Kretskort hållet i hand för Grundfos cirkulationspump, modell up 15, söker ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt kretskort från Grundfos cirkulationspump hålls av en person.
Skapa konto
Var får man tag på dylikt kretskort? Sitter i en grundfos cirkulationspump up 15. Vet inte ifall det är denna som är felet men vet ej hur eller om det går att mäta på något sätt, vill bara byta för att testa, då jag är trött på att pumpen inte funkar

Ser ut som 6 st motstånd och en röd lysdiod, men en bättre bild kan avslöja mer.
Protte

Sitter kortet intryck i något som ansluter mot de silvriga ytorna på botten/top lagret?

Kortet i sig bör inte göra något mer än tända lysdioden och det bör inte påverka något annat om dioden är sönder.

Du kan prova med att mata spänning på de två polerna i plinten och se om dioden tänds.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Kortet i sig bör inte göra något mer än tända lysdioden
Jo antagligen även föra inkopplingen av matningsspänning vidare till en kontakt med anslutningar, som greppar på varsin sida av kortet ( "de silvriga ytorna" ).

• Gilla
CarstenJ
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ställer mig också på samma sida som flera andra här som tvivlar på att kretskortet har något fel som kan resultera i att pumpen ej fungerar, det borde maximalt vara en lysdiod som kan ofunka.

Men ohmmät mellan en av anslutningsterminalerna och motsvarande silvrig yta på kretskortet som ska leda strömmen vidare, sen den andra terminalen och anslutningsyta.
Ska ge nära noll ohm, men ett brott i kretskorsbanan eller en dålig lödning är ju inte helt uteslutet, vilket skulle avslöjas såhär.

Och har du inget instrument att mäta med ( går ju även bra med ett batteri och en glödlampa också när kortet är löst ), så ta en riktig närbild på lödningarna av kopplingsplinten och lägg upp här, för de ser lite skumma ut. Kan vara en kallödning, som nu släppt.

Mikael_L
Bilden som finns är tillräckligt närbild, det är skärpan som är åt he...e

prototypen prototypen skrev:
Ser ut som 6 st motstånd och en röd lysdiod, men en bättre bild kan avslöja mer.
Protte
Dioden på pumpen har inte lyst, därför har jag funderat på om det är något annat än det mekaniska om nån förstår hur jag menar som gör att pumpen inte snurrar. Ska försöka få till nån bättre bild

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
Ger denna bild nån mer information för någon kunnig Grön kretskort närbild med switchar och lödanslutningar, komponent identifikation 6101-109-001.
Skapa konto

Häri sitter kretskortet, är bara att lyfta ut samt på andra bilden ser man den andra vita grejen, är det en kondensator eller vad? Är det den som stökar till pumpen? Interiör av en elektronisk enhet med kretskort och ledningar synliga, potentiell kondensator i förgrunden.
Skapa konto
Närbild på ett kretskort monterat i en Grundfos cirkulationspump med specifikationsetiketter.
Skapa konto

Tryck dit kortet, koppla in sladden och mät att det är rätt spänning på kontakterna som kortet trycks fast i.

useless useless skrev:
Tryck dit kortet, koppla in sladden och mät att det är rätt spänning på kontakterna som kortet trycks fast i.
Hur mycket är rätt spänning? Vad gör jag sedan om det är rätt spänning? Vad gör jag om det är fel spänning?

BobbyOne BobbyOne skrev:
Sitter kortet intryck i något som ansluter mot de silvriga ytorna på botten/top lagret?

Kortet i sig bör inte göra något mer än tända lysdioden och det bör inte påverka något annat om dioden är sönder. Lagt upp fler bilder som visar hur kortet sitter. Dioden lyser inte det var därför jag monterade isär pumpen. Elektriker har kollat att det finns ström från elsladden

Du kan prova med att mata spänning på de två polerna i plinten och se om dioden tänds.

CarstenJ CarstenJ skrev:
Hur mycket är rätt spänning? Vad gör jag sedan om det är rätt spänning? Vad gör jag om det är fel spänning?
230 Volt.

Är det dålig spänst i fjädrarna som ska ansluta till kortet?
Protte

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.