J jonaserik skrev:
Önskar dig lycka till och hoppas att det går vägen. Det med att säljaren ångrat sig är ingen garanti för att inte sälja. Det kan bero på många orsaker, du kan då kontra med att dom inte behöver batala mäklararvode på kanske 80 kkr och bara det är en morot. Dom får då skatta 30 % på det men blir en skvätt över ändå.
Jo så är det.
Sedan är jag väldigt flexibel och kan tänka mig att flytta in 12 månader framåt. Förhoppningen är att dom går mer på det. Får se vad som händer. Återkommer när det hänt mer
 
  • Gilla
Marko9911 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Om huset ligger som "kommande" så kan jag inte se att mäklaren är problemet. Det är ju säljaren som inte är redo att sälja än, vilket också visade sig vara fallet här.

En grannfastighet låg ute som "kommande" över ett år för att säljarna inte kom till skott. Jag har full förståelse för att mäklaren i det läget gör något mer. De har redan lagt ner tid och pengar för ingenting.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
M Maestrof skrev:
Huset är helt renoverat. Jag själv tycker att huset är värt mer än 500tkr över begärt pris. Men är bara beredd att ge 350tkr över för att fortsätta ha en ekonomisk stabilitet.
Självklart skall man inte låta det hindra sig från att lägga fram sitt bud, men realistiskt sett ringer det en varningsklocka här. Otroligt ovanligt att det är säljaren som ligger i den lägre änden av skalan i sin uppfattning om objektets värde. Bara så man är förberedd på att säljaren kanske tänkt sig ett avsevärt högre försäljningspris än det "begärda priset". Och det sockrade budet i själva verket uppfattas som ett skambud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bara så man är förberedd på att säljaren kanske tänker sig ett avsevärd högre försäljningspris än de "begärda priset". Och det sockrade budet i själva verket uppfattas som ett skambud.
Mäklaren när jag sålde tyckte vi skulle ha ett pris. Jag sa att jag vill ha 50% mer, men mäklaren la ut det på Hemnet som 100% och det sålde för 170%...
 
C cpalm skrev:
Självklart skall man inte låta det hindra sig från att lägga fram sitt bud, men realistiskt sett ringer det en varningsklocka här. Otroligt ovanligt att det är säljaren som ligger i den lägre änden av skalan i sin uppfattning om objektets värde. Bara så man är förberedd på att säljaren kanske tänkt sig ett avsevärt högre försäljningspris än det "begärda priset". Och det sockrade budet i själva verket uppfattas som ett skambud.
Inte omöjligt. Men jag tror inte det.
Huset är i mina ögon värt 5 mkr. Han har lagt ut huset för 4,65 mkr.
Andra hus som är större i samma område går för cirka 5-5,3 mkr.
Jag lägger mkt Värde i att det ligger nära både min bror och min systers hus.
Själv tycker jag att 4,8-5,2 är mer än rimligt för det huset idag. Men det ligger så bra till i min värld, därav vill jag verkligen ha det.
 
  • Gilla
Marko9911 och 2 till
  • Laddar…
T
M Maestrof skrev:
Snackade med säljaren, hann inte ens ta upp en visning. Han sa direkt att dom ångrat sig och inte ska sälja. Tänka avvakta någon dag, sedan erbjuda 350 tkr mer än vad dom lagt den för.
De e fan drömhuset, hoppas det går vägen.
Jag tycker då att du ska ta det genom mäklaren och förklara. Då är ni två som vill att köpet ska gå igenom (för mäklaren vill ju åt provisionen).
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Ringa eller skicka SMS.
Att en helt främmande människa knackar på och frågar om köp av huset kan upplevas som mycket påträngande, särskilt om du råkar göra det när ägaren är upptagen med annat.

Men om du tar en promenad i närheten och ägaren är ute på tomten kan du ju möjligen inleda ett försiktigt samtal över häcken, men då gäller det att vara lyhörd.
En kompis till mig ville ha ett hus. Skrev namn, telefonnummer och viljan att köpa på lapp och la på husets brevlåda. De gjorde en deal direkt. De hade mäklare vid själva köpet dock men blev billigare för båda parter.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har nu erbjudit honom 5 mkr.
Inväntar nu svar :) håller tummarna
 
  • Gilla
  • Wow
Marko9911 och 7 till
  • Laddar…
Jäkla velputtar. Vad är vitsen med att lägga ut som "kommande" om inte tanken är att få till en försäljning inom en månad eller två?
Är det för att de egentligen inte vill sälja men om någon ur familjen Rausing eller annan miljardär skulle vara lite sugen att ge ett herrejösses bud så kan det väl tänkas gå an?

I mina hemtrakter ser jag flertalet objekt som legat ute som kommande i över 3,5 år. Är det till salu eller inte?!?
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S SirKnasen skrev:
Jäkla velputtar. Vad är vitsen med att lägga ut som "kommande" om inte tanken är att få till en försäljning inom en månad eller två?
Är det för att de egentligen inte vill sälja men om någon ur familjen Rausing eller annan miljardär skulle vara lite sugen att ge ett herrejösses bud så kan det väl tänkas gå an?

I mina hemtrakter ser jag flertalet objekt som legat ute som kommande i över 3,5 år. Är det till salu eller inte?!?
Ja det är rätt illa. När man letar hus och set något under "kommande" så är det ju intressant då det kan vara lönsamt, men ligger det för länge så blir det snarast motsatt effekt, när huset väl kommet ut så är man så negativ till det och ser bara problem framför sig. Ska man ut med ett hus som kommande så ska det ut snart!

Mina grannar fick väl en reklamlapp i lådan från någon mäklare och tänkte väl sälja nu när barnen var utflyttade sen länge. Dock tror jag inte de meddelade mäklaren att de nog inte var redo. De hade haft tanken i 10+ år redan enligt en annan granne. De la ut det under "kommande" våren 2020. Det är fortfarande samma ägare som går och småstädar inför försäljning, men nu ligger det inget ute.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Ringa eller skicka SMS.
Att en helt främmande människa knackar på och frågar om köp av huset kan upplevas som mycket påträngande, särskilt om du råkar göra det när ägaren är upptagen med annat.

Men om du tar en promenad i närheten och ägaren är ute på tomten kan du ju möjligen inleda ett försiktigt samtal över häcken, men då gäller det att vara lyhörd.
Knappast i en situation som denna när husägaren mer eller mindre aktivt försöker sälja, men har en slö mäklare.
 
Farstatjej90
Känns ju helt rimligt att bara ringa säljaren, vem ska bli arg? Möjligen säljaren som betalat för mäklartjänst som uppenbarligen inte fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag har köpt hus så, kontaktade mäklaren som ej hade tid att visa huset. Kontaktade säljaren och vi kom överens om pris. Alla nöjda förutom mäklaren. Jag anser inte att jag gick förbi mäklaren, hon hade sin chans men tog den inte. Mitt råd: kör!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nu när vi köpte vårat hus så vart vi tre budgivare. Den första som gav ett bud ringde upp säljaren efter det att vi gett ett dolt bud. Där blev säljaren förbannad för att det inte gick genom rätt kanaler. Det vi gjort med andra hus vi tittade på och precis som du/ni vart ett hus kommande. Vi gick förbi (vart i närområdet) och gav dem ett brev där vi presenterade oss själva om vilka vi var och att vi är väldigt intresserade av ert hus. De ringde faktiskt upp samma dag och förklarade att de hade huset kommande pga de letade själva efter ett större hus. De hade det på kommande för att se intresset för deras hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det blir då lite fusk. Ev. intressenter kan då inte reservera något bud, utan bara säga intresse, som ska tillgodose äagarna i dag om vad som kan komma. Helt fel väg att gå enligt mitt tycke. Antingen säljer men eller inte. I slutändan kan det bli att intressenter inte kommer med bud, när tidsfaktorn kan vara långt borta med kommande i annons, samt hittar något annat objekt och kanske varit köpstarka. Men så är det i fastighetsbrachen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.