Hej!

Jag har de senaste månaderna ägnat mycket tid åt att forska kring fenomenet "det blir alltid dyrare än man tror när man bygger hus". Jag gillar planering men inte överraskningar så här är en lista över kringkostnader som jag lyckats läsa mig till. Jag behöver hjälp med att fundera på om flera av nedanstående punkter kanske egentligen är samma sak eller inbakat i varandra på något sätt. På min kommuns hemsida (Umeå) nämns inte ens hälften av kostnaderna...

Observera att vi ska stycka av tomt utanför detaljplanerat område och bygga ett hus med totalentreprenad.

Geoteknisk undersökning 8000kr

Avstyckning 30.000kr

Förhandsbesked 25.000

Utstakning 8000kr

Pantbrev 54.000kr

Lagfart 825 kr (tomten är en gåva)

teknisk granskning 15.000kr

Nybyggnadskarta 10.000kr

Bygglov 15.000kr

Start- och slutbesked 5000kr

KA och besiktning 30.000kr

Byggel 30.000kr

Åsikter om de uppskattade beloppen? Är alla punkter ofrånkomliga?

Fiber eller tele a 25000
Altan drygt 1000m2
Gräsmatta/trädgård

Glöm inte heller alla tillval du kommer vilja göra kring el, golv, kök, kakel mm

Tele kommer vi välja bort och fiber finns inte. Vi har aldrig haft hemtelefon, och internet kommer vi köra på 4G. Trädgård och altan får komma vartefter, det är ingenting vi tänker börja med direkt eller låna pengar till.

Däremot har vi andra kostnader som att dra in el (70-80.000) installera trekammarbrunn (50.000) borra efter vatten (70.000) och anlägga väg (70.000?).

Finns det tele i närheten? Dra åtminstone tomrör till anslutningspunkt och till huset så ni eller nästa ägare kan välja att dra in det (skulle tro att det blir lättare att sälja..)

sir_daniel skrev:
Finns det tele i närheten? Dra åtminstone tomrör till anslutningspunkt och till huset så ni eller nästa ägare kan välja att dra in det (skulle tro att det blir lättare att sälja..)
Det finns ingen tele i närheten. Tomrör kan vi ev dra.

Banken kommer antagligen snyta dig på en avgift om du söker lagfart och pantbrev genom dem, kan vara bra att känna till i förväg.

Du har även ev. avgifter kopplat till byggkreditiv och ränta på detta samt ev. försäkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.