14 440 läst ·
191 svar
14k läst
191 svar
Krismöte om bostadsbyggandet och byggbranschen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Jag tycker att ingen ska behöva ha gängkriminella där de bor utan att de ska vara bakom lås och bom. Så om du kallar att separera någorlunda laglydiga och kriminella genom att sätta den senare gruppen i fängelse för segregation så är det riktigt. Däremot att blanda låg- och höginkomsttagare i ett kvarter har jag inget alls emot. Men att införa marknadshyror medför att det bara blir höginkomsttagare i innerstan och närförorter vilket jag inte alls ser som positivt. Barn behöver möta barn med andra bakgrunder i t.ex. skolan för att förstå sin omvärld och kunna bemöta andra med respekt oavsett bakgrund..A Anders_Nilsson skrev:Du vill garanterat också ha segregation. Kan inte tänka mig att du vill ha gängkriminella i ditt hus eller att källarförtådet görs om till bordell (synen som mötte min mamma när hon skulle ner i källarförtådet, visserligen inte pågående akt men ändå) eller att det sker inbrott hela tiden (mamma har blivit av med allt av värde i sitt källarförråd.
Huset på fleminggatan borde i min mening sprängas omedelbart (utan folk i givetvis) vidrig byggnad. De putsade fasaderna i st eriksområdet smälter in betydligt bättre än betongklumpar eller andra nybyggenBirgitS skrev:
Smälter in perfekt?
När det här är ett hus mittemot på Fleminggatan:
[bild]
och inne på området finns dessa gamla hus:
[bild]
Medan 90-talshusen ser ut t.ex. så här:
[bild]
[länk]
Med fuskspröjsar, helglasade franska balkonger etc. som gör att det tydligt avviker från hus från 20-talet.
Nej, det avviker tydligt från all annan bebyggelse på Kungsholmen.
Detta är däremot 20-talshus på Kungsholmen:
[bild]
Någon som tycker det är likt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Nu tycker ju jag att mycket i St Eriksområdet är just fult därför att det blandar stilelement så friskt att det börjar likna en parodi.Clarken37 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Nej, St Eriksgatan smälter inte alls in i sin omgivning utan är väldigt avvikande med eller utan HSB-huset.Clarken37 skrev:
Edit: Ska förstås vara St Eriksområdet.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Jag kan hålla med dig, men så fort du ställer krav på skötsamhet pratar du i praktiken om den övre halvan av samhället. Sverige består numera inte bara av troende socialdemokrater.BirgitS skrev:
Jag tycker att ingen ska behöva ha gängkriminella där de bor utan att de ska vara bakom lås och bom. Så om du kallar att separera någorlunda laglydiga och kriminella genom att sätta den senare gruppen i fängelse för segregation så är det riktigt. Däremot att blanda låg- och höginkomsttagare i ett kvarter har jag inget alls emot. Men att införa marknadshyror medför att det bara blir höginkomsttagare i innerstan och närförorter vilket jag inte alls ser som positivt. Barn behöver möta barn med andra bakgrunder i t.ex. skolan för att förstå sin omvärld och kunna bemöta andra med respekt oavsett bakgrund..
Sann integration innebär att du bor med ett genomsnitt av befolkningen. Fundera på om du verkligen vill det. Jag vill det inte.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det där var iof smakfullt om man jämför med husen längs Norra Stationsgatan. Nu bryr jag mig inte då det inte finns gamla hus där. Fast synd man inte kan bygga vackrare samt de rev det gamla klocktornet för att bygga skitenBirgitS skrev:
Smälter in perfekt?
När det här är ett hus mittemot på Fleminggatan:
[bild]
och inne på området finns dessa gamla hus:
[bild]
Medan 90-talshusen ser ut t.ex. så här:
[bild]
[länk]
Med fuskspröjsar, helglasade franska balkonger etc. som gör att det tydligt avviker från hus från 20-talet.
Nej, det avviker tydligt från all annan bebyggelse på Kungsholmen.
Detta är däremot 20-talshus på Kungsholmen:
[bild]
Någon som tycker det är likt?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Även om sossarna och vänstern är värst i frågan så är inte högern mycket bättre. M tex är helt rabiata, vart enda detaljplan ska ignoreras och alla grönområden byggas bort.Clarken37 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vad räknar du Haga-parken som? Djurgården? VanadislundenClarken37 skrev:Jo men Stockholm står ut mot andra storstäder med helt enorma grönområden precis vid tullarna. Hela Sverige år knappt bebyggt. Vi måste inte hålla sådana enorma områden obebyggda nära stan. Det gör istället att det byggs en massa långt bort, typ Åkersberga, och så blir det ett jäkla trafikkaos med bilar
Var ska vi innerstadsbor jogga och få komma ut lite om inte i dessa gröna oaser?
Det löser man åtminstone här i Uppsala med att socialtjänsten står för hyran och merparten av alla nybyggda hyresrätter innehas av bidragstagare.BirgitS skrev:
Jag tycker att ingen ska behöva ha gängkriminella där de bor utan att de ska vara bakom lås och bom. Så om du kallar att separera någorlunda laglydiga och kriminella genom att sätta den senare gruppen i fängelse för segregation så är det riktigt. Däremot att blanda låg- och höginkomsttagare i ett kvarter har jag inget alls emot. Men att införa marknadshyror medför att det bara blir höginkomsttagare i innerstan och närförorter vilket jag inte alls ser som positivt. Barn behöver möta barn med andra bakgrunder i t.ex. skolan för att förstå sin omvärld och kunna bemöta andra med respekt oavsett bakgrund..
Ditt grannhus är ju så otroligt vacker. Där kan jag tänka mig ett skits en hel del där det inte bör skitasAndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Då har vi olika erfarenheter, jag känner t.ex. undersköterskor som är skötsamma. Även en majoritet av befolkningen i miljonprogramsområdena är skötsamma.A Anders_Nilsson skrev:
Det har Sverige aldrig gjort.
Att bygga fult tycker att man med fördel kan ge fullständigt fan i, oavsett var.Clarken37 skrev:
Tror du att byggbolagen tänker "här blir hyrorna höga, här lägger vi extra mycket av vår vinst på utformningen och materialen" och inte "här är hyrorna höga, då kan vi tjäna ännu mer", så kallar jag dig godtrogen.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg