.
Hej Nils MammaElleH skrev:
Hej,
Som rubriken antyder har vi ett problem - en liten Nils som snart börjar krypa i ett hus med delvis gamla elinstallationer. (Om någon "eldat upp sig" redan här och tänker JÄVLA FÖRÄLDRAR, så lugna er, vi ska åtgärda det som behövs) Vi behöver bara lite goda råd först!
Det första problemet är att vi tyvärr inte kan tillräckligt om el för att bedöma hur farliga uttagen är - räcker det att köpa petskydd? Nr 2 och 3 sitter dessutom lite löst, inte så att de går att dra loss, men tillräckligt för att vi ska känna oss obekväma.
[bild]
Det andra problemet är att vi fått ett åtgärdsförslag från elektriker på "vi är under 50 000 kr". Det är egentligen inte själva beloppet som är problemet, det får ju kosta att få ordning på elen om det behövs och vi vill absolut inte ta några risker, men problemet med att anta åtgärdsförslaget är att vi står inför en större renovering av huset (men den blir inte av före Nils börjar krypa) och vi vill inte gärna betala 50 000 kr nu, om vi sedan behöver göra om delar av arbetet igen.
På ritningen nedan har jag markerat elcentralen (stjärna), uttag 1 (bilden längst t vänster, gröna kryss) och uttag 2 och 3 (bilden mitten/t höger, blåa kryss). I övriga rum har vi bättre uttag, alternativt uttag långt över Nils-höjd. I den förestående renoveringen kommer vi inte att renovera matrummet (rummet med blåa kryss) och rummen till höger om det, men alla rum som på ritningen har beige golv, där vi bl.a. kommer att riva några väggar och innertak m.m. Tanken var dock att dra om all el i huset i samband med renoveringen.
Min farhåga är att den dragningen från elcentralen som elektrikern i så fall ska göra nu kan påverkas av renoveringen i hall/kök och att vi då kommer att få dra om delar av det en gång till. Tilläggas kan ju att det bara är ett av de blåa kryssen som vi använder regelbundet och måste använda, resten av uttagen skulle vi kunna klara oss utan tillfälligt.
[bild]
Jag ska också tillägga att "under 50 000 kr" inkluderade omdragning av all el (uttag, brytare, taklampor (ev flytt av något taklampsuttag)) i matrummet och rummen till höger om det (det finns ett uttag i sovrummet också som inte är markerat med kryss), och fixa så att det blir jordat. Det inkluderar också byte av elcentralen (gammal med proppar till en med automatsäkringar) eftersom vi inte har jordfelsbrytare och elektrikern då tyckte att det var bättre att byta ut hela. Inkluderar även ett inledningsskydd mot åska (överspänning?) monterat där elen kommer in på fastigheten.
Är det någon här som har råd? Hur hade ni gjort?
Hälsningar från Nils mamma
Om man inte är säker vad man får och inte får att göra hemma (inom el) så kan man gå in på Elsäkerhestsverkets hemsida och ladda ner en broschyr, där finns förklaringar/bilder hur man byter uttag/tryckknappar: Lennart
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/elsakerhetspocket/
R
Räcker med en spik när det inte är petskydd i uttaget.F Finndjävel skrev:Är det här ett stort problem i Sverige? Barn som springer runt med två spikar och petar in dom i uttaget? Det finns nog en halv miljon lägenheter med gamla taskiga uttag som dom på bilden. Jag har aldrig hört att nått barn skulle ha varit där och petat så det fick en kyss. Det måste vara tusentals gånger större risk att man får en stöt ifrån trasig elektronik.