KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk att byggnadsnämnden vill bestämma hur jag parkerar min bil!
Om man inte har bil då?

Men tänk på att i många bilförsäkringar får man ange om man har bilen i garage eller ute,
vilket påverkar premien lite grand.

Är det samma med rullstolen tro :thinking:
Din rullstol blir mindre värd om du parkerar den i garaget :p

Han har nu sagt att garaget får användas som förråd men att den måste nås inifrån huset. Garaget ligger en halvtrappa ner så i så fall får vi bygga en ramp. Alternativt, ta bort dörren mellan tvättstuga och garage och rita in ett förråd i garaget och ett förråd i huset (det inritade förrådet under trappan räcker inte, och inte heller vår hall på 13kvm). Arkitekten ska se om hon kan rita om tvättstugan på något sätt. Vi skickade faktiskt ett syrligt mail till vår handläggare samt hans chef. Vi tycker att kraven börjar bli orimliga faktiskt...

Fulkemisten
Den punkten har han väl inget belägg för?!? I texten står ju tydligt att den övre gränsen är 25 meter från entrén.
Jag tycker också det börjar gå ordentligt över gränsen.

R Rebsve skrev:
det inritade förrådet under trappan räcker inte, och inte heller vår hall på 13kvm
Det börjar ju likna rena farsen!
Om du sätter av 4 kvm av hallen till "förråd" blir det kvar 9 kvm hall.

Det låter som det är dags att kontakta lokaltidningen :)

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Får du inte svar från chefen så hå vidare till chefen för samhällsbyggnadsförvaltningen (eller vad den nu heter). Man kan även ta kontakt med ordföranden i nämnden.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Får du inte svar från chefen så hå vidare till chefen för samhällsbyggnadsförvaltningen (eller vad den nu heter). Man kan även ta kontakt med ordföranden i nämnden.
Vi skickade till stadsbyggnadsarkitekten. Tyvärr hjälper det inte att kontakta ordföranden i nämnden för det är min pappa. Jäv...

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hemmakatten
Ok, då får du väl ta kontakt med vice ordförande och be att din pappa håller sig borta under hela beslutsgången.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hm? Kan det vara så tråkigt att den här handläggaren har något emot TS pappa som denne kanske haft någon slags yrkesmässig negativ kontakt med? Märkliga saker och skeenden är mycket sällan EGENTLIGEN märkliga utan VERKAR märkliga eftersom man inte vet den bakomliggande naturliga orsaken. Jag tyckte det här från början var mycket märkligt men nu kanske det klarnar? Hoppas jag har fel annars är nog det där med jäv redan ett faktum sedan länge...

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
R Rebsve skrev:
Han har nu sagt att garaget får användas som förråd men att den måste nås inifrån huset. Garaget ligger en halvtrappa ner så i så fall får vi bygga en ramp. Alternativt, ta bort dörren mellan tvättstuga och garage och rita in ett förråd i garaget och ett förråd i huset (det inritade förrådet under trappan räcker inte, och inte heller vår hall på 13kvm). Arkitekten ska se om hon kan rita om tvättstugan på något sätt. Vi skickade faktiskt ett syrligt mail till vår handläggare samt hans chef. Vi tycker att kraven börjar bli orimliga faktiskt...
Jag tycker att du ska fråga hur de stödjer sina beslut baserat på vilka underlag? om de fortsätter tjafsa om 3:23 så kan du rita tvättstugan 25m ifrån entrén. Helt i enlighet med 3:23
Fråga om det finns några domar som stödjer detta problem.
Eller, hur bråttom har ni? Om Ni ska lämna in ritningen så som Ni vill ha det. När ni får avslag överklaga till LS. Där lär ni få rätt. Åtminstone baserat på att Ni följer DP i övriga steg.

R Rebsve skrev:
Vi skickade till stadsbyggnadsarkitekten. Tyvärr hjälper det inte att kontakta ordföranden i nämnden för det är min pappa. Jäv...
Du kanske ska be att någon annan kommun tar hand om din ansökan... För att undvika jäv...
och den korkade handläggaren...

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hm? Kan det vara så tråkigt att den här handläggaren har något emot TS pappa som denne kanske haft någon slags yrkesmässig negativ kontakt med? Märkliga saker och skeenden är mycket sällan EGENTLIGEN märkliga utan VERKAR märkliga eftersom man inte vet den bakomliggande naturliga orsaken. Jag tyckte det här från början var mycket märkligt men nu kanske det klarnar? Hoppas jag har fel annars är nog det där med jäv redan ett faktum sedan länge...
Alltså, jag tror snarare att det kan vara så att han inte vågar släppa igenom något som skulle kunna lukta jäv. Att det skulle kunna uppstå en situation att andra skulle kunna säga att vi fick igenom saker pga att min pappa är ordförande.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du kanske ska be att någon annan kommun tar hand om din ansökan... För att undvika jäv...
och den korkade handläggaren...
Ja, frågan är om det är värt det? Och apropå ditt andra inlägg så nej, vi följer inte DP. Vi bygger lite på prickmark pga liten tomt och mycket märklig prickad mark.

Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva bygga ett förråd samtidigt.
Jag skulle vilja veta var det står någonstans. Och när det gäller att tolka in 3:23 skulle jag vilja se någon dom som säger att den skall vara med när man bygger villa.
Är det någon som har den här informationen?

R Rebsve skrev:
Ja, frågan är om det är värt det? Och apropå ditt andra inlägg så nej, vi följer inte DP. Vi bygger lite på prickmark pga liten tomt och mycket märklig prickad mark.
Då blir det svårt att överklaga...
Du får fråga var du ska placera postboxarna. Eller varför ska du ha massa postboxar för?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva bygga ett förråd samtidigt.
Jag skulle vilja veta var det står någonstans. Och när det gäller att tolka in 3:23 skulle jag vilja se någon dom som säger att den skall vara med när man bygger villa.
Är det någon som har den här informationen?
Boverket svarade mig att det gäller småhus också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.