Försöker återskapa en gammal köksmiljö och undrar om det finns krav på viss ip-klass på uttag och belysning som kommer att sitta under skåpen vid diskbänken?

I en gammal köksmiljö fans det varken uttag eller belysning under skåpen över diskbänken ;) men om du vill ha en lite modernare miljö så gäller samma klassning som i rummet i övrigt.

Gammalt i detta fall är ca 50-60 år....

Då går det alltså bra att använda sig av utanpåliggande jordade uttag som då?

Ja, men som vanligt placera med omdöme.

Renova heter en "ny" serie av uttag och strömbrytare mm, som ser gamla ut.
Dessa kan jag rekomendera..

Jag skulle vilja rekommendera Eljos vinkelbox med tre uttag, de är perfekta att sätta under överskåpen i vinkeln mellan väggen och skåpet!

phl skrev:
Jag skulle vilja rekommendera Eljos vinkelbox med tre uttag, de är perfekta att sätta under överskåpen i vinkeln mellan väggen och skåpet!
eller i ett hörn lodrätt...

Ja, det ger ju en känsla av 50-tal ;)

vi satte infällda uttag under skåpen... en vanlig dosa i skåpet bara... sen gömde man dosan under en liten målad "låda" bara... stör inte alls mycket...

vi resonerade att det är bättre att ha det fult inne i skåpet och snyggt utanpå ;) vi hittade heller inga utanpåliggande uttag vi tyckte om, dom flesta var så stora och klumpiga...

men smaken är som baken ;)

elmont skrev:
Ja, det ger ju en känsla av 50-tal ;)
Tanken är väl att om du sätter dem under överskåpen så syns de knappt. Vill du ha dem synliga så utstrålar de ju helt klart mindre 50-tal...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.