offlarjon
M Matilda1992 skrev:
Om inte jag tänker fel har du 240 till under råspont vid väggen.Glöm inte räkna med takbalkarna bygger ner. Så du hamnar nog tom under 220 vid vägg och lägre ju längre ut i rummet. Kanske känns lite lågt
Ja räknar man från limträbalkarna hamnar jag ju klart under 2,40, men de utgör ju en ganska liten yta totalt sett i rummet. Har själv utgått från kanalplasttakets innermått ner till betongplattan, men tänker byggnadsnämnden annordlunda blir det svettigt..

offlarjon
M MetteKson skrev:
Här är ett klipp ur BBR 1:6. Uterum faller in i första kategorin, se markering.

[bild]
Det stämmer, fick precis samma text på mail från vår bygglovshandläggare idag.

offlarjon
zarkov zarkov skrev:
Suck. Småpåvar som lägger sig i meningslösa detaljer. Vad spelar det för roll om det är 2,40m takhöjd på 111 cm eller 151 cm från husväggen?

Om jag räknar rätt så behöver du höja vägganslutningen med 8,1 cm för att få full takhöjd 1,51 m från huset, det ger en vinkel på 5,7 grader. Alternativt kan du höja hela taket med ett par centimeter men nu tog mitt kladdpapper slut :)
Ja plötsligt blev det glasklart varför handläggningstiden är milslång :rolleyes:

Problemet är att det redan är tajt med utrymmet som det är, dvs. avståndet mellan takfot ner till plattan är 251 cm, vilket gör att det blir 3,6 cm som inte får plats (kanalplasttak + väggansl. list tar upp 6,5 cm). Tror det är enklast att gjuta plattan 5-6 cm grundare än själva husgrunden, men om byggnadsnämnden inte ger sig får man väl montera väggpartierna på en mindre regel annars för att få till ett par extra cm på höjden.

offlarjon
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer det ske någon inspektion från kommunen efter färdigställande, platsbesök med slutintyg? Ändra ritningen annars och komplettera så det är "rätt" höjd på papper...man blir så trött, svensk byråkrati i ett nötskal.
Kan inte förneka att jag haft den tanken. Det är 3 cm det bråkas om & uterummet kommer dessutom upp som tidigast någon månad efter slutbesiktning. Man undrar ju hur stor sannolikheten är att någon från kommunen kommer ut & kollar upp detta i efterhand....?

offlarjon offlarjon skrev:
Kan inte förneka att jag haft den tanken. Det är 3 cm det bråkas om & uterummet kommer dessutom upp som tidigast någon månad efter slutbesiktning. Man undrar ju hur stor sannolikheten är att någon från kommunen kommer ut & kollar upp detta i efterhand....?
Nu när du skrivit på nätet om det kan nån granne eller övernitisk handläggare anmäla dig om du inte fixar både ritning och bygge;)

Inte konstigt att många chansar och kör utan bygglov, om man inte upptäcks innom 10år brukar det varken bli "böter" eller bygglovsavgift och ditt ritning är ju prydlig och det är nog inte så att kommunerna åker runt och jagar svartbyggda uterum.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Skulle säga att regelmässigt är det nog korrekt bedömt av handläggare.
Ett knep kan vara avrundning. Vet att byggnashöjd iallafall mäts i hela decimeter och med godkänt fel om 10cm.

I ditt fall kan man se till att halva ytan får en takhöjd på 2,35m men redovisa 2,4m. Är ju iallafall 5cm att vinna

offlarjon
F fribygg skrev:
Nu när du skrivit på nätet om det kan nån granne eller övernitisk handläggare anmäla dig om du inte fixar både ritning och bygge;)

Inte konstigt att många chansar och kör utan bygglov, om man inte upptäcks innom 10år brukar det varken bli "böter" eller bygglovsavgift och ditt ritning är ju prydlig och det är nog inte så att kommunerna åker runt och jagar svartbyggda uterum.
Nja, är ju relativt anonym härinne, har inte skrivit var vi ska bygga & har dessutom noll koll på de blivande grannarna. Så det känns ganska safe

offlarjon
J JKrister skrev:
Skulle säga att regelmässigt är det nog korrekt bedömt av handläggare.
Ett knep kan vara avrundning. Vet att byggnashöjd iallafall mäts i hela decimeter och med godkänt fel om 10cm.

I ditt fall kan man se till att halva ytan får en takhöjd på 2,35m men redovisa 2,4m. Är ju iallafall 5cm att vinna
Ja i och med att det diffar på bara 3 cm i detta fallet känner jag mig ganska lugn ändå. Handläggaren hintade även om att de kanske låter det passera med tanke på att avvikelsen inte är större.

Herre min je... Mitt hus har takhöjd på 2,2 m på nedervåning och 2 m på ovanvåning och jag har då inte dött av att vistas där på 10-15 år eller när det nu var jag köpte huset.
Den här viljan att petitessbestämma allt folk vill bo i gör mig bra less.

Har jobbat med flygplansmotorer i 20 år och där finns det vissa krav som är väldigt noggranna - rimligt, annars kan människor dö. Vissa andra grejer är inget att bry sig om. Samma här, tycker då jag. Vill man bygga ett uterum som är 2,35 i takhöjd så får man väl göra det, ingen kommer ta skada av det.

• Gilla
  • Älska
offlarjon och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.