Byggahus.se

Krympa mässingsplåt!

1. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Tjaa...-det är ett vanligt fasdiagram, ett mer eller mindre dagligt arbetsredskap för mig de senaste 25 åren. Om din erfarenhet säger 420-430 grader så är väl det så. Jag är inte övertygad av din beskrivning av mekanismen, men det får stå för mig, och jag tänker inte argumentera. Det är inte det minsta viktigt i den här kontexten.

2. V
    Medlem · Nivå 7
    Ja det blev ju en utvikning från den ursprungliga tråden.

• Laddar…
  3. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    När man värmer på med ca 700°C som jag gör så får man ju en viss färgskillnad men den går inte så djupt ner i materialet utan det räcker med en smärgelduk för att få bort missfärgningen. Nu värmer jag ju fort med hög temp och låter det sen svalna.
    Nu tycker jag det är viktig information som ni kommer med. Jag startade tråden för att få lära mig mer om att bearbeta mässing.

Ja tråden handlar om krympning av plåt, växelvis värma och kyla har funkat ganska så bra. Jag har även krymptrissor till falsmaskinen men jag vill ju få till en snygg yta och inte gömma allt bakom sprutspackel och lack. Mässing är ju lite besvärligt för det blir sprött när man bearbetar. Vanlig stålplåt är ju lite mer förlåtande, där kan man banka på en hel del. Visst man får ju även problem med stålplåt vid uppvärmning där förlorar man kolet.

4. V
    Medlem · Nivå 7
    Det där är ett konstverk, så det ska inte behöva gömmas bakom spackel och färg som en miljontillverkning från Kina.

• Laddar…
  5. V
    Medlem · Nivå 7
    Smärgelduk var väl lite att ta i, använder du polervax och lumpskiva eller rubbing och bilpolish som slutkläm.

6. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Ja jag använder polervax och lumpskiva.. :) Men när man hårdlöder så bränner man även fast flussmedlet och det är ganska så svårt att få bort, går fortast med smärgel och sen polerskiva + vax. Jag har även
    polerat upp mina mässingskopplingar.. Dom 4 till vänster har jag kört lumpskiva på. Jag vill ju inte gå fram med kromade grejer till burken jag gör utan det skall bli lite X-tra. Det blir även mässingshållare för rören, det syns en på bild, den skall också poleras.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCN7351b.jpg

7. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCN7976.JPG

Jag provade att sätta burken på plats. Det blir lite annorlunda. Den är inte inkopplad ännu men inom en snar framtid bör det vara klart. Bidé dusch lite special.. Skall kopplas in på rören till duschen, jag köpte mässingsrör jag blev tvungen att ta några lödskarvar i koppar till takduschen. Väggar och golv är kalkputsade, creatina heter det.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 14
    "Attention to details" — gillar det!

Snyggt jobbat!
    //Ronnie

9. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Tack Ronnie! Tanken är att det skall se ut som om det kommer från nån basar i Maroco eller nått..
    Originalet till creatina som vi har på golv o väggar heter tadelact och kommer just från Marroco.

• Laddar…