3 932 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Krav på skorsten
Jag har ju börjat samla lite "bra att ha" till ett framtida pannrum......eller pannhus kanske vore mer rätt benämning.
Enklast vore ju då att bara gå rakt bakåt och ut genom väggen med rökröret.
Undrar då om det finns några speciella krav på isoleringstjocklek på den delen av röret som går utomhus ?
Har oxå sett på någon privat hemsida att sotningen planerades att göras från marknivå och uppåt för att slippa ifrån stege e.t.c, är detta ett vanligt tillvägagångssätt och hur hög skorsten kan man då ha ?
Hur är reglerna med skorstenshöjd och intilliggande byggnader........jag menar, garaget är 6,4 meter högt, betyder det att skorstenen på pannhuset 8-10 meter bort måste vara minst 7,4 meter hög ?
Enklast vore ju då att bara gå rakt bakåt och ut genom väggen med rökröret.
Undrar då om det finns några speciella krav på isoleringstjocklek på den delen av röret som går utomhus ?
Har oxå sett på någon privat hemsida att sotningen planerades att göras från marknivå och uppåt för att slippa ifrån stege e.t.c, är detta ett vanligt tillvägagångssätt och hur hög skorsten kan man då ha ?
Hur är reglerna med skorstenshöjd och intilliggande byggnader........jag menar, garaget är 6,4 meter högt, betyder det att skorstenen på pannhuset 8-10 meter bort måste vara minst 7,4 meter hög ?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vanligt är det att det krävs bygglov vid installation av kamin med tillhörande stålskorsten?
Bygglov -
Krav på skorsten
Tak & Vind -
Krav på rökgång i murad skorsten
Ved, Pellets, Flis -
Krav på fundament på standard betongplatta till en murad skorsten
Byggmaterial & Byggteknik -
skorstenskrav beroende på vedpanna?!
Ved, Pellets, Flis
![sotningfix[1].gif sotningfix[1].gif](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.umesotning.se%2Fimgupload%2Fsotningfix%5B1%5D.gif&hash=4cb0eda3caf590b5adc26dd9843fe8cf)