16 552 läst ·
64 svar
17k läst
64 svar
Kräva ersättning av grannen för vattenskada? Tacksam för tips!
Det bestämdes av Läns och jag var så trött på det hela så jag ville inte ha de, dessutom ansåg jag då att de hade nästan inget värde då omslaget var förstört, skulle vara behålla vinylerna som bevismaterial men nu blev det så, hela ärendet överväldigade mig totalt och det började t.o.m inverka på mitt jobb, det var mycket påfrestande.H hus520 skrev:
Ok, då förstår jag. Mycket tråkig historia. Hoppas verkligen att ordnar sig.C ClaesMalmö skrev:Det bestämdes av Läns och jag var så trött på det hela så jag ville inte ha de, dessutom ansåg jag då att de hade nästan inget värde då omslaget var förstört, skulle vara behålla vinylerna som bevismaterial men nu blev det så, hela ärendet överväldigade mig totalt och det började t.o.m inverka på mitt jobb, det var mycket påfrestande.
Låt mig gissa du har bytt FB...
Nä f´låt jag var tvungen. Dock köper jag inte de rykten som säger att de aldrig ändrar en kollegas arbete... Framförallt inte i det här fallet då det garanterat inte varit någon värderingsman med i bilden. (man ska inte tro på rykten)
Nä f´låt jag var tvungen. Dock köper jag inte de rykten som säger att de aldrig ändrar en kollegas arbete... Framförallt inte i det här fallet då det garanterat inte varit någon värderingsman med i bilden. (man ska inte tro på rykten)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu kanske den där regeln med att affektionsvärde inte ersätts kan tillämpas?
Om du har en massa LP/EP-skivor som ligger kvar i sina cellofanfodral,
vad har de då egentligen för värde för någon annan än dig?
De kanske bara ligger där som ett minne av en svunnen ungdom, vad vet vi?
Hur många LP- och EP-skivor handlade det om egentligen?
Att de ligger inplastade innebär att de är ospelade. Det i sin tur innebär att de blir mycket mer eftertraktade objekt om man samlar på skivor. Är de i oöppnade och i mint-condition så är värdet mycket högre än samma skiva som är öppnad och spelad, oaktat om den är i bra skick.KnockOnWood skrev:
Nu kanske den där regeln med att affektionsvärde inte ersätts kan tillämpas?
Jag själv är (eller kanske mer har varit) en hängiven samlare av vinylskivor, så jag har full förståelse för det trauma som TS har varit med om. Ja, det låter löjligt, men har man lagt ned kanske tiotals år o tusentals timmar o massor med pengar på att bygga sin vinylsamling så är det ett sorts trauma att förlora sin vinylsamling på det sättet.
Även om TS fått pengar så skulle det förmodligen vara näst intill omöjligt att återskapa samlingen som den var innan.
Plastade Japanpressar från 60-70-talet är förmodligen bara en dröm för många.
Promo-skivor, indragna utgåvor, felpressar, limiterade utgåvor mm. Det är oerhört svårt att ersätta sådana plattor.
Och att bara ens tänka tanken på att torka dem är ju löjligt, samlingen är förstörd.
Kanske hade fått några tusen i bästa fall.
Själv räknade ut värdet på min samling för ett antal år sedan, o då landade jag på ett UNGEFÄRLIGT värde på ca 70-90 000 kr. Knappt tio läskbackar vinylskivor, företrädesvis svensk musik. Då är det priset endast beräknat på ett rimligt realistiskt värde i samlarkretsar utan frakt eller annat.
Vinyl från 50-60-70-talen är ofta dessutom ganska högt värderade, eller var när jag höll på för 10-20 år sedan.
Någon som har vinylskivor som de vill bli av med så.........
Gärna svenskt 70-90.
Några exempel på priser på samlarvinyl:
http://www.tradera.com/item/340425/285680077/kent-verkligen-lp-vinyl-original-1996
Inplastad:
http://www.tradera.com/item/342919/288172771/kiss-lp-sonic-boom-rod-vinyl-ooppnad-inplastad
7" (Singel)
http://www.tradera.com/item/210833/285674352/7-gasolin-kina-rock-77-holland
Precis, har en rätt prisvärd (sexsiffrigt belopp i inköp ) samling med många sällsynta importerade CD skivor från Japan, USA mm, får bara ut samma värde som om de hade köpts på Åhléns, Ginza etc. Man måste teckna en speciell försäkring , ha kvitto på rubbet , fotodokumentation, oberoende värdering etc. Den försäkringen var så pass dyr så jag gav upp.A AG A skrev:
Hemförsäkringen ger väl i princip bara 20% av inköpsvärdet ?
Inköpsvärdet säger väl väldigt lite om värdet på en skivsamling. En samling med vanliga samlingsskivor från -90talet har väl knappast något värde alls. Medan vissa udda titlar kan vara värda rätt mycket. Även om inköpspriset var snarlikt.
Oj. Här kommer yrkesstoltheten upp till ytan känner jag och nödgas därför ventilera mina synpunkter.
Jag påstår inte att TS ljuger om händelsen, men för en som jobbat i närmare 10 år med skadereglering mot både privat och företagskunder så låter det här absurt. Sorry, men så är det.
Först av allt, värderingen av skivsamlingen, vad hände där? Fanns det foton, hur var skicket osv. Det måste ju finnas någon anledning till att anspråket skiljer sig så otroligt mycket från värderingen. Som skiventusiast själv så stör det mig väldigt mycket.
Rimligen bör ju bolaget ha antlitat en förordnad värderingsman vilket är praxis i branschen och det finns mig veterligen flertalet som sysslar med just den typen av egendom. Fick du tal del av värderingsunderlaget?
Jag har under mina år aldrig varit med om att man varit så långt ifrån varandra med summorna, bortsett från helt uppenbara bedrägerier eller villkorsbegränsningar, som inte är aktuellt i detta fallet.
I motsats till vad en del tror så är man ju på försäkringstagarens sida, det är ingen som försöker hitta sätt att inte betala, snarare försöker man finna kryphålen för att kunna hjälpa till istället. Sen finns det ju av förklarliga skäl begränsningar, tex är ett dåligt skött och gammalt golv inte jämförbart med ett sprillans nytt golv.
Det är ju inte en försäkring mot renoveringsbehov man har liksom...således får man ibland bära en större del kostnaden själv, annars skulle ju kollektivet drabbas än mer och premierna vara ohållbara. Tanken är ju att du ska hamna i typ samma sits som innan skadan, dvs varken sämre eller bättre.
Sen måste jag ju erkänna att det såklart ibland kan skötas fel, eller bli missförstånd, men det TS beskriver låter som betydligt mer än så.
Vidare, gällande kostnad för en annan värdering, så står bolaget för det om denne kommer fram till ett högre värde, annars är din del högst 1000 kr plus 10 % av överskjutande belopp, men högst halva arvodet.
Hade jag varit som du hade jag begärt omprövning. Du har 10 år på dig efter skriftligt besked att väcka talan, sedan preskriberas ärendet. (Det kan gälla andra preskriptionstider beroende på när skadan inträffade).
Blir man ändå inte nöjd så kan man stämma bolaget och få hjälp med kostnaderna via rättskydd (som bekostas av samma bolag i regel).
Gällande kravet på din granne så hade jag nog talat med en jurist i första hand.
Lycka till!
Jag påstår inte att TS ljuger om händelsen, men för en som jobbat i närmare 10 år med skadereglering mot både privat och företagskunder så låter det här absurt. Sorry, men så är det.
Först av allt, värderingen av skivsamlingen, vad hände där? Fanns det foton, hur var skicket osv. Det måste ju finnas någon anledning till att anspråket skiljer sig så otroligt mycket från värderingen. Som skiventusiast själv så stör det mig väldigt mycket.
Rimligen bör ju bolaget ha antlitat en förordnad värderingsman vilket är praxis i branschen och det finns mig veterligen flertalet som sysslar med just den typen av egendom. Fick du tal del av värderingsunderlaget?
Jag har under mina år aldrig varit med om att man varit så långt ifrån varandra med summorna, bortsett från helt uppenbara bedrägerier eller villkorsbegränsningar, som inte är aktuellt i detta fallet.
I motsats till vad en del tror så är man ju på försäkringstagarens sida, det är ingen som försöker hitta sätt att inte betala, snarare försöker man finna kryphålen för att kunna hjälpa till istället. Sen finns det ju av förklarliga skäl begränsningar, tex är ett dåligt skött och gammalt golv inte jämförbart med ett sprillans nytt golv.
Det är ju inte en försäkring mot renoveringsbehov man har liksom...således får man ibland bära en större del kostnaden själv, annars skulle ju kollektivet drabbas än mer och premierna vara ohållbara. Tanken är ju att du ska hamna i typ samma sits som innan skadan, dvs varken sämre eller bättre.
Sen måste jag ju erkänna att det såklart ibland kan skötas fel, eller bli missförstånd, men det TS beskriver låter som betydligt mer än så.
Vidare, gällande kostnad för en annan värdering, så står bolaget för det om denne kommer fram till ett högre värde, annars är din del högst 1000 kr plus 10 % av överskjutande belopp, men högst halva arvodet.
Hade jag varit som du hade jag begärt omprövning. Du har 10 år på dig efter skriftligt besked att väcka talan, sedan preskriberas ärendet. (Det kan gälla andra preskriptionstider beroende på när skadan inträffade).
Blir man ändå inte nöjd så kan man stämma bolaget och få hjälp med kostnaderna via rättskydd (som bekostas av samma bolag i regel).
Gällande kravet på din granne så hade jag nog talat med en jurist i första hand.
Lycka till!
Jag såg skivorna och kan säga att omslagen var värdelösa, och endast vinylen har endast en bråkdel av värdet av en osprättad skiva. Men jag har inte en aning om vad OCAB gjorde med skivorna.Micke64 skrev:
Det du skriver är i linje med svaren jag fick från en vinylsamlarforum i Sverige, folk tar sig för pannan. När det gäller Läns värdering så begärdes aldrig en lista över skivorna, man hade dock skivorna hos sig (hos OCAB). Jag vet dock att värderingsmannen gjorde en schablonvärdering utifrån att "vinylskivor är inte värda många kronor idag" men inte genom att kolla varje enskilt skiva. Min värderares intyg ville inte Läns veta av då han inte var certifierad av svenska handelskammaren och de sa blankt nej till att jag skulle få ersättning för min kostnad. Men det ligger väl i linje med Läns övriga arroganta attityd, dröja extra länge med varje svar, lova att återkomma men aldrig göra det, jag fick inte betalt för storstädning, fick inte Läns att bekosta besiktning av en dyr Boseanläggning, Honda generatorer, akustiska Martingitarrer som duschades i varmtvatten, saneringsbolaget OCAB bedömde alltihopa som "OK"=ingen ersättning. Jag vet t ex inte om Bosen pajjar om 3 å när jag spelar på hög volym. Man blir helt trött och till slut orkar man inte mre.K knipo skrev:Att de ligger inplastade innebär att de är ospelade. Det i sin tur innebär att de blir mycket mer eftertraktade objekt om man samlar på skivor. Är de i oöppnade och i mint-condition så är värdet mycket högre än samma skiva som är öppnad och spelad, oaktat om den är i bra skick.
Jag själv är (eller kanske mer har varit) en hängiven samlare av vinylskivor, så jag har full förståelse för det trauma som TS har varit med om. Ja, det låter löjligt, men har man lagt ned kanske tiotals år o tusentals timmar o massor med pengar på att bygga sin vinylsamling så är det ett sorts trauma att förlora sin vinylsamling på det sättet.
Även om TS fått pengar så skulle det förmodligen vara näst intill omöjligt att återskapa samlingen som den var innan.
Plastade Japanpressar från 60-70-talet är förmodligen bara en dröm för många.
Promo-skivor, indragna utgåvor, felpressar, limiterade utgåvor mm. Det är oerhört svårt att ersätta sådana plattor.
Och att bara ens tänka tanken på att torka dem är ju löjligt, samlingen är förstörd.
Kanske hade fått några tusen i bästa fall.
se svaret innanS Supersmile skrev:Oj. Här kommer yrkesstoltheten upp till ytan känner jag och nödgas därför ventilera mina synpunkter.
Lycka till!
Jorå, jag fick namnet på värderingsmannen då även jag misstänkte att Läns inte höll sig till sanningen. Den andra värderingsman certifierad av svenska handelskammaren som jag pratade med (efter att Läns avvisade min första alternativa värdering) antydde att jag inte skulle räkna med någon radikal ändring, han nämnde t.o.m. att nya beloppet inte skulle räcka ens till att täcka hans kostnader som vi uppskattade grovt till 8-10t. Sen om man vill tolka det som att de aldrig går radikalt emot en kollegas värdering det får var och en avgöra. Jag tror också att det faktum att Läns ger honom många uppdrag medan jag endast en, spelar stor roll. Men jag kan ha fel såklart.O Odjuret skrev: