F FRS05 skrev:
Jag bryr mig att hissarna fungerar och undrade om det fanns regler för det.
Vad skall du göra om det finns? Vad skall hissfirman eller värden göra om det finns? Din frustration över både hissarna och övrig skadegörelse är fullt förståelig. Men jag tror inte att den påverkar leveranstiden. I det här fallet finns det garanterat regler mot hur det gått till. Skadegörelse är förbjudet. Men det är förhoppninsvis inte värden eller hissfirman som brutit mot reglerna.

Hur brukar det se ut i 'den stora världen'? Jag antar att fastighetsbolagen har någon form av service- och jouravtal med hisstillverkare/-reparatörer. Är dom kopplade till några garanterade åtgärdstider och påföljande viten?

Bara att sätta upp patrull och vaktschema för de boende i huset och hålla koll på buset!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att sätta upp patrull och vaktschema för de boende i huset och hålla koll på buset!
Ja, det är inte långt ifrån.

A Avemo skrev:
Vad skall du göra om det finns? Vad skall hissfirman eller värden göra om det finns? Din frustration över både hissarna och övrig skadegörelse är fullt förståelig. Men jag tror inte att den påverkar leveranstiden. I det här fallet finns det garanterat regler mot hur det gått till. Skadegörelse är förbjudet. Men det är förhoppninsvis inte värden eller hissfirman som brutit mot reglerna.
Nja, jag hade velat att de hade större lager av reservdelar hemma. Jag antar att när ett bolag får installera ett par nya hissar sätter de in ett av sina märken de brukar jobba med. Finns det SÅ många hissmärken bolag brukar jobba med?

Vet betydligt mindre firmor än ett som omsätter nästan 600 miljoner som har i princip allt på hyllan till olika maskiner. Men jag har jobbat inom industrin och där är det tydligen annorlunda mot här. Du hade aldrig kunnat säga till en kund där att du får vänta 2 veckor på en reservdel.

Jag tror att det kan vara ett exempel på "någon annans problem". Den som bygger huset är ofta inte samma som den som förvaltar det. Så vid nybyggen vinner billigaste hissen. Servicekostnader är inte med i kalkylen Ännu mindre är oförutsedda reparationer med i kalkylen. Lagerhållning kostar pengar. Mindre hissfirmor säljer ofta dyrare hissar. Men det är inte säkert att det blir dyrare i längden. Det finns för många som tycker att kortsiktighet är bra. Det brukar löna sig på kort sikt trots allt.

När Stockholms två nya pendeltågsstationer Stockholm city och Odenplan varit öppna något år upptäcktes efter ett haveri på en rulltrappa att alla rulltrappor var oförklarligt slitna. Otis kunde inte får fram reservdelar utan det blev en längre tids avstängning först av båda stationerna och därefter ännu längre tid med några rulltrappor ur funktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.