7 333 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Krympa mässingsplåt!
Som grädde på moset, ska du få lite varningsord om användandet av silverlod. Silverlod kan innehålla legeringsmetallen Kadmium för att göra smältan mera lättflytande. Att använda kadmiumlegeringar i utrustning för matlagning eller i skarvning av vattenrör är förbjudet, förr gjorde man det, numera är kadmium ersatt av andra metaller. För många år sedan drabbades Japan av något som kallades SMON-katastrofen. Japanerna hade ätit fisk som förgiftats av kadmiumhaltiga utsläpp och även läkemedel som innehöll kadmiumföreningar. Det var i och med detta som man kom på kadmiums farlighet. Det yttrade sig som nervskador och fosterskador med missbildningar som följd.
Kadmium: ja det låter inte kul.. Jag har köpt mitt lod på Rinkaby Rör ett VVS bolag så då är det nog ok. för vad jag förstår så är lodet ok för att löda inkommande vattenrör med. Det dom har är Fosforkopparlod med 2% silver ca 700°C
Det här silverlodet som innehåller kadmium, kan du använda till allt som inte har med mat och vatten att göra. Har du gammalt lod bör du inte hålla näsan precis över lödstället. Flussmedlet ger ju också ifrån sig skadliga gaser oavsett vilket lod du använder.
Jo jag satt och lödde kretskort under många år och har fått problem med den handen där jag höll lödtennet och på den sidan av ansiktet som var närmast. Jag blir alldeles torr och huden flagnar. Det var ju ångorna från flussmedel och vanligt lödtenn innehåller ju även bly.
Jag har en annan fråga. Det handlar inte så mycket om mässing utan snarare idé.
På bilden visar jag hållaren för bidéduschen, slitsen fram skall vara ca 25mm men jag behöver sko den på något sätt så jag inte repar duschhandtaget när jag hänger dit den. Funderade på om man skulle bocka ca 3mm mässingstråd och löda fast runt kanten och sen ta teflonslang som man slitsar upp och trär på. Men jag är osäker på om man får det att bli snyggt. Kan ni bidra med några idéer??
På bilden visar jag hållaren för bidéduschen, slitsen fram skall vara ca 25mm men jag behöver sko den på något sätt så jag inte repar duschhandtaget när jag hänger dit den. Funderade på om man skulle bocka ca 3mm mässingstråd och löda fast runt kanten och sen ta teflonslang som man slitsar upp och trär på. Men jag är osäker på om man får det att bli snyggt. Kan ni bidra med några idéer??
Lödtenn för kretskort innehåller inte särskilt aggressiva flussmedel, det är mest hartser som flyter ut och skyddar komponenter och kort från oxidbildning vid uppvärmningen. Lödtennet innehåller mest bly som inte är nyttigt att komma i kontakt med, men det finns verktyg som har en liten rulle som tennet är upprullat på och man matar fram med en liten trissa. Men sedan är det ju med det där att man stoppar fingrarna i mun eller petar sig i näsan utan att tänka sig för. Jag har gjort likadant. Sedan finns ett men till, du kanske använde fel tenn som var avsett till annan lödning, ex-vis bleckplåt/mässing/koppar, dom tennerna innehåller zinkklorid och kan ha ett överskott av saltsyra. Zinkklorid framställdes förr på så sätt att man tillsatte ren zink till saltsyra, då fick man en mättad lösning med vatten som biprodukt som kallades släckt saltsyra. Det där med hartserna som jag först nämnde, det blir ju rök som man inandas, det är inte nyttigt heller, jämför tobaksrökning.Krillew skrev:
Nej jag satt ock lödde professionellt så det var riktigt lödtenn med silver. Jag tror det var röken från flussmedel som ställde till det, med min hand och ansiktet. Problemet är där lödröken kom åt. Även om det inte är så aggresivt så tar det i alla fall bort oxid på koppar.
Tror inte du kommer att lyckas något vidare med teflonslangen, den är lite för hård, du kommer att få ungefär samma problem som med plåten, vart ska materialet ta vägen? Kanske om du skär på längden först och sedan snitt tvärs med några mm emellan men jag tror inte på det heller.Krillew skrev:
Jag har en annan fråga. Det handlar inte så mycket om mässing utan snarare idé.
Kanske silikonslang den är mjukare, fast den kommer väl inte sitta kvar. Om man skall ta en skärbräda i plast 10mm tjock ta upp en slits som är 25mm och sen ca 10mm bred som man sågar ett spår i runt om så man kan skjuta ner den så plåten går in i spåret. Nu är kanske inte en skärbräda det snyggaste materialet. Om man skulle ta plexiglas så blir det genomskinligt. Nu är kanske plexi är lite onödigt hårt.. hummm.... Kabelgenomföring..??
Kanske om du hittar rundstav i plexi som du värme bockar som ett u först och sedan sågar ett spår i på utsidan av u et. Men plexi har en viss benägenhet att bilda småsprickor inuti när man böjt det. Men det finns andra genomskinliga kvaliteer. Namnet Lexan dök upp.Krillew skrev:
Kanske silikonslang den är mjukare, fast den kommer väl inte sitta kvar. Om man skall ta en skärbräda i plast 10mm tjock ta upp en slits som är 25mm och sen ca 10mm bred som man sågar ett spår i runt om så man kan skjuta ner den så plåten går in i spåret. Nu är kanske inte en skärbräda det snyggaste materialet. Om man skulle ta plexiglas så blir det genomskinligt. Nu är kanske plexi är lite onödigt hårt.. hummm.... Kabelgenomföring..??
Nu har du nog förväxlat smältpunkt och kokpunkt för Zn. Smältpunkten för ren Zn är mycket riktigt ca 420 °C, men när man legerar med Cu kommer smälttemperaturen att stiga. Jag gissar att Zn-halten i mässingen i fråga är ca 35 %. Se fasdiagram nedan:V vedklyv skrev:Rödglödgar du mässing kommer du att avzinka den, zinken kommer att försvinna i form av ånga över 420 grader, det går, men du kommer att få en annan färgton som kommer att gå åt kopparhållet på plåten, den blir också mjukare. Att värma med en svetsbrännare ger en ojämn uppvärmning även om du håller lågan i rörelse, då kan du få nya spänningar i plåten. Om jag vore i ditt ställe, skulle jag försöka pressa plåtkanten utanför "rillan". i ett lite större område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev en skärbräda ca 6mm tjock, Funkar ganska så bra ev. att jag måste limma den på plats för att den inte skall lossa. Skall jämna till den lite sen funkar det nog. Tröttnar jag så får jag göra en i annat material.
Jag kan hålla med om att diagrammet på ett bra sätt beskriver de olika faserna hos mässing vid olika temperaturer och olika inblandning av Zn. Men det motsäger inte mitt påstående om att avzinkning skulle ske redan vid en temperatur av 420-430 grader. Luftens syre, är väl här den stora boven som går i förening med zinken och bildar zinkoxid som blåses bort av lågan. Ju varmare ju större avzinkning.mattiasp skrev: