Hej på er!
Vårt blivande hus ligger med direktutfart mot en väg, och då vi har hundar och barn vill vi såklart ha ett högt och bra skydd ut mot vägen.
Googlar runt om vilka regler som gäller för staket, stängsel mm, och på vår kommuns hemsida står: "Ett till större delen genomsiktligt staket får vara 0.8 meter högt annars räknas det som plank"

80 cm är ju inte direkt mycket att hänga i julgranen, säkerhetsmässig. Men som jag förstår det så behövs sällan bygglov för stängsel, då de ju nästan är helt genomskinliga och därför inte utgör någon fara för trafiken. Om man då sätter upp ett högre stängsel eller spaljé (infogar bild på ungefär hur jag tänker) och sedan låter det växa lite fina klätterväxter på det, kan det då bli ett problem, bygglovsmässigt..?
Hur har ni gjort?

Tacksam för svar

d247cb10c1f0433a684bd5d10d210a20.jpg

683372_1.jpg

Nej, men om det är en hörntomt finns siktregler att ta hänsyn till. De kan även gälla din utfart.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men om det är en hörntomt finns siktregler att ta hänsyn till. De kan även gälla din utfart.
Tack för svaret.
Jo, det har du ju rätt i. Men tänker att ett stängsel är ju genomskinligt, typ 80-90 % luft eller nåt. Håller man då växtligheten trimmad just vid utfarten så borde det kanske kunna passera? Eller tänker jag fel? Man kan ju söka bygglov med, iof, men hade helst sluppit.

Det låter rimligt.

Ett staket som är genomskinligt brukar inte kräva bygglov, oavsett höjd. Så jag är lite fundersam över kommunens skrivning. Jag tror inte att kommunen har rätt att kräva bygglov för högre staket. Men det är möjligt tat dte kan finnas regler i detaljplanen för området, men knappast för hela kommunen.

H hempularen skrev:
Ett staket som är genomskinligt brukar inte kräva bygglov, oavsett höjd. Så jag är lite fundersam över kommunens skrivning. Jag tror inte att kommunen har rätt att kräva bygglov för högre staket. Men det är möjligt tat dte kan finnas regler i detaljplanen för området, men knappast för hela kommunen.
Hmm, nja, är inne på kommunens hemsida, står inget om att det skulle vara just områdets regler. Så här lyder hela texten på hemsidan, under Bygglovspliktiga åtgärder:

Staket o plank

Bygglov krävs inte för staket men däremot för plank. Om du bor i flerbostadshus krävs bygglov för staket och plank samt tillstånd av bostadsrättsförening eller hyresvärd. Bostadsområdet får då en mer gemensam och enhetlig utformning. Bygglov kan sökas av enstaka personer eller av föreningen gemensamt.

För staket krävs inget bygglov men däremot för plank i anslutning till en- och tvåbostadshus. Ett till större delen genomsiktligt staket får vara 0.8 meter högt annars räknas det som plank. Räcken runt trappor eller uteplatser bör vara 1.1 meter högt om höjden från marknivå till golv är ca ett våningsplan, annars räcker ett 0,9 meter högt räcke.

Du får också anordna en skyddad uteplats med plank runt i anslutning till en- och tvåbostadshus utan bygglov. Detta gäller såvida planket inte är högre än 1.8 meter, inte sträcker sig längre än 3,6 meter ut från huset och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter.

Tänk på trafiksäkerheten vid korsningar och utfarter. 80 centimeter är en vanlig höjd du har ögonen på när du sitter i en bil och staket som är högre än det skymmer sikten! Detta gäller även vegetation som till exempel häckväxter.

Jag undrar om de inte har fört in ett medvetet syftningsfel i den texten. Jag tror att
E Ensyltburk skrev:
annars räknas det som plank
syftar på om det inte är till större delen genomsiktligt. Men det ser ut att syfta på höjdangivelsen.

Hittade detta med på lawline
"Generellt sett krävs inte bygglov för stängsel men det är byggnadsnämnden i din kommun som avgör i dessa frågor vilket innebär att reglerna kan variera från kommun till kommun."
https://lawline.se/answers/kravs-det-bygglov-for-stangsel

Så bara att ringa din kommun och fråga vad som gäller i just din kommun

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fast i princip finns inget utrymme för lokala tolkningar av PBL. Det borde inte vara olika regler i olika kommuner. I så fall är det bara i brist på rättsfall.

Bild 2 bör vara korrekt utan bygglov och även bild 1 (med hänsyn tagen, som påpekats, vid gatukorsning och utfart).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.