Hej!
Vi är i slutfasen av att planera vårt kommande husbygge och kvar återstår Bad 1 - "huvudbadrummet" som främst är till för oss föräldrar och gäster (barnen har ett eget). Nedan är endast grova skisser från vår egen 3D-ritning men beståndsdelarna ser i nuläget ut som.
Hans Grohe - Dusch
Purus - Golvbrunn (tile insert)
Ifö - vägghängd WC med inbyggd cistern
Westerbergs - badkar
Hans Grohe - karblandare (som monteras på avställningshylla vid badkarets kortkant)
Vedum - kommod (4 lådor) och spegel (båda 150cm)
Pax - handdukstorkare (el)
Om någon har kommentarer eller tips på antingen planlösningen av badrummet eller våra planerade detaljer tar jag hemskt gärna emot det - tack på förhand!
/Fredrik
Vi är i slutfasen av att planera vårt kommande husbygge och kvar återstår Bad 1 - "huvudbadrummet" som främst är till för oss föräldrar och gäster (barnen har ett eget). Nedan är endast grova skisser från vår egen 3D-ritning men beståndsdelarna ser i nuläget ut som.
Hans Grohe - Dusch
Purus - Golvbrunn (tile insert)
Ifö - vägghängd WC med inbyggd cistern
Westerbergs - badkar
Hans Grohe - karblandare (som monteras på avställningshylla vid badkarets kortkant)
Vedum - kommod (4 lådor) och spegel (båda 150cm)
Pax - handdukstorkare (el)
Om någon har kommentarer eller tips på antingen planlösningen av badrummet eller våra planerade detaljer tar jag hemskt gärna emot det - tack på förhand!
/Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag gillar inte planlösningen. Du har duschen vid dörren, vilket gör att någon som vill gå på toa efter att någon duschat måste klafsa förbi på ett blött golv. Jag hade också tittat på möjligheten att dela upp badrummet så att toa, dusch och handfat kommer i olika avdelningar. Då kan en person duscha och någon annan gå på muggen ifred samtidigt.
Tack för svar @pelpet men jag tror du har missförstått planlösningen. Duschen är ju längst in i rummet och badkaret (vilket ju förmodligen kommer utnyttjas sparsamt) är närmast dörren. Med den här planlösningen ser jag inga problem att en duschar/torkar av sig och en person sitter på toa samtidigt =)
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag hade bytt plats på badkaret och handfaten så man får en torr del närmast dörren och en blöt del längst in.
@Gnagare i Bajenhöjden: Tänker du ungefär som på bilderna nedan? Badkaret kommer ju inte utnyttjas så ofta och jag gillar tanken att kunna ha samma/en längre avställningshylla till WC som till badkars-karet. Dessutom tycker jag det är prioriterat att ha kommoden (och inte badkaret) nära fönstret - badar gör man ju primärt på kvällen/när det är mörkt medan kommoden används på morgonen/när det är ljust. Eller tänker jag fel? =)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag skulle helt klart föredra den lösningen om jag bodde där iaf.
Den sista plamlösningen är bäst! Tänk på att om du ha badkar för nära dörr är det stor risk att foder, karm och dörr tar skada av skvätt från badet, kanske rentav även närliggande golvet i hallen om du har otur. Med det sista förslaget blir det även lättare att flytspackla ett bra fall. Byt golvbrunnen mot blucher's väggnära golvbrunn, montera sedan golvrännan. 👍🏼 finns bla att köpa här http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...n-stockholm-mot-vagg-inkl-montageset/p-489716
Men dubbelkolla med röris och plattsättare att de känner sig bekväma att montera denna. Har man gjort det ett par gånger så är den superbra att arbeta med. Noga med höjd och sidledsmåtten!
Men dubbelkolla med röris och plattsättare att de känner sig bekväma att montera denna. Har man gjort det ett par gånger så är den superbra att arbeta med. Noga med höjd och sidledsmåtten!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Feedback på planlösning och placering av fönster
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Feedback på perennrabatt
Trädgård allmänt -
Besiktning - fuktkvot över kritisk nivå i suterrängsplan
Golv -
Feedback och frågor kring installation av hydrofor, fördelare mm
Vatten & Avlopp -
Feedback på framtida FTX-installation