I min jakt på att optimera förvaringen i köket har jag stött på en typ av lucka under diskhon som verkar relativt vanlig i USA. Där man vanligtvis bara har en fast lådfront eftersom själva hon tar upp utrymme, sätter de gångjärn och så kan man förvara småsaker där bakom. Det är inget jag lyckas hitta på den svenska marknaden (eller ens den europeiska), och att beställa hem från usa skulle kosta mer i frakt än själva beslagen så känns inte helt aktuellt! är det nån som har några idéer på hur man hade kunnat göra? den amerikanska benämningen på dem är "tip out trays". Det finns ju gasfjädrar men det känns lite overkill? Eftersom luckan inte lyfts uppåt utan bara fälls nedåt. Mjukstängande hade ju varit bra med.

Tip out tray under diskbänk öppnad med förvaring av kökssvamp och borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En monterad 'tip out tray'-gångjärn i ett köksskåp för effektiv förvaring bakom en fällbar lucka.
Skapa konto

Sen håller jag också på att klura på en hörnlösning. Längs en vägg kommer jag att ha grunda underskåp på bara 40 cm (ikeas 37-stommar), och på andra sidan hörnet hamnar kylen. Här vill jag helst kunna göra nåt smart med både utrymmet under och över bänken. Tanken är att ha öppna hyllor ovan bänken, med saker som mikro, kaffebryggare osv. Skulle kanske kunna sätta utdragbara hyllplan i hörnet, men då blir ju problemet att sakerna på dem krockar med de fasta hyllplanen...
det finns ju diverse hörnkaruseller och varit inne på att modda en sådan, men har inte lyckats lista ut hur

Planritning av kökslayout med föreslagen "tip out tray" under diskhon och möjlig hörnlösning.
Skapa konto
Ritning av ett kökslayout med markerade mått, inklusive ett underskåp vid diskbänken och kylskåp.
Skapa konto
Planritning över ett kök med diskho, underskåp och plats för "tip out tray" under diskhon.
Skapa konto
3D-ritning av ett hörn i kök med underskåp och tip out tray under diskhon.
Skapa konto
Illustration av ett kök med underskåp och bänkskiva, potentiell plats för "tip out tray" under diskhon.
Skapa konto

Den hörnlösningen kommer du bli tokig på. Du behöver bänkyta bredvid kylen, bl a för att du själv ska få plats framför. Du ändrar ju hängningen på kylen men den behöver kunna öppnas mer än 90 gr. Förslag. Minska ena högskåpet till 40 och få in ett bänkskåp i hörnet, antingen med öppna hyllor alt att modifiera en dörr. Ännu mer plats är att ha endast ett högskåp och mer bänkskåp o bänkyta samt att ställa kylen ytterst i skåpraden.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Charlie2 Charlie2 skrev:
Den hörnlösningen kommer du bli tokig på. Du behöver bänkyta bredvid kylen, bl a för att du själv ska få plats framför. Du ändrar ju hängningen på kylen men den behöver kunna öppnas mer än 90 gr. Förslag. Minska ena högskåpet till 40 och få in ett bänkskåp i hörnet, antingen med öppna hyllor alt att modifiera en dörr. Ännu mer plats är att ha endast ett högskåp och mer bänkskåp o bänkyta samt att ställa kylen ytterst i skåpraden.
hm satte kylen där och med den hängningen för att dörren inte skulle behöva slå i bänken utan kunna öppnas ordentligt. men det kanske är lite väl snävt med utrymme där ändå.

Håller med om att det egentligen smidigaste hade varit att ha den längst ut i raden men då blir ju problemet att jag förlorar utrymme till distans för att dörren ska kunna öppnas (syns inte i bild men efter sista högskåpet är det en vägg). plus så sitter friskluft till skafferi där.

Men jag hade kunnat fimpa 20 centimeter på 60-skåpet och sätta ett bänkskåp till vänster om kylen, det är ett förslag som tåls att övervägas. ..

det finns inga hörnbänkskåp med 37-stomme på ikea, men visst borde det gå lika bra att sätta in ett väggskåp? på det här sättet är det minimalt med utrymme som går förlorat (spalten bakom skåpet får jag nog leva med). tror ni det här hade varit mindre irriterande vid kylen?

Skiss av köksinredning med väggskåp som hörnskåp bredvid en kyl, minimalt utrymmesförlust noterad.
Skapa konto
Kökslayoutplan med mått som visar en lösning med väggskåp istället för hörnbänkskåp bredvid en kyl.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
luckan under diskhon tror jag att jag löser genom att beställa på ebay, men skicka varan till amerikanska vänner som kommer och hälsar på i januari....

Eller så löser du hörnet med en norcool hörnkylskåp. Bästa med vårt kök när vi byggde det.

Obs väldigt stökigt just nu
Norcool hörnkylskåp integrerat i ett stökigt kökshörn med anslagstavla täckt i notiser och bilder.
Skapa konto

Öppet hörnkylskåp fullt med olika livsmedel och förpackningar, belyst inifrån.
Skapa konto
Öppet hörnkylskåp fullt med matvaror som visar en vardaglig och fullbelagd interiör.
Skapa konto

• Norcool hörnkylskåp integrerat i vit köksinredning med anslagstavla och anteckningar.
    Skapa konto
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
snyggt! men bara kylen hade kostat mer än alla min övriga köksutrustning tillsammans så får nog skippa det just nu iaf ;) men kul att veta att det finns!

Skippa den där hörnlösningen.

Bygg ett riktigt skafferi i hörnet istället med en dörr i hörnet. Ta bort de två högskåpen på Högervägen och ställ kyl/frys på den sidan av skafferiet.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi skippade hörnskåp eftersom jag alltid tyckt det varit osmidigt att ta ut saker från.

Då hör blev vårt Ikea kök. Kakel är på plats idag.
Ikea-kök utan hörnskåp med grå skåpfront, vitt kakel, guldig kran och rostfri fläkt.
Skapa konto

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
snyggt! men bara kylen hade kostat mer än alla min övriga köksutrustning tillsammans så får nog skippa det just nu iaf ;) men kul att veta att det finns!
Vi köpte vårt bättre beg då jag liksom du hade svårt att motivera nypriset.

Bygge ett walk-in-skafferi i hörnet istället. Jag ångrar verkligen inte att vi byggde ett sådant. Lätt att få överblick och att komma åt allt på hyllor direkt på väggarna.

pacman42 pacman42 skrev:
Bygge ett walk-in-skafferi i hörnet istället. Jag ångrar verkligen inte att vi byggde ett sådant. Lätt att få överblick och att komma åt allt på hyllor direkt på väggarna.
fast jag håller inte med! jag föredrar skåp med lådor man kan dra ut för att det är lättare att komma åt. så det är ju lite av en smaksak

A Avle skrev:
Skippa den där hörnlösningen.

Bygg ett riktigt skafferi i hörnet istället med en dörr i hörnet. Ta bort de två högskåpen på Högervägen och ställ kyl/frys på den sidan av skafferiet.
jag har väldigt begränsat med bänkyta i köket så vill helst inte förlora det hörnet för det är där jag har tänk ha micro tex.

SSSS
När jag gjorde om mitt kök sökte jag lösningar för ett liknande hörn och sparade ner lite bilder på ett jalusiskåp. Nu blev det inte den lösningen för mig men bilderna kan kanske inspirera ändå.

Ljust och modernt kök med vita skåp, trägolv, köksö och sittbänk vid fönster.
Skapa konto
Ett inbyggt hörnskåp i kök med jalusidörr öppen, visar förvaring av husgeråd, kaffemaskin, mixer och en krukväxt.
Skapa konto
Vitmålat kök med jalusiskåpshörna, integrerad diskho samt industriell hängande lampa.
Skapa konto
Modernt kök med jalusiskåp i hörnet, diskho, och inbyggd ugn.
Skapa konto
Modernt kök med träskåp, svart bänkskiva, köksö och inbyggda vitvaror.
Skapa konto
Modernt kök med vita skåp, inbyggda ugnar och jalusiskåp i hörnet.
Skapa konto
Ett modernt kökshörn med vita skåp, mosaik kakelvägg och svart bänkskiva med köksapparater.
Skapa konto
Modernt kök med vita skåp, inbyggd ugn, och vy över stad genom fönster.
Skapa konto
Modernt kök med vit inredning, jalusiskåp och retroinredning med rödsvarta stolar på schackrutigt golv.
Skapa konto
Vitt kök med öppet jalusiskåp, integrerad ugn och bänkskiva i sten.
Skapa konto

SSSS SSSS skrev:
När jag gjorde om mitt kök sökte jag lösningar för ett liknande hörn och sparade ner lite bilder på ett jalusiskåp. Nu blev det inte den lösningen för mig men bilderna kan kanske inspirera ändå.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
har funderat på jalusiskåp men det verkar inte vara helt lätt att hitta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.