B bjaurgen skrev:
Tack, förlåt om jag varit otydlig, men det är det jag vill ha. Dels för en eventuell tvist, dels för garantier på möblemang.
Vad är ditt problem egentligen?
Du startar tråden med undran om du måste betala omedelbart. När du får svaret, om att du måste det, ändrar du frågan. Då gäller frågan plötsligt bestridan av felaktigt utfört arbete. När du får svaret att du ändå måste betala arbete och material, som är okej utfört, ändras frågan igen. Då är plötsligt problemet att du inte fått arbete och material specificerat.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du inte kan/vill betala för jobb som du beställt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför ska det specificeras på fakturan, när jag fakturerar hänvisar jag till offert med datum si och så.
Var det avtalat att det skulle besiktas före betalning?

Hade jag skickat till fel adress hade kunden fått nya X antal dagar att betala.

Men nu verkar det vara konflikt om utförandet, suck

Protte
Jag ber om ursäkt för min okunskap i dessa frågor då jag aldrig tidigare anlitat hantverkare.

För min del är det förvånande hur man kan skicka fakturan till fel adress och ändå bemöta kunden aggressivt. Speciellt när vi för någon vecka sedan, då han redan skickat fakturan, frågade hur han brukade göra med faktureringen och fick som svar att det är lite olika. Ibland blir det en klumpsumma vid slutfört arbete, ibland uppdelat. I det läget borde han ha sagt att han skickat en faktura, tycker jag. Tydligen borde jag ha frågat rätt ut om han skickat eller inte.

Det är inte avtalat att det ska besiktas innan, men jag antog att han skulle fakturera för alla jobb samtidigt, då han inte skickat någon delfaktura innan och han sade att han gör så ibland. Då tänkte jag helt enkelt ta dit en besiktningsman när båda badrummen var färdiga, men jag förstår givetvis att jag inte kan hålla inne en betalning i väntan på besiktningen som vi inte har med i avtalet. Såvida jag inte bestrider fakturan.

Jag vet inte hur mycket jag ska bestrida. Jag anser inte att väggarna är korrekt uppsatta (Fibo) då instruktionerna inte följts och jag hittat flera fel under projektets gång. Jag tror att det är bakfall på en del av golvet. Bredvid handfatet lutar det ner mot dörren istället för ner mot golvbrunnen, så det samlas vatten där. Men jag VET INTE vad som är normalt eller hur mycket jag ska hålla inne på grund av dessa misstankar. Jag vet vidare inte hur hård man ska vara när det gäller att de inte följt alla instruktioner.

Jag försöker inte jävlas, jag försöker, tro det eller ej, att göra rätt. Här trodde jag helt ärligt att det var fel av honom att kräva betalning så snabbt trots att han gjort fel, jag ville ha den specificerad så jag kan göra ett försök att uppskatta hur mycket jag ska hålla inne.

Om väggarna behöver göras om, då behöver de rivas igen, ska jag då hålla inne betalningen för rivningen av det tidigare badrummet? Ska jag hålla inne betalning för vvs då det måste monteras ned och upp igen om väggarna måste rivas och göras om? Sådana frågor är jag osäker på.

• Gilla
Najkire och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hade jag skickat till fel adress hade kunden fått nya X antal dagar att betala.
Protte
Precis, det är det som är det rimliga! Dessutom så stod det i offerten 10 dagar och de dagarna ska räknas från det att kunden fått fakturan. Om firman skickar till fel adress och fakturan kommer fram EFTER eller PÅ förfallodagen så är det inte rimligt att kunden ska betala förseningsavgift.

A AG A skrev:
Vad är ditt problem egentligen?
Du startar tråden med undran om du måste betala omedelbart. När du får svaret, om att du måste det, ändrar du frågan. Då gäller frågan plötsligt bestridan av felaktigt utfört arbete. När du får svaret att du ändå måste betala arbete och material, som är okej utfört, ändras frågan igen. Då är plötsligt problemet att du inte fått arbete och material specificerat.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du inte kan/vill betala för jobb som du beställt.
Jag har försökt förklara i inlägget ovan. Jag förstår om det upplevs som att jag är rörig, och tro mig, så känner jag mig i huvudet. Den här renoveringen har dragit ut på tiden med två månader, den har hindrat oss att åka på semester, vi bor i ett konstant kaos då jag även fick riva upp väggarna från vårt sovrum så de kunde fixa el och rör som dragits fel och då komma åt detta bakvägen.

Jag har förstått att jag måste betala fakturan och pratat med hantverkaren, han gick med på några dagar till.

Jag behöver nu fundera på hur stor del jag ska bestrida för att inte gå back helt om något nu behöver göras om, som det i min mening gör. När jag påtalade de fel som jag ansåg begåtts vid monteringen och då detta innebär att jag inte heller har Fibos garanti, så satte de i lite mer fog och sade så här "Det här är tätt, vi vet. Instruktionerna och anvisningar är för lekmän, vi behöver inte följa dem till punkt och pricka".

Det jag framförallt i tråden ville veta var om det är rimligt från hans sida, och det är det tydligen.

Sedan har jag fått följdfrågor som jag försökt besvara.

B bjaurgen skrev:
Jag tror att det är bakfall på en del av golvet.
Varför skjuter du det här framför dig? Det är väl bara att ta en ståldank och gå dit och kolla åt vilket håll den rullar?

• Gilla
Jockebanan och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl det som är det egentliga problemet och inte att en faktura med känt belopp och någorlunda känd betalningstidpunkt varit på vift ett antal dagar.

En direkt fråga till TS, Vad hade varit annorlunda idag om fakturan haft rätt adress och kommit för tio dagar sedan?
Jag hade bestridit det jag vill bestrida och det är därför jag antog att den skulle vara något så när specificerad, så jag kunde dra en rimlig slutsats på hur mycket jag ska betala på det som är korrekt.. och även haft tid att fundera kring detta, då jag är novis.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför skjuter du det här framför dig? Det är väl bara att ta en ståldank och gå dit och kolla åt vilket håll den rullar?
Det är så enkelt och det håller som argument?

Har jag rätt i att bakfall inte får finnas i någon del av rummet?

Och för att besvara din fråga om varför jag skjuter det framför mig: För att jag känner mig väldigt osäker på vad jag kan, får och bör göra.. samtidigt som jag är väldigt trött på hela situationen som tar all min tid i anspråk.

Redigerat:
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
harry73
Viktigt att veta också är att hantverkaren inte får lämna dig i stickan med ett halvt färdigt badrum. Skulle han vägra att komma förbi och göra färdigt, kan du häva avtalet. Efter hävningen får du ta in en annan hantverkare som gör färdigt åt honom och alla extrakostnader ni får pga detta ska betalas av den ursprungliga hantverkaren.

Innan du tar såna drastiska steg är det bra att kontakta en jurist (en riktig än) som kontrollerar om du får häva avtalet och ser till att allt går rätt till. Men säger hantverkaren att han slutar jobba om du inte betalar, då kan du svara att det kan vara grund för hävning av avtalet och att han då står för alla dina extra kostnader.
Om hantverkare hotar med att inte slutföra jobbet, borde man egentligen hålla inne med en större del av fakturan för att ta höjd för den risken.

• Gilla
Greyhair
  • Laddar…
B bjaurgen skrev:
Tack, förlåt om jag varit otydlig, men det är det jag vill ha. Dels för en eventuell tvist, dels för garantier på möblemang.
Vid fast pris ansvarar hantverkaren för att leverera det som specificeras på fakturan till det pris som angetts. Hur mycket han betalar för det till leverantören är hans ensak. Om det inte levererats, eller levererats bristfälligt kan du givetvis klaga på det och kräva avhjälpning eller reduktion av priset.
Men om det inte specificerats i offerten borde du kunna få namn/artikelnr eller liknande på produkter som installerats. En hantverkare med ordning sparar ju även manualer/garantipapper och annat som brukar följa med, och lämnar över.

B bjaurgen skrev:
Jag ber om ursäkt för min okunskap i dessa frågor då jag aldrig tidigare anlitat hantverkare.

För min del är det förvånande hur man kan skicka fakturan till fel adress och ändå bemöta kunden aggressivt. Speciellt när vi för någon vecka sedan, då han redan skickat fakturan, frågade hur han brukade göra med faktureringen och fick som svar att det är lite olika. Ibland blir det en klumpsumma vid slutfört arbete, ibland uppdelat. I det läget borde han ha sagt att han skickat en faktura, tycker jag. Tydligen borde jag ha frågat rätt ut om han skickat eller inte.

Det är inte avtalat att det ska besiktas innan, men jag antog att han skulle fakturera för alla jobb samtidigt, då han inte skickat någon delfaktura innan och han sade att han gör så ibland. Då tänkte jag helt enkelt ta dit en besiktningsman när båda badrummen var färdiga, men jag förstår givetvis att jag inte kan hålla inne en betalning i väntan på besiktningen som vi inte har med i avtalet. Såvida jag inte bestrider fakturan.

Jag vet inte hur mycket jag ska bestrida. Jag anser inte att väggarna är korrekt uppsatta (Fibo) då instruktionerna inte följts och jag hittat flera fel under projektets gång. Jag tror att det är bakfall på en del av golvet. Bredvid handfatet lutar det ner mot dörren istället för ner mot golvbrunnen, så det samlas vatten där. Men jag VET INTE vad som är normalt eller hur mycket jag ska hålla inne på grund av dessa misstankar. Jag vet vidare inte hur hård man ska vara när det gäller att de inte följt alla instruktioner.

Jag försöker inte jävlas, jag försöker, tro det eller ej, att göra rätt. Här trodde jag helt ärligt att det var fel av honom att kräva betalning så snabbt trots att han gjort fel, jag ville ha den specificerad så jag kan göra ett försök att uppskatta hur mycket jag ska hålla inne.

Om väggarna behöver göras om, då behöver de rivas igen, ska jag då hålla inne betalningen för rivningen av det tidigare badrummet? Ska jag hålla inne betalning för vvs då det måste monteras ned och upp igen om väggarna måste rivas och göras om? Sådana frågor är jag osäker på.
Om det är alla dessa fel som du skrivit om:
Felmonterade skivor.
Hål i tätskikt.
Bakfall mot dörr.

Så skulle inte jag betala en spänn då hela badrummet förmodligen måste göras om.

En besiktningsman kan inte besikta ett tätskikt täckt av kakel och klinkers.

• Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Ringer stora varningsklockor när de påstår att de inte behöver följa monteringsanvisningarna! Jag hade varit lika glad om de inte gjorde badrum nr 2. Eller är även badrum nr 2 med i fakturan ni fått?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Ringer stora varningsklockor när de påstår att de inte behöver följa monteringsanvisningarna! Jag hade varit lika glad om de inte gjorde badrum nr 2. Eller är även badrum nr 2 med i fakturan ni fått?
Badrum 2 kommer på separat faktura. De är nästan klara.. har inte velat sparka ut dem heller då de som jag förstått det då även kan kräva att få betalt för arbeten de sagt nej till på grund av tiden de planerat hos mig.

Jag har sakligt påpekat alla fel jag hittat, i god tid, men istället för att ta ner och göra om så att det blir riktigt, har man lappat och lagat. Man har ingen aning om hur det ser ut bakom.

Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Med tanke på hur utdömd jag blivit av dessa hantverkare så vet jag faktiskt inte om du driver med mig eller inte.. Är det orimligt att kräva att alla anvisningar följs så man inte får bekymmer med garanti från tillverkaren eller med försäkringsbolaget i framtiden?

I min värld så är det dessutom så att om man fuskar med en del saker, vad säger att man inte fuskar med annat?

Alfredo driver inte med dig, men dömmer ut hantverkarna som sagt detta.

Protte

• Gilla
Freddy_kruger och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som andra skriver så bör du betala den del av fakturan du anser är färdigställd. Att vänta tills du hittar en besiktningsman kan ta flera veckor och så länge kan du inte vänta med att betala. När besiktningsmannen väl varit där och om det framkommer fel så får du reklamera då.

Vid fast pris är hantverkaren inte skyldig att specificera fakturan.
Man bör tänka på att det är väldigt mycket lättare att reklamera arbetet före betalningen, än efter.

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.