36 933 läst ·
46 svar
37k läst
46 svar
Kringgå mäklaren?
Det är aldrig fel att kringgå mäklare. Utgångspunkten för mig är att mäklare är opålitliga lögnare som inte kan ett skit. Jag har hittills inte förlorat något på att ha den inställningen.
Visst kan du det. En mäklare tar bara bra betalt och är endast intresserad av att få ut mesta möjliga.M Maestrof skrev:Hej
Hittat ett hus som jag är mycket intresserad utav.
Det har legat ute som kommande försäljning i cirka 11 månader, och fanns på hemnet förra året sist.
Ringde mäklaren som är borta hela juli, när han kommer tillbaka åker jag iväg och är borta hela augusti.
Jag kommer inte klara av att vänta till september, om huset ens är kvar till dess.
Försökt ringa backup för mäklaren som är angiven i prospektmappen, även hon är på semester.
Är det fult att kontakta säljaren direkt?
Vill inte missa den här chansen, samtidigt så tror jag inte att mäklaren direkt lägger ner jättemycket arbete med denna försäljning då den varit ute ganska länge.
Vad tror ni?
Och om man ska kontakta säljaren, knacka på eller ringa?
Tacksam för råd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Varför blev inte mäklaren nöjd?Å Åsa Öster skrev:
Köpare och säljare gjorde en del av jobbet och mäklaren hade rätt att få betalt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag tycker det är lite fel att kalla mäklaren slö. Mäklare och säljare har ett avtal och har säkert kommit överens om semester. Det är ju dessutom så att säljaren ångrat sig och inte vill sälja, så varför ska mäklaren avbryta sin semester för detta?P Peter787 skrev:
Här ligger ett hus ute som kommande. Det har varit det i 3 år snart. Enligt säljaren så väntar de på att "rätt hus" ska bli till salu och då ska de köpa det, och först då blir deras hus till salu på riktigt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Helt sjukt. Intresset blir ju bara lägre. När man letar hus så känner man igen vissa hus efter ett tag och de där blir man vara irriterad på och förkastar automstiskt, vilket knappast var poängen för säljaren.lilytwig skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Om man ska låna pengar på banken brukar banken kräva att kontraktet är skrivet av en mäklare för att få köpet juridiskt korrekt.M Maestrof skrev:Hej
Det har legat ute som kommande försäljning i cirka 11 månader, och fanns på hemnet förra året sist.
Ringde mäklaren som är borta hela juli, när han kommer tillbaka åker jag iväg och är borta hela augusti.
Jag kommer inte klara av att vänta till september, om huset ens är kvar till dess.
Försökt ringa backup för mäklaren som är angiven i prospektmappen, även hon är på semester.
Vill inte missa den här chansen, samtidigt så tror jag inte att mäklaren direkt lägger ner jättemycket arbete med denna försäljning då den varit ute ganska länge.
M Maestrof skrev:Hej
Vad tror ni?
Tacksam för råd
Vad tror ni?
Tacksam för råd
Som köpare är det ju riskfritt att runda mäklaren. Det är ju säljaren som ”ska” betala mäklaren, som köpare har man inga åtaganden gentemot mäklaren.
Sen om mäklaren faktiskt får betalt är ju en annan sak.
I vårt fall var det säljaren som tog kontakt efter att mäklaren tappat bollen och vi hade tackat nej till begärt pris och hoppat av. Kontraktet skrevs på annat mäklarkontor som bara tog betalt för själva kontraktsskrivningen och mäklaren blev utan provision.
Tror inte att det blev nåt efterspel. Vi hade kontakt med säljaren ett bra tag efter köpet och hörde inget om det.
Kan inte klandra säljaren. Han fick sköta allt runt försäljningen själv, mäklaren gick knappt ens att nå på telefon.
Sen om mäklaren faktiskt får betalt är ju en annan sak.
I vårt fall var det säljaren som tog kontakt efter att mäklaren tappat bollen och vi hade tackat nej till begärt pris och hoppat av. Kontraktet skrevs på annat mäklarkontor som bara tog betalt för själva kontraktsskrivningen och mäklaren blev utan provision.
Tror inte att det blev nåt efterspel. Vi hade kontakt med säljaren ett bra tag efter köpet och hörde inget om det.
Kan inte klandra säljaren. Han fick sköta allt runt försäljningen själv, mäklaren gick knappt ens att nå på telefon.
Du kan absolut kontakta säljaren själv. Säljaren och mäklaren har säkert i sin tur, (brukligt), ett avtal vilket stipulerar mäklarens exklusivitet och ensamrätt, eller inte, vilket innebär att denne kan komma att kunna kräva mäklararvode från säljaren under en viss tid oas vem som säljer huset och fastän mäklaren är på semester. Det är nog av god moral att säljaren vet om att denne kan "åka på" mäklararvode fastän kanske mäklaren inte bidragit i den avgörande affären.M Maestrof skrev:Hej
Vad tror ni?
Tacksam för råd
Gör som du känner med din kontakt, knacka på eller ring, "Just Do It"! Lycka till!
Men tänk om man läste tråden färdigt först innan man svarar. För i så fall hade det framkommit att TS redan har tagit kontakt med säljaren fast den var inte längre intresserad av att sälja....F fredrikrawstone skrev:Du kan absolut kontakta säljaren själv. Säljaren och mäklaren har säkert i sin tur, (brukligt), ett avtal vilket stipulerar mäklarens exklusivitet och ensamrätt, eller inte, vilket innebär att denne kan komma att kunna kräva mäklararvode från säljaren under en viss tid oas vem som säljer huset och fastän mäklaren är på semester. Det är nog av god moral att säljaren vet om att denne kan "åka på" mäklararvode fastän kanske mäklaren inte bidragit i den avgörande affären.
Gör som du känner med din kontakt, knacka på eller ring, "Just Do It"! Lycka till!
Kära nån vad försiktiga ni är, kör på vettja, varför skulle nån bli irriterad för att du är intresserad av deras hus..har jag aldrig hört talas om. Sålde vårat så, sket i mäklaren för han var på semester och tog varken samtal eller mail...BirgitS skrev:
Ringa eller skicka SMS.
Att en helt främmande människa knackar på och frågar om köp av huset kan upplevas som mycket påträngande, särskilt om du råkar göra det när ägaren är upptagen med annat.
Men om du tar en promenad i närheten och ägaren är ute på tomten kan du ju möjligen inleda ett försiktigt samtal över häcken, men då gäller det att vara lyhörd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Så mäklaren valde att inte ta ut någon ersättning alls?Å Åsa Öster skrev:
Då får nog säljaren vara riktigt tacksam, för mäklaren har ju trots allt lagt ner tid och pengar för annonsering etc, vilket väl troligen var så du upptäckte att huset var till salu?
Jag har en bekant som jobbade som mäklare tidigare, dock var det inte fastigheter eller bostadsrätter utan mest lokaler, restauranger etc så han sålde. Det var inte helt ovanligt att folk försökte lura honom genom att göra upp bakom hans rygg, dvs köparen fick köpa för det bud hen lagt, minus halva mäklararvodet (säljare och köpare tänkte dela på pengarna de sparade genom att blåsa mäklaren). Det lönade sig inte...
Hej. Jag och min dåvarande man såg drömhuset med 2000 kvm m tomt mycket centralt i en förort till Sthlm år 2002. Banken hade satt upp en lapp på deras skyltfönster, men glömt lägga ut det på nätet. Vi tog kontakt med säljaren direkt, fick komma på "privat" visning samma kväll, och nästa morgon satt vi på banken och gjorde affär utan budgivning, då säljaren bestämt att det var till oss han ville sälja. Mäklaren blev tydligen skitsur, men det struntade han i. Ex-mannen och jag är fortfarande goda vänner, och han var jätteschysst som lät mig köpa ut honom 2010. Så kan det också gå...Kör! Stort lycka till!M Maestrof skrev:Hej
Vad tror ni?
Tacksam för råd
Ring!M Maestrof skrev:Hej
Vad tror ni?
Tacksam för råd