Hej!
Jag har köpt en kristallkrona som, vad jag kan se, nyligen har blivit renoverad. Från kristallkronan går det två blå och två bruna sladdar, som har sammanfogats till en blå resp brun sladd som tillsammans med jordningen installerats i kontakten. Det kanske är så att någon försökt göra om en "kronokoppling" till "vanlig"?
När jag kopplar i kontakten från kristallkronan i den som är i taket (som endast har två sladdar + jord) så blinkar kristallkronan och slocknar sedan. Jag har försökt fundera på vad problemet kan vara men går bet. Är det så att jag behöver göra om något med elen i kristallkronan, eller är det kanske min strömbrytare som ställer till det, och att jag behöver byta till en "kronkoppling" där? Men då har jag förstått det som att det borde komma ner fyra sladdar + jord från taket?
All hjälp uppskattas. Då jag inte är så kunnig när det kommer till el ber jag om ursäkt för min taffliga beskrivning men hoppas att ni kan förstå. Se bifogade bilder.
Med vänlig hälsning,
Olle
Jag har köpt en kristallkrona som, vad jag kan se, nyligen har blivit renoverad. Från kristallkronan går det två blå och två bruna sladdar, som har sammanfogats till en blå resp brun sladd som tillsammans med jordningen installerats i kontakten. Det kanske är så att någon försökt göra om en "kronokoppling" till "vanlig"?
När jag kopplar i kontakten från kristallkronan i den som är i taket (som endast har två sladdar + jord) så blinkar kristallkronan och slocknar sedan. Jag har försökt fundera på vad problemet kan vara men går bet. Är det så att jag behöver göra om något med elen i kristallkronan, eller är det kanske min strömbrytare som ställer till det, och att jag behöver byta till en "kronkoppling" där? Men då har jag förstått det som att det borde komma ner fyra sladdar + jord från taket?
All hjälp uppskattas. Då jag inte är så kunnig när det kommer till el ber jag om ursäkt för min taffliga beskrivning men hoppas att ni kan förstå. Se bifogade bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning,
Olle
Du har kanske någon form av dimmer?N Nossrep95 skrev:Hej!
Jag har köpt en kristallkrona som, vad jag kan se, nyligen har blivit renoverad. Från kristallkronan går det två blå och två bruna sladdar, som har sammanfogats till en blå resp brun sladd som tillsammans med jordningen installerats i kontakten. Det kanske är så att någon försökt göra om en "kronokoppling" till "vanlig"?
När jag kopplar i kontakten från kristallkronan i den som är i taket (som endast har två sladdar + jord) så blinkar kristallkronan och slocknar sedan. Jag har försökt fundera på vad problemet kan vara men går bet. Är det så att jag behöver göra om något med elen i kristallkronan, eller är det kanske min strömbrytare som ställer till det, och att jag behöver byta till en "kronkoppling" där? Men då har jag förstått det som att det borde komma ner fyra sladdar + jord från taket?
All hjälp uppskattas. Då jag inte är så kunnig när det kommer till el ber jag om ursäkt för min taffliga beskrivning men hoppas att ni kan förstå. Se bifogade bilder.
[bild] [bild]
Med vänlig hälsning,
Olle
Det är väl en krondimmer du har. Dessa kräver att du belastar ”kanal A” före du belastar ”kanal B”. Du kan alltså inte ha last ansluten till den högra knappen om du inte har något på den vänstra. Det kan också bero på vilka ljuskällor/lampor som sitter i ljuskronan. Ta kort.
Tack för alla snabba svar. Den högra knappen går till en annan taklampa i samma rum. Såhär ser kronan ut (om det var det som du menade Johan456). Om jag tar ut några lampor så lyser några av de kvarvarande svagt. Menar ni att det finns en dimmer i själva kontakten som jag kan koppla bort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,
Som ni trodde så hade jag helt enkelt fel lampor i. Tyvärr verkar två lampor vara trasiga men man kan ju inte få allt här i världen. Kanske lämnar in den någon gång men nöjd över att den funkar trots allt. Tack för all hjälp!
Som ni trodde så hade jag helt enkelt fel lampor i. Tyvärr verkar två lampor vara trasiga men man kan ju inte få allt här i världen. Kanske lämnar in den någon gång men nöjd över att den funkar trots allt. Tack för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tilläggas att dimmern du har är avsedd för glödljus och konventionell transformator. Det ska alltså inte fungera till LED men kan mycket väl göra det, dock kan du få problem med flimmer osv. Det kan också vara en sådan som detekterar lasttyp. Så när du bytt ljuskällor kan du prova att göra dimmern spänningslös genom att ta ur säkringen till den aktuella gruppen i några sekunder.
Klicka här för att svara

