Hej,
Vi planerar att bygga om ett mindre rum till dusch/toalett.
Ska förstås fuktspärra och lägga golvvärme och skulle helst vilja lägga kakel/klinker.
Dock är befintligt golvbjälklag 45*195 träreglar med cc 60.
Så jag har lite frågor kring detta och vilka alternativ som finns.
Första frågan blir förstås om det är "ok" att lägga klinker på golv enligt ovan?
Jag antar att det inte är det (eller inte standard åtminstone) men vore bra att få det verifierat.
Så då funderar jag lite på vilka alternativ som finns.
Ett alternativ är förstås att slita upp golvet och regla med cc 30 (antar att cc 30 är standard?) men det skulle jag helst undvika.
Så frågan är om man istället skulle kunna gjuta ett extralager armerad betong på nuvarande golv innan man flytspacklar för att få bättre bärighet och minska risken för sättningar och sprickor?
Ett annat alternativ är ju att köra med våtrumsmatta men det känns lite B, kanske är för att vi inte har så bra koll på vad som finns nu mer eller har sett några snygga exempel.
Så frågan är om det är någon som har inrett badrum med våtrumsmatta och är nöjd? Lägg gärna upp några exempel/bilder isf. för inspiration.

Tack på förhand! :D

@Demmpa, Tack så mycket, men ser inte att det står något om golvet förutom att "Underlag ska vara bärkraftiga...", eller missar jag något? Jag har inte en aning om ifall 45*195 träreglar med cc 60 samt golvspån anses vara tillräckligt bärkraftigt för att flytspackla och sätta klinker på mm. i ett badrum.
Någon som har erfarenhet, tips, kunskap om detta?

Det är väl helt ok med cc600
Limmad och skruvad 22mm spånskiva, armering och min 13mm flytspackel

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.