För mig är det kWh/m2 A-temp som visar om huset är energieffektivt. Hur såg ex förbrukningen ut för November och December?

• Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Håller på med en utbyggnad, i Jämtland. Väggarnas isolering är 50 (fasadskivor) + 170 + 70 =290 mm.
Då var det precis så jag klarade kraven för bygglovet. Men då är det väl lite kallare här uppe :)

Jag kan bara hålla med paret om att bygga själv.
Otroligt lönsamt och inte alls svårt om man bara läser på om reglerna!
Boverket och kommunernas hemsidor har de flesta svaren.

Nu jobbar jag heltid och satsar på att bli klar på 2år.
Jag hade säkert kunnat göra det på ett år om ja g tagit ledigt från jobbet. Men vågade inte och det är mycket småsaker man kommer på efterhand att man vill ha så jag ser det som positivt att det tar lite tid.

Deras hus hade nog blivit dyrt om man köpt det nyckelfärdigt så 4milj förstår jag är långt under marknadsvärdet.

De jag känner som har byggt själva har alla fått en värdering som varit mellan 100-250% över satsat kapital.

Appendix Appendix skrev:
Ja. Detta är något som folk faktiskt missar att ta med i kalkylen.
Säg att man tjänar 40.000 (inte ovanligt i Sthlm) så är det motsvarande en 60.000 i månaden som försvinner. Förrutom att ersättningarna i de sociala skyddsnäten sänks under ett par år framåt.

Så i detta fall om det är två inkomster som faller bort kan man schablomässigt räkna att det bidragit med kostnaden till huset med 120*12 dvs 1,44 miljoner.
För 5,44 miljoner får man ändå en hel del hus i Åkersberga.
Då har jag inte ens räknat att man ska bekosta sitt liv i övrigt medans bygget pågår. Där jag tror man nästan kan lägga på 300.000 till för boende och mat och andra utgifter.

Det är dessutom väldigt få arbetsgivare som ser positivt att man "bygger hus" ett år nu när det är brist på arbetskraft. Så då man man säkert lägga på en del i minskad löneökning och sämre karriärmöjligheter.

Ja jag har bakrund som tråkig ekonom men vill även att man ser realistiskt på dessa saker och inte bara "de levde drömmen och jobbade bara med huset i ett år".
Nu är ju inte jag ekonom, men om jag skulle räkna på inkomstbortfall utifrån två löner á 40.000 får jag det till ett bortfall på 56.000 kr/månad (40.000 innan skatt ger ca 28.000 efter, dubbla detta och det blir 56.000) Då blir det 672.000 kr/år istället. Dessutom ser jag inte vitsen med att lägga på kostnader för mat boende och andra utgifter i kalkylen för huset. Äta behöver man ju göra oavsett om man bygger hus eller förvärvsjobbar och hyr en lägenhet.

Sen kommer man till, enligt mig, viktigare frågor. Vad är det som är viktigt i livet och hur mycket är pengar egentligen värt? Att leva sin dröm är väl fantastiskt? Jag lever inte för att jobba och tjäna pengar, jag jobbar för att kunna ha ett meningsfullt liv. Finns det då möjlighet att ta en längre period att leva ut sin dröm är det klart man ska göra det. För vissa är det att bygga hus, andra seglar jorden runt, själv har jag valt att vara hemma några år extra nu när mina barn är små.

• Gilla
wangefors och 11 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nu är ju inte jag ekonom, men om jag skulle räkna på inkomstbortfall utifrån två löner á 40.000 får jag det till ett bortfall på 56.000 kr/månad (40.000 innan skatt ger ca 28.000 efter, dubbla detta och det blir 56.000) Då blir det 672.000 kr/år istället. Dessutom ser jag inte vitsen med att lägga på kostnader för mat boende och andra utgifter i kalkylen för huset. Äta behöver man ju göra oavsett om man bygger hus eller förvärvsjobbar och hyr en lägenhet.

Sen kommer man till, enligt mig, viktigare frågor. Vad är det som är viktigt i livet och hur mycket är pengar egentligen värt? Att leva sin dröm är väl fantastiskt? Jag lever inte för att jobba och tjäna pengar, jag jobbar för att kunna ha ett meningsfullt liv. Finns det då möjlighet att ta en längre period att leva ut sin dröm är det klart man ska göra det. För vissa är det att bygga hus, andra seglar jorden runt, själv har jag valt att vara hemma några år extra nu när mina barn är små.
Ska man vara rättvis ska man räkna med sänkt pension, men annars håller jag med!

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Är budgeten på 4milj för allt, tomt bygglov arkitekt etc etc då är det riktigt bra byggt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag vill likt andra i tråden veta vad el-förbrukningen låg på i november och december. Alltid roligt att jämföra mot min 60-tals villa med bergvärme.

T twoody skrev:
Är budgeten på 4milj för allt, tomt bygglov arkitekt etc etc då är det riktigt bra byggt.
Tjaba japp det är för allt du kan tänka dig.
Tack!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fråga till red.

Är inte 0,31 mer än 0,3?

R Robert-san01 skrev:
Fråga till red.

Är inte 0,31 mer än 0,3?
Tekniskt sett så är det lika. 0.31 avrundas lätt och rätt till 0,3.

L largab skrev:
Tekniskt sett så är det lika. 0.31 avrundas lätt och rätt till 0,3.
Är det avrundat skriver man väl inte ut sista decimalen?

Varför avrunda ? Man brukar ha två decimaler vid täthetsprovning. Såklart är 0,31 sämre än 0,3.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Varför avrunda ? Man brukar ha två decimaler vid täthetsprovning. Såklart är 0,31 sämre än 0,3.
Bara om man förutsätter att 0,3 står för 0,30 och inte redan avrundats från tex 0,33. Det är konstigt att prata om tekniska tal och använda olika många gällande siffror.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Om det föreskrivs 0,1-0,3 så duger 0,33

I min värld så skall passivhus ligga på under 0,30 l/sek/kvm. Och finns inget som föreskrivs om detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.